Τι συνδέει τον οσκαρικό Τιμ Ρόμπινς με την Νταϊάν Λέιν και αυτούς τους δύο με τον «πολύ» Τζέιμς Γκαντολφίνι; Η φιλόδοξη τηλεταινία του καλωδιακού HBO που στις 23 Απριλίου θα προβάλει στην Αμερική την ιστορία για τα πάθη και τα λάθη της πρώτης οικογένειας που δέχθηκε να αφήσει κάμερες να τα κινηματογραφήσουν προς τέρψη του τηλεοπτικού κοινού. Oυσιαστικά την ιστορία της γέννησης της παγκόσμιας (υπο)κουλτούρας των reality shows…

Καθώς η Ελλάδα περιμένει εναγωνίως (λέμε τώρα) το reality show της εθνικής σταρ Αννας Βίσση, καθώς η αισθητική των τηλεθεατών κακοποιείται καθημερινά με τις ανεκδιήγητες σκηνοθετημένες «Οικογενειακές Ιστορίες», οι Αμερικάνοι έρχονται να αποδείξουν ξανά όχι μόνο πόσο ανέμπνευστοι είμαστε αλλά και πόσο «καθυστερημένοι». Κυριολεκτικά. Διότι το πρώτο reality show στην ιστορία της αμερικάνικης τηλεόρασης προβλήθηκε το 1973 και περιστρεφόταν εντελώς αδιάκριτα γύρω από την καθημερινή ζωή της επταμελούς οικογένειας Λάουντ στην Σάντα Μπάρμπαρα της Καλιφόρνια.
{{{ moto }}}
Την ξεχασμένη για τους Αμερικανούς και άγνωστη ιστορία για τους Ελληνες φέρνει στο προσκήνιο η νέα ταινία «Cinema Verite» παραγωγής HBO, σε σκηνοθεσία Σάρι Σπρίνγκερ Μπέρμαν και Ρόμπερτ Πουλτσίνι, με πρωταγωνιστές τους πολυβραβευμένους Τιμ Ρόμπινς, Νταϊάν Λέιν και Τζέιμς Γκαντολφίνι.

Η ταινία, πιστή στο κλίμα και την αισθητική της δεκαετίας του ’70, εστιάζει πίσω από τις κάμερες προσπαθώντας να αποτυπώσει την επτάμηνη ανηλεή καταδίωξη της οικογένειας Λάουντ και το άγχος του παραγωγού της σειράς Κρεγκ Γκίλμπερτ (Τζέιμς Γκαντολφίνι) να εξασφαλίσει την πλήρη έκθεση, ακόμη και τον εξευτελισμό εάν χρειαστεί.

Η πραγματική σειρά προβλήθηκε υπό τη μορφή ντοκιμαντέρ 12 επεισοδίων με τον τίτλο «An American Family» (Μια αμερικάνικη οικογένεια) από το κανάλι PBS και άλλαξε τον ρουν της ιστορίας της αμερικάνικης τηλεόρασης και των αντιγραφέων της – δηλαδή όλου του κόσμου έστω και πολύ ετεροχρονισμένα – για πάντα. Όχι ότι η οικογένεια Λάουντ έμεινε ανέπαφη από τις on air μετωπικές συγκρούσεις των μελών της. Το κοινό, ούτε λίγο ούτε πολύ δέκα εκατομμύρια τηλεθεατές, παρακολουθούσε με κομμένη ανάσα την αποσύνθεση της σχέσης των γονέων Μπιλ (Τιμ Ρόμπινς) και Πατ (Νταϊάν Λέιν) Λάουντ και την σταθερή τους πορεία προς το διαζύγιο ενόσω ο πρωτότοκος γιος τους Λανς (Τόμας Ντέκερ) γινόταν ο πρώτος δημοσίως «δηλωμένος» γκέι σε μια εποχή όπου όλοι βρίσκονταν «στην ντουλάπα», κλυδωνίζοντας για τα καλά τα θεμέλια της αγίας αμερικάνικης οικογένειας.

Ο Λανς είναι αυτός που διατήρησε και την μεγαλύτερη υστεροφημία. «Η τηλεόραση έφαγε την οικογένειά μου» θα δήλωνε αργότερα αλλά πρώτα θα φρόντιζε να εκμεταλλευτεί στο έπακρο τα 15 λεπτά διασημότητας που του είχαν λάχει μέσω αυτής. Βέβαια, στην περίπτωσή του τα λεπτά ήταν πολύ περισσότερα εξ ου και οι συνέπειες της έκθεσης πολύ μεγαλύτερες.

Του εξασφάλισαν για παράδειγμα την γνωριμία με τον Αντι Γουόρχολ, στον οποίο είχε στείλει γράμματα θαυμασμού όταν ήταν μικρός. Ο Γουόρχολ από τη μεριά του έβλεπε στο πρόσωπό του Λανς ένα σύμβολο ρήξης με τα χρηστά και αποδεκτά σεξουαλικά πρότυπα και στερεότυπα της αμερικάνικης κοινωνίας οπότε σύντομα αναπτύχθηκε μια φιλία μεταξύ τους.

Ο Λανς κατά τα άλλα συμμετείχε σε μια ροκ μπάντα, έγραψε άρθρα για περιοδικά όπως τα «Details», «Interview», και «Vanity Fair». Πέθανε το 2001 σε ηλικία 50 ετών από ηπατική ανεπάρκεια λόγω χρόνιας ηπατίτιδας C της μόλυνσής από τον ιό HIV έχοντας στο μεταξύ πείσει τους σκηνοθέτες του αρχικού ντοκιμαντέρ, Αλαν και Σούζαν Ρέιμοντ, να γυρίσουν άλλο ένα επεισόδιο του έπους των Λάουντ, μετά το δεύτερο, «An American Family Revisited» του 1983.

Το τρίτο και τελευταίο λεγόταν «Lance Loud! A Death In An American Family» (Λανς Λάουντ! Ενας θάνατος σε μια αμερικάνικη οικογένεια), το κύκνειο άσμα του πολυπροβεβλημένου Λανς αλλά και μια αφορμή για να θυμηθεί και το κοινό τα χρόνια που είχαν περάσει από την πρώτη του εμφάνιση στην τηλεόραση. Σιγά μην άφηναν ανεκμετάλλευτη την ευκαιρία…