Η σεροτονίνη, ένας χημικός αγγελιαφόρος του εγκεφάλου που έχει συνδεθεί με την κατάθλιψη, είναι πιθανό να παίζει ρόλο και στις σεξουαλικές προτιμήσεις, υποστηρίζουν νευροβιολόγοι στην Κίνα: αρσενικά ποντίκια στα οποία είχε μπλοκαριστεί η σύνθεση σεροτονίνης προσπαθούσαν να ζευγαρώσουν αδιακρίτως με αρσενικά και θηλυκά. Παραμένει βέβαια άγνωστο αν το ίδιο θα συνέβαινε και στους ανθρώπους.

Τα αντικαταθλιπτικά φάρμακα που αυξάνουν τη συγκέντρωση σεροτονίνης στον εγκέφαλο είναι γνωστό ότι μπορούν να προκαλέσουν σεξουαλικές δυσλειτουργίες, όπως μειωμένη επιθυμία και καθυστέρηση στον οργασμό. Δεν υπάρχουν όμως στοιχεία που να συνδέουν τη σεροτονίνη με την ομοφυλοφιλία ή την αμφιφυλοφιλία στον άνθρωπο.

Η νέα μελέτη, η οποία δημοσιεύεται στο περιοδικό Nature, δίνει τις πρώτες ενδείξεις για την πιθανή σχέση της σεροτονίνης με τη σεξουαλική προτίμηση και συμπεριφορά.

Το πείραμα

Η ερευνητική ομάδα, με επικεφαλής τον Γι Ράο του Εθνικού Ινστιτούτου Βιολογικών Επιστημών στο Πεκίνο, δημιούργησαν γενετικά τροποποιημένα αρσενικά ποντίκια, στα οποία είχε απενεργοποιηθεί το γονίδιο ενός ενζύμου (υδροξυλάση της τρυπτοφάνης 2) που απαιτείται για τη σύνθεση σεροτονίνης.

Τα ποντίκια αυτά έχασαν τη σεξουαλική προτίμησή τους για τα θηλυκά: προσπαθούσαν να ζευγαρώσουν με θηλυκά και αρσενικά ποντίκια χωρίς να κάνουν διακρίσεις.

«Τα αποτελέσματα αυτά υποδεικνύουν ότι οι σεροτονεργικοί νευρώνες στον ενήλικο εγκέφαλο ρυθμίζουν τις σεξουαλικές προτιμήσεις στα θηλαστικά» γράφουν οι ερευνητές στη δημοσίευσή τους.

Γεγονός πάντως είναι ότι η σεξουαλική συμπεριφορά των ποντικών παρουσιάζει μεγάλες διαφορές σε σχέση με τον άνθρωπο. Στα τρωκτικά, η σεξουαλική έλξη εξαρτάται περισσότερο από οσφρητικά ερεθίσματα και φερομόνες, ενώ στον άνθρωπο βασίζεται κυρίως σε οπτικά ερεθίσματα.

Οι ερευνητές διαβεβαιώνουν πάντως ότι τα γενετικά τροποποιημένα πειραματόζωα «δεν ήταν γενικά ελαττωματικά στην όσφρηση ή την αντίληψη των φερομονών».

Αυτό βέβαια δεν σημαίνει απαραίτητα ότι ο ίδιος μηχανισμός ισχύει και στον άνθρωπο.

Σχολιάζοντας την είδηση στο BBC, ο Δρ Κιθ Κέντρικ, καθηγητής Νευροεπιστημών στο Ινστιτούτο Babraham του Κέμπριτζ, εκτίμησε ότι «σε αυτή τη φάση, η δυνητική σχέση ανάμεσα στη σεροτονίνη και τις σεξουαλικές προτιμήσεις στον άνθρωπο πρέπει να θεωρηθεί μάλλον ισχνή».

Ο Δρ Κέντρικ παραδέχτηκε ότι υπάρχουν «πολύ περιορισμένες ενδείξεις» ότι οι εγκέφαλοι των ομοφυλόφιλων ανδρών αντιδρούν διαφορετικά στα αντικαταθλιπτικά της κατηγορίας SSRI (εκλεκτικοί αναστολείς επαναπρόσληψης της σεροτονίνης).

Διαβεβαιώνει όμως ότι τα φάρμακα αυτά δεν έχουν παρατηρηθεί να επηρεάζουν το σεξουαλικό προσανατολισμό:

«Χρησιμοποιούμε εδώ και καιρό ψυχοδραστικά φάρμακα που είτε αυξάνουν είτε μειώνουν τις λειτουργίες των σεροτονίνης. Αν και έχουν αναφερθεί επιδράσεις στη σεξουαλική διέγερση, την επιθετικότητα και τον παρορμητισμό, δεν έχουν αναφερθεί επιδράσεις στη σεξουαλική προτίμηση ή τον σεξουαλικό προσανατολισμό».