ΗΤΑΝ ΤΟ ΣΙΝΕΜΑ

Ελίζαμπεθ Τέιλορ: «Είμαι μια Μάνα Κουράγιο!»

Πόσο Μάνα Κουράγιο να ήταν μια επιχειρηματίας που μόνο τα ετήσια έσοδα από το εμπόριο των αρωμάτων της «Ρassion» και «White Diamonds» έφθαναν τα 200 εκατ. δολάρια;


«Μωρό μου, τα έχω δει όλα στη ζωή μου» είχε πει σε μία από τις τελευταίες συνεντεύξεις της η Ελίζαμπεθ Τέιλορ. «Είμαι η Μάνα Κουράγιο!». Το τελευταίο ίσως να μη βρίσκει τους πάντες σύμφωνους. Πόσο Μάνα Κουράγιο να ήταν μια επιχειρηματίας που μόνο τα ετήσια έσοδα από το εμπόριο των αρωμάτων της «Ρassion» και «White Diamonds» έφθαναν τα 200 εκατ. δολάρια;

Κανείς όμως δεν μπορεί να αμφισβητήσει το γεγονός ότι η αμερικανίδα ηθοποιός, η οποία πέθανε την περασμένη Τετάρτη σε ηλικία 79 ετών, τα είχε όντως δει όλα. Εχοντας βιώσει την πρώτη κινηματογραφική εμπειρία της σε ηλικία δέκα ετών, η Τέιλορ έγινε από πολύ νωρίς θρύλος- και όχι μόνο χάρη στην κινηματογραφική περσόνα της. Το περιοδικό «Ρeople» την είχε αποκαλέσει «επική ταινία εν εξελίξει» και ο χαρακτηρισμός δεν θα μπορούσε να είναι πιο καίριος.

Πρώτον, η Τέιλορ έπαιζε σε ταινίες που έγραφαν Ιστορία- από την «Κλεοπάτρα», για την οποία υπήρξε η πρώτη ηθοποιός που πληρώθηκε με 1 εκατ. δολάρια, ως το «Ποιος φοβάται τη Βιρτζίνια Γουλφ;», για το οποίο κέρδισε το δεύτερο Οσκαρ της (το πρώτο ήταν για το «Ζήσαμε την αμαρτία», όπου υποδύθηκε ένα κολ γκερλ). Δεύτερον, έκανε οκτώ γάμους και ανάμεσα στους συζύγους της ήταν ο ιδιοκτήτης ξενοδοχείων Κόνραντ Χίλτον, ο ηθοποιός και παραγωγός Μάικλ Γουάιλντινγκ (πατέρας των παιδιών της Κρίστοφερ και Μάικλ Τζούνιορ ), ο τραγουδιστής Εντι Φίσερ και ο ηθοποιός Μάικλ Τοντ, με τον οποίο απέκτησε τη Λίζα Τοντ Μπάρτον.


Τρίτον, είχε έναν από τους εκρηκτικότερους και πιο θυελλώδεις έρωτες στην ιστορία των σόου μπίζνεςμε τον ουαλλό ηθοποιό Ρίτσαρντ Μπάρτον. Παντρεύτηκαν το 1964, αμέσως μετά τη γνωριμία τους στα γυρίσματα της «Κλεοπάτρας» (ο Μπάρτον υποδύθηκε τον Μάρκο Αντώνιο ), χώρισαν το 1974, ξαναπαντρεύτηκαν το 1975 και χώρισαν μια και καλή το 1976! «Η καλύτερη περίοδος της ζωής μου» είπε ενώ ο Μπάρτον είχε πια πεθάνει «ήταν όταν παντρεύτηκα τον Ρίτσαρντ και ζούσαμε σαν τσιγγάνοι».

Τέταρτον, όταν αποφάσισε να σταματήσει τον κινηματογράφο το έκανε στ΄ αλήθεια.

Πέμπτον, τα τελευταία περίπου 30 χρόνια υπήρξε τόσο πολύ αφοσιωμένη σε ακτιβιστικές δραστηριότητες ώστε σήμερα πολύς κόσμος να τη θυμάται πρώτα ως ακτιβίστρια και εν συνεχεία ως ηθοποιό. Οταν το 1999 δεν παρευρέθη στην 75η τελετή απονο μής των Οσκαρ διαμαρτυρόμενη για τον πόλεμο στο Ιράκ, έγινε θέμα.

Κατά την τελευταία 25ετία οι προτεραιότητες της Τέιλορ είχαν κυρίως φιλανθρωπικό χαρακτήρα. Ολα ξεκίνησαν το 1985, χρονιά που ο Ροκ Χάντσον, στενότατος φίλος και συμπρωταγωνιστής της στον «Γίγαντα» με τον Τζέιμς Ντιν, έγινε η πρώτη διασημότητα που πέθανε από τη νόσο του ΑΙDS.

Από την πλευρά της, η Τέιλορ ήταν η πρώτη διασημότητα που μέσω προσωπικής «σταυροφορίας» κατόρθωσε να συγκεντρώσει το αμύθητο ποσό των 50 εκατ. δολαρίων για την καταπολέμηση της μάστιγας του 20ού αιώνα. «Σε μια εποχή που ο περισσότερος κόσμος φοβόταν να αγγίξει ανθρώπους που έπασχαν από ΑΙDS η Ελίζαμπεθ πήγαινε στα νοσοκομεία και φιλούσε τους ασθενείς» είχε πει για την Τέιλορ το 1999 ο προσωπικός κομμωτής της Χοσέ Εμπερ. Οι δραστηριότητες της φιλανθρωπικής εταιρείας που ίδρυσε, της Cinema Αgainst ΑΙDS (Κινηματογράφος Εναντίον ΑΙDS), συνεχίζονταν με αμείωτους ρυθμούς. «Αν τα λεφτά δεν είναι για να κάνουν τον κόσμο καλύτερο, τότε γιατί υπάρχουν;» είχε αναρωτηθεί στο Φεστιβάλ Καννών το 2001 στο πλαίσιο της καμπάνιας της Cinema Αgainst ΑΙDS.

Σε ό,τι αφορά τη δική της υγεία, η Τέιλορ έζησε δύσκολα χρόνια αλλά υπήρξε μαχήτρια. Εκτός από τις αρκετές εισαγωγές της στην κλινική αποτοξίνωσης Βetty Ford, έκανε αρθροπλαστικές ισχίου το 1994 και το 1995, ενώ το 1997 της αφαιρέθηκε όγκος από τον εγκέφαλο. Δύο από τους στενότερους φίλους της, ο ατζέντης Τσεν Σαμ και ο ηθοποιός Ρόντι Μακ Ντάουελ, πέθαναν από καρκίνο και ο τελευταίος σύζυγός της Λάρι Φορτένσκι, από τον οποίο χώρισε το 1996, παραλίγο να σκοτωθεί μέσα στο ίδιο τους το σπίτι. «Για ένα μεγάλο διάστημα της ζωής μου έγινα αγοραφοβική» είχε πει το 1999 στο «Ρeople». «Εχω ένα υπέροχο δωμάτιο και απλώς βούλιαζα όλο και πιο βαθιά στα παπλώματα Ροrthault μου».

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Πολιτισμός
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk