«Τα εν οίκω μη εν δήμω»: έτσι μαθαίναμε από το σπίτι μας.
***
Κάθε άλλο: ο Δημήτρης Παπαϊωάννου μάς παροτρύνει για το ακριβώς αντίθετο, δηλαδή «τα εν οίκω εν δήμω», και μάλιστα στις πλέον προσωπικές στιγμές.
***
Αυτή ακριβώς είναι η θεματολογία τού «Μέσα»: η καθημερινή ρουτίνα που ακολουθούμε τις ώρες που βρισκόμαστε «Μέσα» στο διαμέρισμά μας, την οποία ο χορογράφος και σκηνοθέτης ανεβάζει με τον δικό του τρόπο στη σκηνή του Παλλάς- για την ακρίβεια, η πρεμιέρα θα δοθεί την Τετάρτη 13 Απριλίου.
***
Λοιπόν, από τις πεντέμισι το απόγευμα ως τις εντεκάμισι το βράδυ, τριάντα νέοι άνδρες και γυναίκες ανοίγουν ένας-ένας την πόρτα και μπαίνουν «Μέσα» στο διαμέρισμα. Γυρίζουν τον διακόπτη του θερμοσίφωνα για να ζεσταθεί νερό, βγάζουν τα ρούχα τους, πηγαίνουν στην τουαλέτα, κάνουν το ντους τους, τυλίγονται με μια πετσέτα, πηγαίνουν στην κουζίνα, παίρνουν ένα πιάτο φαΐ, κάθονται και το τρώνε. Μετά βγαίνουν στο μπαλκόνι.
***
Και ύστερα;
***
Και ύστερα γδύνονται και γυμνοί πέφτουν για ύπνο: σκεπασμένοι με το λευκό σεντόνι-σάβανο κατά ορισμένους, μόνοι ή ανά ζεύγη, χάνονται… Και έρχεται ο επόμενος, ενώ ένας άλλος βγαίνει ήδη από το μπάνιο, πηγαίνει στην κουζίνα, βλέπει τη θέα από το μπαλκόνι, μια θέα που εναλλάσσει τοπία της πόλης (μας)… Και πάλι από την αρχή…
***
Ενα γυάλινο ποτήρι δηλώνει την είσοδο κάθε ατόμου, άνδρα ή γυναίκας. Και όταν αυτός ή αυτή πέσει για ύπνο, το ποτήρι αυτό από το ράφι όπου βρισκόταν… πέφτει για να προστεθεί στη στοίβα με τα άλλα ποτήρια που δημιουργούν μια ολόκληρη πολιτεία κάτω από το διαμέρισμα.
***
Ολα αυτά συμβαίνουν μέσα στην απόλυτη ησυχία- με λίγους ήχους να τη διαταράσσουν.
***
«Μέσα», λοιπόν: η εξάωρη παράσταση στην οποία μπορεί κανείς να μπαινοβγαίνει όποτε θέλει και να κάθεται όσο θέλει, εξ ου και τα καθίσματα στο Παλλάς αραίωσαν- μειώθηκαν έτσι και οι θέσεις!
***
Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου, μετά την Ολυμπιάδα του 2004, είδε το κοινό του να υπερπολλαπλασιάζεται. Τον Νοέμβριο του 2006 το «2» γέμισε το Παλλάς, προκάλεσε αντιφατικές απόψεις στο κοινό και επιβεβαίωσε τον προσωπικό δρόμο που έχει επιλέξει ο δημιουργός του.
***
Με την επιστροφή της «Μήδειας» το κοινό είδε τον Παπαϊωάννου στα… πιο κλασικά του.
Στο «Πουθενά» του Εθνικού οι απορίες πολλαπλασιάστηκαν και ο ενθουσιασμός άρχισε να κοπά- ζει: η τέχνη δεν μπορεί να αρέσει σε όλους.
***
Με το «ΚΚ» όμως πάνω στην ποίηση του Καβάφη έκανε μέρος τουλάχιστον του κοινού να θυμώσει.
***
Σειρά έχει τώρα το «Μέσα»: Αποφόρτιση; Κούραση; Πλήξη;
***
Πείραμα: Η τέχνη της καθημερινότητας ή η καθημερινότητα ως τέχνη. Τέχνη;
***
Τελικά το Θεατρικό Μουσείο θα ανακοινώσει τους υποψήφιους καλλιτέχνες της διετίας 2008-2010 πριν από την αυριανή απονομή. Ευτυχώς. Θα ήταν κρίμα να αμφισβητηθεί η εγκυρότητα των βραβείων.
***
Καλό ταξίδι στον Ιάκωβο Καμπανέλλη.
myrto@dolnet.gr
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ