Ο σχολικός «Καλλικράτης»

Με τον «Καλλικράτη» πολλά μικρά χωριά και αρκετά μεγαλύτερα έχασαν την αυτοδιοικητική αυτονομία τους : συχνά, οι κάτοικοι πρέπει να πάνε μακριά για τις δουλειές τους. Βέβαια τα περισσότερα από αυτά τα χωριά έχουν από καιρό χάσει και τους γηγενείς κατοίκους τους και θα είχαν σβήσει από τον χάρτη αν δεν υπήρχαν μερικοί μετανάστες και κάποιοι νοσταλγοί που ξανάφτιαξαν για τις διακοπές τους τα γκρεμισμένα σπίτια ή έχτισαν νέα που θα τα ήθελαν «παραδοσιακά». Απομένουν πάντως και μερικοί μόνιμοι κάτοικοι. Γέροι οι περισσότεροι που συχνά φιλοξενούν και κάποια εγγόνια. Τα μαγαζιά είναι όμως ελάχιστα, οι υπηρεσίες κοινής ωφέλειας έχουν μετακομίσει αλλού, ταχυδρομείο δεν υπάρχει, ιατρείο σπάνια μήτε αστυνομικός σταθμός.

Ο σχολικός «Καλλικράτης» | tovima.gr

Με τον «Καλλικράτη» πολλά μικρά χωριά και αρκετά μεγαλύτερα έχασαν την αυτοδιοικητική αυτονομία τους : συχνά, οι κάτοικοι πρέπει να πάνε μακριά για τις δουλειές τους. Βέβαια τα περισσότερα από αυτά τα χωριά έχουν από καιρό χάσει και τους γηγενείς κατοίκους τους και θα είχαν σβήσει από τον χάρτη αν δεν υπήρχαν μερικοί μετανάστες και κάποιοι νοσταλγοί που ξανάφτιαξαν για τις διακοπές τους τα γκρεμισμένα σπίτια ή έχτισαν νέα που θα τα ήθελαν «παραδοσιακά».

Απομένουν πάντως και μερικοί μόνιμοι κάτοικοι. Γέροι οι περισσότεροι που συχνά φιλοξενούν και κάποια εγγόνια. Τα μαγαζιά είναι όμως ελάχιστα, οι υπηρεσίες κοινής ωφέλειας έχουν μετακομίσει αλλού, ταχυδρομείο δεν υπάρχει, ιατρείο σπάνια μήτε αστυνομικός σταθμός.

Τώρα λένε να κλείσουν και το σχολείο. Μόνος σύνδεσμος με την περιφέρεια, το τηλέφωνο. ´Οταν λειτουργεί. Αυτά όλα έχουν ένα όνομα : ερήμωση της υπαίθρου. Ξεκάθαρα πράγματα : θα ήταν οριστική, ας το θυμίσουμε ξανά, χωρίς τους μετανάστες που φροντίζουν όσες καλλιέργειες υπάρχουν και όσες οικοδομές επισκευάζονται ή χτίζονται, συχνά και δικές τους.

Υπάρχει όμως η προϋπόθεση της ουσιαστικής ένταξής τους. Πώς μπορεί να συντελεστεί σε έρημους κοινωνικά τόπους;

Αναμφίβολα η δημογραφική πραγματικότητα, σε συνδυασμό με την κρίση, επιβάλλει μέτρα «ορθολογισμού» των υποδομών. Σε σχολεία, ιατρεία, νοσοκομεία, κοινωφελείς υπηρεσίες. Πολύ εύκολα όμως περιγράφουν μερικοί το πρόβλημα της ύπαρξης π. χ. ενός σχολειού με ελάχιστους μαθητές ενώ «δίπλα» (διάβαζε : σε μερικά χιλιόμετρα και δυο βουνά πιο εκεί) υπάρχει ένα άλλο σχολειό που θα μπορούσε, καλύτερα, να στεγάσει και να μορφώσει τα παιδιά όλης της περιοχής : ο καθένας μπορεί να υπολογίσει το εκπαιδευτικό, κοινωνικό και οικονομικό κόστος της
μεταφοράς των μαθητών. Έχει το υπουργικό σχέδιο κατανοήσει όλες τις οικονομικές και κοινωνικές συνέπειες της αλλαγής, χωριό με χωριό;

Αυτά ισχύουν για τα χωριά. Σπάνια ισχύουν για τα αστικά κέντρα. Σε αυτά όμως οι σχεδιαζόμενες αλλαγές είναι που προκαλούν κραυγές, διαδηλώσεις, «αγώνες», απεργίες. Ίσως το σχέδιο συνένωσης σχολείων και τάξεων να περιλαμβάνει λάθη : όσοι το ισχυρίζονται πρέπει να το αποδείξουν, περίπτωση με περίπτωση και με στοιχεία, χωρίς να λογαριάζουν τη βολή τους γιατί το «γενικό εκπαιδευτικό συμφέρον» που προτάσσουν ίσως κρύβει το δικό τους.

Η αλήθεια είναι, δυστυχώς, ότι ένα σημαντικό τμήμα του εκπαιδευτικού κόσμου είναι παραδοσιακά, στην Ελλάδα αλλά και σε άλλες χώρες, ταυτόχρονα πολιτικά προοδευτικό και συντεχνιακά συντηρητικό : θέλει μια άλλη κοινωνία αλλά, παρά τις καλές προθέσεις, αντιδρά με πείσμα σε κάθε μεταρρυθμιστική εκπαιδευτική απόπειρα που θα άλλαζε τις όποιες συνήθειές του.

somerit@otenet.gr

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Γνώμες
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk