Ολοήμερο γυμνάσιο και δημοτικό, αυξημένη διδασκαλία ξένων γλωσσών, ενοποίηση μαθημάτων και σχολική ημέρα που θα φτάνει ως τις 4 το μεσημέρι προτείνει το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο σε ολοκληρωμένο σχέδιο του για τα αναλυτικά προγράμματα στα σχολεία. Η πρόταση αυτή και θα παρουσιαστεί την Τετάρτη σε συνεδρίαση του Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας (ΕΣΥΠ).

Συγκεκριμένα και σύμφωνα με την πρόταση του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου:

Στο δημοτικό η σχολική μέρα πρέπει να ξεκινάει στις 8:00 π. μ. και να λήγει στις 3:00 μ. μ. Στο χρονικό αυτό διάστημα πρέπει να ενταχθεί μία ώρα για γεύμα και διάλειμμα και μικρότερα διαλείμματα ενδιάμεσα των μαθημάτων. Στις δυο τελευταίες τάξεις του δημοτικού προτείνεται η σχολική μέρα να λήγει στις 3:30 μ.μ.

Στο Γυμνάσιο η σχολική μέρα να ξεκινάει στις 8:00 π. μ. και να λήγει στις 4:00 μ. μ. Προτείνεται μισή ώρα διάλειμμα για γεύμα, καθώς και διαλείμματα ενδιάμεσα των μαθημάτων.

Πρόσθετες διδακτικές ώρες . Θα περιλαμβάνουν ζώνη για ξένες γλώσσες και τουλάχιστον 5 πρόσθετες ώρες τη βδομάδα που θα εντάσσονται στο νέο επιστημονικό πεδίο «Σχολική και κοινωνική ζωή». Το νέο αυτό πεδίο όπως έχει ήδη γράψει το «Βήμα», αφορά την προσωπική μελέτη των μαθητών, εργασίες που θα προτείνονται στο πλαίσιο διδακτικών αντικειμένων σε θέματα όπως το περιβάλλον, ο πολιτισμός και οι νέες τεχνολογίες.

– Νέα ενοποιημένα διδακτικά αντικείμενα. Και συγκεκριμένα:
1. Γλώσσα
2. Ξένες Γλώσσες
3. Μαθηματικά
4. Φυσικές Επιστήμες, Περιβάλλον και Τεχνολογία
5. Σπουδές του Ανθρώπου και της Κοινωνίας
6. Τέχνες
7. Σχολική και Κοινωνική Ζωή
8. Τεχνολογία Πληροφορίας και Επικοινωνιών

Κοινή διδασκαλία των μαθημάτων με συναφές διδακτικό πεδίο. Προτείνεται να δημιουργηθούν ζώνες μαθησιακών – διδακτικών αντικειμένων όπου αντί να απλώνεται ένα αντικείμενο σε όλα τα χρόνια του γυμνασίου, μπορεί να γίνει η διδασκαλία του σε μία χρονιά (ή δύο).

Ενίσχυση της αυτονομίας των σχολείων στην κατανομή των διδακτικών περιόδων του ωρολογίου προγράμματος και «ανοιχτά» σχολεία με εξωσχολικές δραστηριότητες που θα πραγματοποιούνται από τοπικούς φορείς.