Ένα ακόμη ΕΣΠΑ για την Ανάπτυξη

Με τις τελευταίες θετικές αποφάσεις στην Ευρώπη η Ελλάδα πήρε βαθιά ανάσα από τα ασφυκτικά δημοσιονομικά προβλήματα που αντιμετωπίζει. Κέρδισε χρόνο και η ευθύνη μας πλέον δεν είναι μόνον η δημοσιονομική εξυγίανση και η μείωση του δυσβάστακτου χρέους, αλλά η έξοδος από την ύφεση και η επίτευξη θετικών ρυθμών ανάπτυξης. Έτσι μόνον θα βελτιώσουμε τα δημοσιοοικονομικά μας μεγέθη, θα δημιουργήσουμε νέες θέσεις εργασίας και θα αυξήσουμε το βιοτικό μας επίπεδο.

Ένα ακόμη ΕΣΠΑ για την Ανάπτυξη | tovima.gr

Με τις τελευταίες θετικές αποφάσεις στην Ευρώπη η Ελλάδα πήρε βαθιά ανάσα από τα ασφυκτικά δημοσιονομικά προβλήματα που αντιμετωπίζει. Κέρδισε χρόνο και η ευθύνη μας πλέον δεν είναι μόνον η δημοσιονομική εξυγίανση και η μείωση του δυσβάστακτου χρέους, αλλά η έξοδος από την ύφεση και η επίτευξη θετικών ρυθμών ανάπτυξης. Έτσι μόνον θα βελτιώσουμε τα δημοσιοοικονομικά μας μεγέθη, θα δημιουργήσουμε νέες θέσεις εργασίας και θα αυξήσουμε το βιοτικό μας επίπεδο.

Για την ανάπτυξη όμως χρειάζονται επενδύσεις ιδιωτικές και δημόσιες μέσω της αύξησης του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων. Όλες οι δυνατότητες της χώρας πρέπει να κινητοποιηθούν για την αύξηση των Δημοσίων επενδύσεων που αποτελεί τον μεγαλύτερο πολλαπλασιαστή της ανάπτυξης. Αν αυξηθεί μια μονάδα το Π.Δ.Ε. το ΑΕΠ αυξάνεται μεσοπρόθεσμα κατά πέντε (σύμφωνα με μελέτη του ΙΟΒΕ).

Ένα νέο ΕΣΠΑ ύψους 22 δις ευρώ θα μπορούσε να κινητοποιήσει άμεσα την ανάπτυξη στη χώρα μας. Αυτό είναι εφικτό με την τιτλοποίηση των μελλοντικών εσόδων από διόδια που θα εισπράξει το δημόσιο από τους μεγάλους οδικούς άξονες που κατασκευάζονται με συμβάσεις παραχώρησης (Ολυμπία Οδός, Ιόνια Οδός, Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδος, Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα, Κλειδί – Μαλιακός).

Συγκεκριμένα κατά την περίοδο των 30 ετών που θα διαρκούν οι συμβάσεις παραχώρησης ένα μέρος των εισπραττόμενων διοδίων, περίπου 35%, θα πηγαίνει στους παραχωρισιούχους. Ενώ το υπόλοιπο θα πηγαίνει στα ταμεία του Δημοσίου. Ας σημειωθεί ότι το Δημόσιο δεν θα δαπανά τίποτα διότι η κατασκευή, η συντήρηση και η λειτουργία των αυτοκινητόδρομων είναι ευθύνη των παραχωρησιούχων.

Το ποσό που θα εισπραχτεί στην περίοδο των τριάντα ετών σύμφωνα με το Υπουργείο Υποδομών θα είναι της τάξεως των 22 δις ευρώ.

Αν το ποσό αυτό τιτλοποιηθεί ένα μεγάλο μέρος του μπορεί να διατεθεί άμεσα για τις υποχρεώσεις του δημοσίου, για τους αυτοκινητόδρομους που έχουν δυστυχώς βαλτώσει και κινδυνεύουν να σταματήσουν και να διαλυθούν οι σχετικές συμβάσεις . Δηλαδή, για τις απαλλοτριώσεις, τη συμμετοχή του Δημοσίου κτλ. Ένα επίσης μέρος μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να μειωθούν σε λογικά επίπεδα τα διόδια κατά τη περίοδο κατασκευής των έργων, ώστε να αμβλυνθούν οι αντιδράσεις που έχουν αναπτυχθεί τον τελευταίο καιρό και το μεγαλύτερο μέρος να διατεθεί για την αύξηση του Π.Δ.Ε. της χώρας, κινητοποιώντας την ανάπτυξη και αναθερμαίνοντας την παγωμένη οικονομία.
Πρόσφατα, κατά τη τακτική ενημέρωση της Βουλής ερωτώμενος ο Διοικητής της Τραπέζης της Ελλάδος, κ Προβόπουλος, απάντησε: «Θα συμφωνήσω μαζί σας ότι τα διόδια τα οποία πρόκειται να εισπραχθούν μπορούν να τιτλοποιηθούν. Συμφωνώ, είναι ένα ΕΣΠΑ. Μακάρι να τιτλοποιήσουμε».

Πρέπει να επισημανθεί ότι η μορφή αυτή τιτλοποίησης δεν είναι απαγορευτική για το Δημόσιο χρέος. Και δεν θα συνυπολογιστεί στο συνολικό ποσό του χρέους, όπως συνέβη με ανάλογες τιτλοποιήσεις εσόδων που έγιναν στο παρελθόν (1 δις ευρώ για το Γ’ ΚΠΣ.)

Η πρόταση αυτή έχει κατατεθεί από τις πρώτες μέρες της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ και θα μπορούσε να έχει λύσει πολλά προβλήματα από αυτά που σήμερα δημιουργούν κινδύνους για τις συμβάσεις παραχώρησης. Χρειάστηκε ενημέρωση και παρέμβαση του Πρωθυπουργού για να υπάρξει μερική κινητοποίηση προς την κατεύθυνση της μείωσης των διοδίων.

Η επίλυση όμως του προβλήματος της χώρας χρειάζεται επείγουσες, ολοκληρωμένες και αποδοτικές παρεμβάσεις με την αξιοποίηση όλων των πλεονεκτημάτων της χώρας.

Ο κ. Κώστας Σπηλιόπουλος είναι Βουλευτής Αχαΐας του ΠαΣοΚ

Γνώμες
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk