Ποιά ήταν στ΄αλήθεια η «Αθάνατη Αγαπημένη;» Τί είδους συναισθηματικός γρίφος, άλυτος ακόμη, βασάνιζε τον Μπετόβεν; Απάντηση επιχειρεί να δώσει η ηθοποιός και σκηνοθέτις Μάγδα Μαυρογιάννη με τη σύμπραξη του πιανίστα Κάρολου Ζουγανέλη στο ομότιτλο δραματοποιημένο μουσικό αναλόγιο που παρουσιάζουν στις 31 Μαρτίου στο Ιδρυμα Θεοχαράκη στο Σύνταγμα.

«Αθάνατη αγαπημένη» είναι το όνομα που έδωσε ο συνθέτης σ΄ένα άγνωστο γυναικείο πρόσωπο σε τρεις πολυσυζητημένες ερωτικές επιστολές του. Διάφορα ονόματα έχουν κατά καιρούς ακουστεί ως αποδέκτριες. Ανάμεσά τους, η Γιοχάννα Βαν Μπετόβεν – κουνιάδα του συνθέτη με την οποία εθεωρείτο ότι οι σχέσεις ήταν δύσκολες – η Αντονί Μπρεντάνο και η Τερέζ φον Μπρούνσγουικ.

Ωστόσο, η μόνη τεκμηριωμένη απόδειξη της «Αθάνατης Αγαπημένης» ήταν μια γεμάτη πάθος επιστολή που έγραψε ο συνθέτης κατά πάσα πιθανότητα τον Ιούλιο του 1812 ενώ βρισκόταν στο Τέπλιτζ, ένα βοημικό θέρετρο. Η επιστολή, απευθυνόμενη σε μια ανώνυμη γυναίκα, μαρτυρά μια έντονη ερωτική σχέση, ενώ μέσα στις γραμμές ο Μπετόβεν αναφέρει ακόμη και το ενδεχόμενο του γάμου.

Μετά τον θάνατο του Μπετόβεν το 1827, η επιστολή ανακαλύφθηκε ανάμεσα στα ιδιωτικά του έγγραφα γεγονός που μαρτυρά ότι, είτε δεν απεστάλη ποτέ, είτε του επεστράφη από την αποδέκτρια. Οι απόψεις που υποστηρίχθηκαν, έκτοτε, ήταν διαφορετικές.

Στην ομότιτλη κινηματογραφική ταινία του 1994, η πλοκή ακολουθεί τον γραμματέα και πρώτο βιογράφο του Μπετόβεν Αντον Σίντλερ στην προσπάθειά του ν΄αποκαλύψει την «Αθάνατη Αγαπημένη». Στις τελευταίες σκηνές της ταινίας κι ενώ ο Σίντλερ έχει αποτύχει ν΄ανακαλύψει την αλήθεια, αποκαλύπτεται ότι το αντικείμενο του πόθου του συνθέτη ήταν η Γιοχάννα Βαν Μπετόβεν και από τη σχέση τους είχε γεννηθεί ένας γιος. Το γεγονός, αυτό, βεβαίως, είναι απλή εικασία…