Εξαιρετικές επιδόσεις στις ΗΠΑ από τις γαλακτοβιομηχανίες ΦΑΓΕ και Ολυμπος

Αmerican dream από… γιαούρτι

Το 2010 ήταν μια κακή χρονιά. Και για αρκετές επιχειρήσεις τραγική. Για δύο όμως μεγάλες ελληνικές γαλακτοβιομηχανίες, τη ΦΑΓΕ ΑΕ της οικογένειας Φιλίππου και την Ολυμπος ΑΕ των αδελφών Σαράντη, ήταν εξαιρετική. Οχι μόνο γιατί κατόρθωσαν να βελτιώσουν τη θέση τους στην- ούτως ή άλλως – χειμαζόμενη εσωτερική αγορά, αλλά διότι οι επιδόσεις τους στην αμερικανική, που είναι απαιτητική και δύσκολη, είναι εντυπωσιακές. Πόσω μάλλον που η πρόοδος αυτή συνέβη τη στιγμή που πολλές άλλες ελληνικές εταιρείες, κυρίως λόγω της ισοτιμίας ευρώ- δολαρίου, είδαν την παρουσία τους να συρρικνώνεται στην αγορά των ΗΠΑ.

Το 2010 ήταν μια κακή χρονιά. Και για αρκετές επιχειρήσεις τραγική. Για δύο όμως μεγάλες ελληνικές γαλακτοβιομηχανίες, τη ΦΑΓΕ ΑΕ της οικογένειας Φιλίππου και την Ολυμπος ΑΕ των αδελφών Σαράντη, ήταν εξαιρετική. Οχι μόνο γιατί κατόρθωσαν να βελτιώσουν τη θέση τους στην- ούτως ή άλλως – χειμαζόμενη εσωτερική αγορά, αλλά διότι οι επιδόσεις τους στην αμερικανική, που είναι απαιτητική και δύσκολη, είναι εντυπωσιακές. Πόσω μάλλον που η πρόοδος αυτή συνέβη τη στιγμή που πολλές άλλες ελληνικές εταιρείες, κυρίως λόγω της ισοτιμίας ευρώ- δολαρίου, είδαν την παρουσία τους να συρρικνώνεται στην αγορά των ΗΠΑ.
Η ΦΑΓΕ πούλησε κατά τη διάρκεια του 2010 περί τους 29.000 τόνους γιαούρτι στους αμερικανούς καταναλωτές, κατέχει πλέον μερίδιο μεγαλύτερο του 4% στη συγκεκριμένη αγορά, ενώ στην αγορά του στραγγιστού κατέχει το 70%! Και δέκα χρόνια νωρίτερα, όταν άρχισε δειλά δειλά τις πρώτες εξαγωγές στις ΗΠΑ, δεν είχε πουλήσει περισσότερους από 38 τόνους. Βέβαια σε αυτό το διάστημα των δέκα χρόνων, ο ελληνικός όμιλος επένδυσε περισσότερα από 100 εκατ. δολάρια, δημιουργώντας στην περιοχή της Νέας Υόρκης μια μεγάλη γαλακτοκομική μονάδα, και ως το τέλος του 2011 σκοπεύει να επενδύσει άλλα 60 εκατ. ευρώ σε επεκτάσεις του εργοστασίου προκειμένου να καλύψει τη ζήτηση που αυξάνεται βδομάδα με τη βδομάδα- «η ζήτηση κυνηγάει τις επενδύσεις και όχι το αντίστροφο» αναφέρει πηγή της εταιρείας μιλώντας στο «Βήμα».
Από την άλλη πλευρά οι αδελφοί Σαράντη από το 2008 άρχισαν να διερευνούν την αμερικανική αγορά και τις δυνατότητες να προχωρήσουν σε εξαγωγές. Την άδεια εξαγωγής την πήραν μόλις τον Φεβρουάριο του 2010-αφού πέρασαν επιτυχώς όλες τις ιδιαίτερα αυστηρές «εξετάσεις»- και ήταν τυχεροί. Ηταν η τελευταία ευρωπαϊκή γαλακτοβιομηχανία που πήρε το «οκέι» να εξάγει ελληνικό γιαούρτι στις ΗΠΑόπως σχολιάζει στέλεχος της εταιρείας μιλώντας στο «Βήμα», «πλέον, όποιος θέλει να δραστηριοποιηθεί στη συγκεκριμένη αγορά πρέπει να επενδύσει σε αυτήν». Σε διάστημα λοιπόν μόλις επτά μηνών, η Ολυμπος εξάγει κάθε εβδομάδα σε τρεις Πολιτείες της Ανατολικής Ακτής των ΗΠΑ, μέσω της θυγατρικής της Ολυμπος Diary USΑ, περίπου 60.000 κεσεδάκια γιαούρτι και κατά τη διάρκεια του 2011- σε ετήσια βάση- οι εξαγωγές μόνο στη συγκεκριμένη αγορά εκτιμάται ότι θα ανέλθουν περίπου στους 5.500 τόνους, ενώ η αξία τους δεν αποκλείεται να φτάσει τα 5 εκατ. ευρώ.
Το πιο εντυπωσιακό στοιχείο στη συγκεκριμένη περίπτωση είναι ότι την αγορά αυτού του είδους- την αγορά του Greekstyle yogurt- τη δημιούργησε η ΦΑΓΕ, ακολουθεί εν προκειμένω ο Ολυμπος και φυσικά δεν έχει αφήσει αδιάφορους πολυεθνικούς ομίλους όπως είναι η Κraft και η Danone, αλλά και τον τούρκο επιχειρηματία κ. Χαμντί Ουλουκάγια, ιδιοκτήτη της Αgro Farma που διακινεί γιαούρτι με τη φίρμα… «Τσοπάνης»!

Η ζήτηση για Greek style yogurt από τους αμερικανούς καταναλωτές έφερε την ανάκαμψη
Το μεγάλο στοίχημα της οικογένειας Φιλίππου

Η αμερικανική αγορά ήταν το μεγάλο στοίχημα για την οικογένεια Φιλίππου. Η σπουδαιότητα που αποδίδει στη συγκεκριμένη δραστηριότητα φαίνεται από το γεγονός ότι επικεφαλής της αμερικανικής θυγατρικής βρίσκεται ο κ. Αθ. Ι.Φιλίππου.
Πολύ γρήγορα, λοιπόν, μετά τις πρώτες εξαγωγές το 2000 στην άλλη όχθη του Ατλαντικού, οι αδελφοί Φιλίππου άρχισαν να σκέφτονται το ενδεχόμενο να δημιουργήσουν ένα νέο εργοστάσιο που θα τροφοδοτεί αποκλειστικά την αμερικανική αγορά. Και το 2005 εξέδωσαν ομολογιακό δάνειο 130 εκατ. δολαρίων- στο ιρλανδικό χρηματιστήριο- το οποίο μεταξύ άλλων προέβλεπε επένδυση ύψους 30 εκατ. ευρώ. Το προβλεπόμενο εργοστάσιο θα είχε παραγωγική δυνατότητα 6.000 τόνων γιαουρτιού ετησίως. Γρήγορα όμως η εξαγωγική δυναμική απέδειξε ότι η προβλεπόμενη ποσότητα ήταν εξαιρετικά μικρή για τις δυνατότητες που είχε τελικώς το Greek style yogurt στους αμερικανούς καταναλωτές. Το επενδυτικό σχέδιο αναθεωρήθηκε και ανήλθε στα 100 εκατ. δολάρια, ενώ η δυναμικότητα του εργοστασίου στους 18.000 τόνους.
Εν τω μεταξύ τα τελευταία χρόνια, πριν από το 2009, ο όμιλος της ΦΑΓΕ στην εσωτερική αγορά πέρασε δύσκολες στιγμές. Τα μερίδιά της μειώθηκαν, η φήμη των προϊόντων της περιορίστηκε, μια διαβρωτική φημολογία έκανε συχνά πυκνά τον γύρο της αγοράς, οι τιμές λόγω του οξύτατου ανταγωνισμού έπεσαν και οι ισολογισμοί της κατέγραφαν ζημιές.
Ο όμιλος είχε εναποθέσει πλέον όλες τις ελπίδες ανάκαμψης στην αμερικανική αγορά. Το Απρίλιο του 2008 το εργοστάσιο της Νέας Υόρκης άρχισε την παραγωγή.
Η οικονομική χρήση, έπειτα από χρόνια, ήταν κερδοφόρος. Το 2010 ήταν για τη δραστηριότητα της ΦΑΓΕ στις Ηνωμένες Πολιτείες μια εξαιρετική χρονιά. Για τρίτη φορά όμως η επένδυση αποδείχθηκε μικρή για τη δυναμική της συγκεκριμένης αγοράς. Πέρυσι η εταιρεία πούλησε 29.000 τόνους γιαούρτι- το προϊόν σύμφωνα με τις μετρήσεις βρίσκεται στην πέμπτη θέση ως προς την αναγνωρισιμότητα των προϊόντων διατροφής- κατέχει μερίδιο μεγαλύτερο από το 4%, σύμφωνα με τις μετρήσεις της ΙRΙ και στην κατηγορία του στραγγιστού κατέχει το 70%. Και οι πωλήσεις της πλησίασαν τα 170 εκατ. ευρώ. Επ΄ αυτού είναι χαρακτηριστική η αναφορά του ανταγωνιστή της, διευθύνοντος συμβούλου της Ολυμπος κ. Μιχ. Σαράντη, ότι «οι αδελφοί Φιλίππου έμαθαν στους ξένους το ελληνικό γιαούρτι και είμαστε ευγνώμονες για αυτό».
Σίγουρα αποτελεί σημαντικό γεγονός η συμφωνία της εταιρείας με τον μεγαλύτερο λιανεμπορικό όμιλο Wal Μart στο τέλος του 2010. Και αυτό φάνηκε από τις πρώτες εβδομάδες του 2011. Εφέτος, σύμφωνα με πληροφορίες, οι πωλήσεις «τρέχουν» με αύξηση 85%. Ετσι η εταιρεία σύντομα ολοκληρώνει νέα επέκταση του εργοστασίου – επένδυση ύψους 30 εκατ. ευρώ- και σχεδιάζει νέα, ισόποσης αξίας, στους επόμενους μήνες. Με τις νέες επεκτάσεις η παραγωγική δυναμικότητα του εργοστασίου θα ανέλθει στους 90.000 τόνους. Σύντομα πάντως, ίσως και εφέτος, οι πωλήσεις στις ΗΠΑ θα αντιστοιχούν στο 50% των συνολικών πωλήσεων του ομίλου.
Φαίνεται λοιπόν ότι ο όμιλος κερδίζει το στοίχημα και πλέον η τρίτη γενιά, οι κκ. Κύρος Κ. Φιλίππου και Αθ. Ι. Φιλίππουδιατηρούν τις θέσεις του προέδρου και του διευθύνοντος συμβούλου σε όλες τις κοινές δραστηριότητες-, έχει πλέον να διαχειριστεί τον δεύτερο σε μέγεθος γαλακτοκομικό όμιλο της ελληνικής αγοράς.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk