Ένα νέο σύστημα εισαγωγής στα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ της χώρας, με λιγότερα εξεταστέα μαθήματα, θα υποδεχτεί την επόμενη σχολική χρονιά τους μαθητές, που θα μπαίνουν στην Α΄τάξη του Λυκείου.

Παρότι δεν ανακοινώθηκαν από το υπουργείο Παιδείας οι λεπτομέρειες του νέου εξεταστικού συστήματος, έγινε σαφές ότι οι εξετάσεις από το 2013 και μετά, θα διεξάγονται σε κεντρικό επίπεδο, χωρίς συγκεκριμένη ύλη ανά κεφάλαιο – επιλογή που εφαρμοζόταν μέχρι σήμερα και ευνοούσε την αποστήθιση – σε μικρό αριθμό μαθημάτων και με ενεργή εμπλοκή πανεπιστημίων και ΤΕΙ, τα οποία θα καθορίζουν το συντελεστή βαρύτητας κάθε εξεταζόμενου μαθήματος ανά επιστημονική κατεύθυνση.

Το νέο εξεταστικό σύστημα θα ανακοινωθεί μέχρι το τέλος Απριλίου, ενώ την πρώτη εβδομάδα του Πάσχα θα ανακοινωθεί και το νέο νομοσχέδιο του υπουργείου για την τεχνολογική εκπαίδευση.

Το νέο Λύκειο

Μεγάλες αλλαγές στην εκπαιδευτική φιλοσοφία περιλαμβάνονται και στις επίσημες ανακοινώσεις του υπουργείου Παιδείας για το Νέο Λύκειο.
Κύρια χαρακτηριστικά τους, η μείωση των μαθημάτων στο Λύκειο, η αύξηση των ωρών διδασκαλίας του κάθε μαθήματος, το τέλος της μονόωρης διδασκαλίας αλλά και η καθιέρωση της επιστημονικής εργασίας (σαν πτυχιακή), που θα παίζει ρόλο στην βαθμολογία του απολυτηρίου.

Έτσι, οι μαθητές που θα φοιτήσουν τον Σεπτέμβριο στην Α΄τάξη λυκείου θα διδάσκονται 7 βασικά μαθήματα τα οποία θα είναι υποχρεωτικά και μεταξύ αυτών θα είναι η Ελληνική Γλώσσα, η Ιστορία και τα Θρησκευτικά.
Η πρώτη τάξη του Λυκείου θα θεωρείται ως μια τάξη γενικής παιδείας και ως «γέφυρα» για τις επόμενες τάξεις. Στην Β΄Λυκείου εισάγονται δυο κατευθύνσεις (Θετική και Θεωρητική και στην Γ’ τάξη προστίθεται μια τρίτη κατεύθυνση που θα αφορά τις Ανθρωπιστικές επιστήμες (Νομικές, Παιδαγωγικά, Οικονομικά κλπ.)

Οι εργασίες

Κεντρικό σημείο της νέας φιλοσοφίας είναι η ερευνητική εργασία που θα έχουν οι μαθητές και στις τρεις τάξεις του Λυκείου. Οι μαθητές θα κάνουν με τη βοήθεια και τον συντονισμό των καθηγητών τους μια εργασία ανά τετράμηνο, ατομική ή ομαδική. Θα μπορούν να διαλέξουν μέσα από ευρεία θεματολογία που θα αφορά στον πολιτισμό, την κοινωνία, κλπ.

Ο βαθμός από τις εργασίες αυτές θα προσμετράται στην βαθμολογία του απολυτηρίου του μαθητή, ενώ μελετάται και το ενδεχόμενο να συνυπολογίζεται και στην εισαγωγή για τα Πανεπιστήμια.
Ο υπουργός Παιδείας κυρία Άννα Διαμαντοπούλου είπε σχετικά ότι οι έλληνες έφηβοι είναι σήμερα οι πιο σκληρά εργαζόμενοι έλληνες και δεν είναι δυνατόν να ζουν από τα 15 με το άγχος των πανελλαδικών εξετάσεων. «Ο νέος έχει δικαίωμα στη γνώση, αλλά έχει δικαίωμα και στη ζωή, στον ελεύθερο χρόνο και στη συμμετοχή», τόνισε η υπουργός Παιδείας. «Η οργάνωση του λυκείου θα συζητηθεί ανεξάρτητα από το σύστημα των εξετάσεων, για το οποίο ισχύουν οι βασικές αρχές που έχουν διατυπωθεί και θα συζητηθούν αφού έχει ολοκληρωθεί η συζήτηση για το Λύκειο», συνέχισε.

Η υφυπουργός Παιδείας κυρία Εύη Χριστοφιλοπούλου δήλωσε από την πλευρά της ότι «φεύγουμε από ένα Λύκειο αποστήθισης για να πάμε σε ένα Λύκειο ουσίας». Τις αλλαγές παρουσίασε αναλυτικά, ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Παιδείας κ. Βασ. Κουλαιδής.

Οι αλλαγές

– Στην Α΄ Λυκείου ο αριθμός μαθημάτων μειώνεται από 16 σε 8 συμπεριλαμβανομένης της ερευνητικής εργασίας, με μείωση του συνολικού αριθμού ωρών διδασκαλίας από 34 σε 32.
– Στην Β΄Λυκείου οι κατευθύνσεις περιορίζονται από τρεις (Θεωρητική – Θετική – Τεχνολογική) σε δύο (Α΄και Β’). Ο αριθμός μαθημάτων μειώνεται από 17 σε 12 με μείωση του συνολικού αριθμού ωρών διδασκαλίας από 34 ή 35 σε 33.
– Στην Γ΄Λυκείου οι κατευθύνσεις γίνονται τρεις (Α’, Β’ και ΑΒ). Ο αριθμός μαθημάτων μειώνεται από 16 σε 10. Εδώ όμως με αύξηση του συνολικού αριθμού ωρών διδασκαλίας από 31 σε 35 λόγω των προγραμμάτων εμβάθυνσης εντός του κανονικού ωραρίου.
– Στις κατευθύνσεις της Β΄ Λυκείου η Κατεύθυνση Α θα αφορά κυρίως μαθητές που έχουν αποφασίσει να ακολουθήσουν θετικές, τεχνολογικές ή επιστήμες υγείας. Η Κατεύθυνση Β θα αφορά κυρίως όσους έχουν αποφασίσει να ακολουθήσουν κλασσικές, και ανθρωπιστικές επιστήμες. Στην Γ’ λυκείου η Κατεύθυνση ΑΒ αφορά όσους θέλουν να ακολουθήσουν οικονομικές, κοινωνικές και πολιτικές επιστήμες.

Τα συγκριτικά στοιχεία

Στην Ελλάδα λειτουργούν 1297 σχολικές μονάδες Ενιαίων Λυκείων. Αντίστοιχα στην Φιλανδία (πληθυσμός 5.300.000 ατομα) λειτουργούν 448 μονάδες και στην Πορτογαλία (πληθυσμός 10.600.000 άτομα) 822 μονάδες.
Αυτό σημαίνει, όπως σημείωσε η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, ότι στην Ελλάδα αντιστοιχεί 1 σχολική μονάδα ανά 8.700 κατοίκους, στην Φινλανδία 1 ανά 11.900 και στην Πορτογαλία 1 ανά 12.900.

Επίσης:
– Στην Ελλάδα υπάρχει σήμερα κατακερματισμός του σχολικού χρόνου με υπερβολικά μεγάλο αριθμό μαθημάτων στο λύκειο (49 μαθήματα), όταν στη Γαλλία τα μαθήματα είναι 26, στην Ισπανία 24, στην Ιταλία 30. Ξεχωρίζει η Κύπρος με 44 μαθήματα. Στα 49 μαθήματα των ελληνικών σχολείων περιλαμβάνονται και 8 μονόωρα.
«Μέσα στην πολύ βαθιά κρίση και στο γκρίζο τοπίο μόνο με πολλή δουλειά και ουσιαστικές αλλαγές παντού μπορούμε να επανεκκινήσουμε τη χώρα και αυτό θα ξεκινήσει από την Παιδεία» κατέληξε η κυρία Διαμαντοπούλου.