«Οι μεγάλοι είναι αυτοί που φοβούνται τα τρομακτικά παραμύθια. Τα παιδιά τα λατρεύουν» είχε πει κάποτε ο Φρόυντ, εξηγώντας ότι όσο νεότερος είσαι, τόσο πιο νωπές είναι οι μνήμες σου από την άβυσσο της ανυπαρξίας, και επομένως ό,τι μπορεί να κάνει έναν ενήλικο να ανατριχιάσει ή να παγώσει, μπορεί να ενθουσιάσει το σύμπαν ενός παιδιού. Και όπως πολύ σωστά διέγνωσε το Χόλιγουντ επενδύοντας ποταμούς δολαρίων σε ουκ ολίγες ταινίες όπως η «Κοκκινοσκουφίτσα», η «Χιονάτη και οι Επτά Νάνοι», «Χάνσελ και Γκρέτελ», τα παραμύθια αφορούν πλέον όχι μόνο τα παιδιά, αλλά και τους εφήβους.
Το μεγάλο μπαμ έγινε με την ταινία «Twilight» («Λυκόφως»), βασισμένη στο ομώνυμο best-seller της Στέφενι Μέγιερ. Η ιστορία ενός άκρως φωτογενούς βρυκόλακα, που συν τοις άλλοις, μπορεί να κυκλοφορεί ανενόχλητος στο φως της ημέρας και μιας κοινής θνητής, της Μπέλα. Οι δύο έφηβοι θα ερωτευθούν παράφορα αψηφώντας ότι προέρχονται από τόσο διαφορετικούς κόσμους. Δε θα μπορούν όμως να κάνουν σεξ, καθώς κάτι τέτοιο θα μπορούσε να αποβεί μοιραίο για το δύσμοιρο κορίτσι: κλείσιμο του ματιού από τη μορμόνα συγγραφέα, που με τον τρόπο της προσπαθεί να πείσει μία ολόκληρη γενιά που βράζει το αίμα της, ότι η αποχή είναι η καλύτερη λύση.
Επιστρέφοντας στο αιμοσταγές σύμπαν των εφήβων, η Κάθριν Χάρντγουικ, η σκηνοθέτις που υπέγραψε το Twilight», αυτή τη φορά κάνει την αγνή και άμυαλη «Κοκκινοσκουφίτσα» των παιδικών μας χρόνων να μοιάζει πιο μυστηριώδης και πιο σέξι από ποτέ. Στον ομώνυμο ρόλο, η Αμάντα Σέιφραϊντ, γνωστή από το ελληνικού ενδιαφέροντος και χρώματος μιούζικαλ «Mamma Μia!».
{{{ moto }}}
Βασισμένη σε παλαιότερες και σκοτεινότερες εκδοχές του παραμυθιού – προτού το περιλάβουν οι αδελφοί Γκριμ – η σκηνοθέτις μετέτρεψε το λύκο του παραμυθιού σε λυκάνθρωπο. Η δράση τοποθετείται στο μεσαιωνικό χωριό Ντάγκερχορν, όπου ακόμη και ο πιο φτωχός ξυλοκόπος βάζει τζελ στα μαλλιά και οι φροϋδικοί συμβολισμοί παραμονεύουν πίσω από κάθε δέντρο.
«Η κόκκινη κάπα της Κοκκινοσκουφίτσας συμβολίζει πολλά πράγματα: ανάγκη για έλεγχο, σεξουαλικότητα, αισθησιασμό, αποχαιρετισμό του παρθενικού υμένα…έχει εμπνεύσει πάρα πολλούς καλλιτέχνες τα τελευταία τετρακόσια χρόνια» εξηγεί η Χάρντγουικ.
Στην σκοτεινή κινηματογραφική εκδοχή, η Κοκκινοσκουφίτσα λέγεται Βάλερι και παίρνει την κάπα από τη μυστηριώδη γιαγιά της (Τζούλι Κρίστι). Η Βάλερι είναι ερωτευμένη με τον ξυλοκόπο Πίτερ, αλλά την προορίζουν να παντρευτεί τον πλούσιο Χένρι. Τα πραγματικά προβλήματα όμως αρχίζουν όταν μία κατακόκκινη πανσέληνος απελευθερώνει τις ορμές ενός Λυκανθρώπου που τυγχάνει να μένει και ο ίδιος στο Ντάγκερθορν. Την κατάσταση παίρνει στα χέρια του ο διάσημος κυνηγός λυκανθρώπων της περιοχής Father Solomon (Γκάρι Ολντμαν), ο οποίος ορκίζεται ότι θα σκοτώσει το τέρας.
Με τον Ολντμαν να έχει πρωταγωνιστήσει στον εξαιρετικό «Δράκουλα» του Κόπολα και την Χάρντγουικ να έχει μεταγγίσει αιμοσταγείς κινηματογραφικές τάσεις στους απανταχού εφήβους, η συγκεκριμένη μόδα των σουβλερών δοντιών και των χλωμών προσώπων, έχει πολλά να πει για όλα όσα αναζητούν οι νέοι σήμερα: όταν λείπει τόσο εξόφθαλμα το «για πάντα» όχι μόνο από τη ζωή, αλλά και από τα όνειρά τους, προσπαθούν να το αναπληρώσουν μέσα από ιστορίες που δένουν τους ερωτευμένους μαζί στην αιωνιότητα, έστω και αν για να επιτευχθεί αυτό, πρέπει να πουν «ναι» στο θάνατο, ή έστω, σε κάποιες δυνάμεις του Κακού.
«Οταν μπορείς να ζήσεις για πάντα, ποιος είναι ο σκοπός της ζωής σου;» ήταν το επιτυχημένο μότο του «Twilight», κάνοντας ακόμη και όσους έχουν περάσει προ πολλού την εφηβεία, να αναρωτιούνται αν τελικά είναι φτηνό μελό ή ανώτερο ιδανικό να πεις σε κάποιον «θα πέθαινα για σένα». Η «Κοκκινοσκουφίτσα» θα επισκεφθεί και τις ελληνικές αίθουσες στις 28 Απριλίου, ενώ μέχρι στιγμής οι αμερικανοί κριτικοί την υποδέχτηκαν σαν κάτι καλογυρισμένο και καλογυαλισμένο, αλλά χωρίς ιδιαίτερο βάθος.
Κι άλλα παραμύθια…
Η μόδα του «Και ζήσαν αυτοί καλά κι εμείς καλύτερα» ως ριμέικ για εφήβους, δε σταματά όμως στην Κοκκινοσκουφίτσα και στο Λυκάνθρωπό της. Καταφθάνει και η ταινία «Beastly», που τοποθετεί την Πεντάμορφη και το Τέρας σε ένα νεοϋορκέζικο Γυμνάσιο. Πρόκειται για την ιστορία ενός νεαρού που χάνει την ωραία του εμφάνιση όταν εκνευρίζει έναν συμμαθητή του, ο οποίος τυγχάνει να είναι μάγος.
Υπάρχουν επίσης δύο μεταφορές της Χιονάτης στα σκαριά, που έχουν να υπερηφανεύονται για τις εκθαμβωτικές κακές μάγισσές τους: Τζούλια Ρόμπερτς και Σαρλίζ Θερόν. Οσο για τις εύθραυστες Χιονάτες, ούτε εκείνες είναι τυχαίες περιπτώσεις: η Λίλυ Κόλινς, κόρη του διάσημου Φιλ και η Κρίστεν Στιούαρτ, γνωστή ως Μπέλα του Twilight.
Τέλος, το 2012 αναμένεται και η ταινία «Χάνσελ και Γκρέτελ», με τα δύο παιδιά να επιστρέφουν 15 χρόνια μετά την απόδρασή τους από το ζαχαρένιο σπίτι, ζητώντας εκδίκηση και αρχίζοντας ένα ξέφρενο κυνήγι μαγισσών. Και κάπως έτσι, το «μια φορά κι έναν καιρό» γίνεται όλο και πιο φανταχτερό, με το Χόλιγουντ να αναλαμβάνει να διηγηθεί παραμύθια σε παιδιά που αναγκαστικά, μεγάλωσαν απότομα.