Τη μεγάλη ευκαιρία που φέρει το όνομα «κρουαζιέρα» καλείται να «αρπάξει» η χώρα, αξιοποιώντας τις προοπτικές ανάπτυξης που προσφέρει αυτός ο κλάδος του τουρισμού σε ολόκληρη την οικονομία. Σε αυτό συμβάλλει η ιδιαίτερη ζήτηση της αγοράς για τη Μεσόγειο τα τελευταία χρόνια, ωφελώντας και την Ελλάδα που την εφετινή χρονιά εμφανίζει αύξηση σε προσεγγίσεις. Ζητούμενο ωστόσο να παραμένει η προσέλκυση κυκλικών δρομολογίων σε ελληνικά λιμάνια. Σύμφωνα με στοιχεία του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς (ΟΛΠ), τα προγραμματισμένα δρομολόγια για το 2011 ανέρχονται σε 962 κρουαζιερόπλοια έναντι 823 το 2010, αυξημένα κατά 19%, ενώ εκτιμάται ότι θα ξεπεράσουν τα 1.000 αν ληφθούν υπόψη και οι προσεγγίσεις μικρότερων εταιρειών. Αντιστοίχως η αύξηση των επιβατών λόγω της κρίσης στις χώρες της Βόρειας Αφρικής αναθεωρήθηκε από 12% σε 20% σε σύγκριση με πέρυσι, με τους επιβάτες τράνζιτ στον Πειραιά να ανέρχονται σε 1.474.581. Την ίδια χρονιά οι επιβάτες που επιβιβάστηκαν σε κρουαζιερόπλοια από το ελληνικό λιμάνι αυξήθηκαν κατά 9,1% (452.855 από 415.260 το 2009).

Μια «καλή χρονιά» σε προσεγγίσεις κρουαζιέρας λόγω της δυναμικής ανάπτυξης της Μεσογείου εκτιμά ότι θα είναι η εφετινή για τη χώρα ο κ. Α.Στυλιανόπουλος , πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ταξιδιωτικού οργανισμού Νavigator, εκπρόσωπος του ομίλου της Royal Caribbean Ιnternational στην Ελλάδα και μέλος του Εuropean Cruise Council (ΕCC), τονίζοντας ότι η Μεσόγειος «γίνεται η Καραϊβική της Ευρώπης». Σύμφωνα με τα επίσημα στατιστικά στοιχεία η Μεσόγειος αναμένεται μέσα στην επόμενη δεκαετία να ξεπεράσει την Καραϊβική και να γίνει ο Νο 1 προορισμός παγκοσμίως σημειώνει ο κ. Θ. Βώκος, project manager του 1ου Ρosidonia Sea Τourism Forum, διεθνούς συνεδρίου για τον θαλάσσιο τουρισμό, που θα πραγματοποιηθεί στην Αθήνα τον Ιούνιο.

Το γεγονός ότι η Ελλάδα απετέλεσε τον πρώτο τράνζιτ προορισμό στην Ευρώπη το 2009 με ποσοστό 20,9% και συνολικές αφίξεις 4.973.000 επισκεπτών, σύμφωνα με στοιχεία του ΕCC, φανερώνει την προτίμηση για τη χώρα αλλά και το ενδιαφέρον των διεθνών εταιρειών κρουαζιέρας για την πραγματοποίηση κυκλικών δρομολογίων (απο/επιβίβαση σε ελληνικό λιμάνι- homeporting). Τα έσοδα της χώρας από τη βιομηχανία κρουαζιέρας το 2009 υπολογίζονται στις 598.000 ευρώ, κατατάσσοντάς τη στην 7η θέση μεταξύ των ωφελημένων από την ευρωπαϊκή κρουαζιέρα, με ποσοστό 4,3% επί του συνολικού τζίρου που δημιουργήθηκε από την κρουαζιέρα στην Ευρώπη. Ωστόσο σε ό,τι αφορά το homeporting η σύμβαση για την Εκτέλεση Περιηγητικών Πλόων από πλοία με σημαία τρίτων χωρών με αφετηρία ελληνικό λιμένα- με την οποία αποφασίστηκε η «άρση του καμποτάζ»- παραμένει «αγκάθι», καθώς «καμία από τις εταιρείες δεν θέλει να υπογράψει» , όπως υπογραμμίζει ο κ. Στυλιανόπουλος.

Ζητήματα που έχουν σχέση με το πόσο «φιλικό» είναι το περιβάλλον για την προσέλκυση της κρουαζιέρας στη χώρα είναι αυτά που προβληματίζουν τις διεθνείς εταιρείες του κλάδου. Οι υποδομές στα λιμάνια και τα προβλήματα με την υποδοχή των πλοίων που υπάρχουν σε ημέρες μεγάλης κίνησης είναι ένα από αυτά, όπως εξηγεί ο επικεφαλής του ταξιδιωτικού οργανισμού Νavigator. Θέμα αποτελεί και το πώς η πόλη «εξυπηρετεί τα πλοία», υποστηρίζει ο κ. Στυλιανόπουλος αναφερόμενος στο φαινόμενο του «κλειστού» από διαδηλώσεις κέντρου της Αθήνας, που αποτελεί τον «βασικό μαγνήτη» των προσεγγίσεων τράνζιτ στον Πειραιά.

«Αύξηση θα είχαμε ούτως ή άλλως» εκτιμά όσον αφορά τις προσεγγίσεις στα ελληνικά λιμάνια ο κ. Π.Σωτηρίου, σύμβουλος Ανάπτυξης Κρουαζιέρας της εταιρείας CΤΜ Ηellas. Την ίδια ώρα εξηγεί ότι η αύξηση προσεγγίσεων που παρατηρείται στην Ελλάδα οφείλεται τόσο στο ότι η χώρα αποτελεί τον δημοφιλέστερο προορισμό κρουαζιέρας στη Μεσόγειο όσο και στις ακυρώσεις δρομολογίων από τις ταραχές στις χώρες της Βόρειας Αφρικής. Θεωρεί άλλωστε «δεδομένο» το ενδιαφέρον των εταιρειών κρουαζιέρας για homeporting στην Ελλάδα, ωστόσο επισημαίνει ότι η σύμβαση που καλούνται να συνάπτουν οι εταιρείες ξένων κρουαζιεροπλοίων με το Ελληνικό Δημόσιο «δεν έχει στηθεί με τη νοοτροπία της κρουαζιέρας,αλλά της ακτοπλοΐας».

«Συζητήσιμη» εμφανίζεται η κυβέρνηση όσον αφορά την τροποποίηση της σύμβασης για την Εκτέλεση Περιηγητικών Πλόων από πλοία με σημαία τρίτων χωρών με αφετηρία ελληνικό λιμένα, με την οποία αποφασίστηκε η «άρση του καμποτάζ». Σύμφωνα με τον υφυπουργό Πολιτισμού και Τουρισμού κ. Γ. Νικητιάδη , αφορμή γι΄ αυτό το «άνοιγμα» είναι τα μηνύματα που έρχονται από τις μεγάλες διεθνείς εταιρείες κρουαζιέρας, μαρτυρώντας τη διστακτικότητά τους να δεσμευθούν με ένα τέτοιο συμφωνητικό. Ο υφυπουργός που στα μέσα Μαρτίου συμμετείχε στο παγκόσμιο συνέδριο κρουαζιέρας Seatrade στο Μαϊάμι, μαζί με τον υπουργό Θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας κ. Ι.Διαμαντίδη, διεπίστωσε ενδιαφέρον από πέντε εταιρείες κρουαζιέρας, μικρού μεγέθους, που δραστηριοποιούνται στην αγορά τουρισμού υψηλού επιπέδου, για υπογραφή της σύμβασης.

Τονωτική ένεση στην τοπική οικονομία
€150.000 τζίρος σε μία ημέρα

«Τονωτική ένεση» για την τοπική οικονομία, ειδικά τη χαμηλή τουριστική περίοδο, χαρακτηρίζει τα 100 κρουαζιερόπλοια που θα έρθουν εφέτος στα Χανιά ο πρόεδρος της Δημοτικής Αγοράς Χανίων κ. Γ. Τραχαλάκης , υπολογίζοντας ότι οι 3.194 επιβάτες από το πρώτο κρουαζιερόπλοιο που προσέγγισε το λιμάνι της Σούδας στις 2 Απριλίου, άφησαν περίπου 150.000 ευρώ στην αγορά, ξοδεύοντας κατά μέσον όρο 50 ευρώ το άτομο. Αύξηση εσόδων 40% είχε την ημέρα εκείνη ο κ. Ι.Σπανουδάκης, ο οποίος διατηρεί καφετέρια στο κέντρο της αγοράς της πόλης. Ο ίδιος τονίζει ότι τα έσοδα διαχέονται σε όλη την αγορά της πόλης και επικροτεί την αποτελεσματική συνεργασία δήμου και τοπικών φορέων για την υποδοχή των επιβατών, καθώς τις ημέρες που έρχονται κρουαζιερόπλοια τροποποιείται ανάλογα και το ωράριο των καταστημάτων. Περίπου 70 μεγάλα κρουαζιερόπλοια περιμένει εφέτος και η Ζάκυνθος, που υποδέχθηκε τους πρώτους 1.975 επιβάτες στις 6 Απριλίου, ενώ αύξηση 15%-20% σε επιβάτες κρουαζιεροπλοίων αναμένεται και στη Θεσσαλονίκη, σύμφωνα με τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ) κ. Σ.Αγγελούδη.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ