Διόδια – Μείωση μέσα στον Μάρτιο υπόσχεται η κυβέρνηση

Τη συνδρομή του υπουργείου Οικονομικών και της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ) φαίνεται να αναζητούν οι κοινοπραξίες των μεγάλων οδικών αξόνων, προκειμένου να συνεχιστεί η χρηματοδότηση των συμβάσεων παραχώρησης, καθώς οι τράπεζες έχουν αναστείλει τη δανειοδότηση τους.

Τη συνδρομή του υπουργείου Οικονομικών και της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ) φαίνεται να αναζητούν οι κοινοπραξίες των μεγάλων οδικών αξόνων, προκειμένου να συνεχιστεί η χρηματοδότηση των συμβάσεων παραχώρησης, καθώς οι τράπεζες έχουν αναστείλει τη δανειοδότηση τους.

Την ίδια στιγμή, ο υφυπουργός Υποδομών κ. Ι. Μαγκριώτης επανέλαβε για πολλοστή φορά ότι η κυβέρνηση, μέσα από τις διαπραγματεύσεις με τους παραχωρησιουχους, θα επιτύχει τη μείωση των διοδίων στα υπό κατασκευή τμήματα των αυτοκινητοδρόμων.

Η κατάσταση στις συμβάσεις παραχώρησης είναι εκρηκτική, καθώς πλην του «Μορέα» που κατασκευάζει τον αυτοκινητόδρομο Κορίνθου – Τρίπολης – Καλαμάτας/Λεύκτρου, στις υπόλοιπες κοινοπραξίες η δανειοδότηση, που αποτελεί τη ραχοκοκαλιά της χρηματοδότησης των έργων, έχει ανασταλεί από το περασμένο Φθινόπωρο.

Το αποτέλεσμα είναι σήμερα οι παραχωρησιούχοι να βρίσκονται σε δυσχερή θέση και μαζί τους να κινδυνεύει και το φιλόδοξο εγχείρημα της δημιουργίας των αυτοκινητοδρόμων.

Παγωμένη η χρηματοδότηση

Οπως διαφαίνεται και από την πορεία των διαπραγματεύσεων, η οποία, σύμφωνα με τον υφυπουργό Υποδομών, θα ολοκληρωθεί επιτυχώς στα τέλη του Μαρτίου, το μεγάλο «αγκάθι» των παραχωρησιούχων παραμένει το «πάγωμα» της χρηματοδότησης από τις 43 τράπεζες που εμπλέκονται στα έργα.

Οι παραχωρησιούχοι έχουν ζητήσει την παρέμβαση του υπουργείου Οικονομικών, προκειμένου να πιέσει τις ελληνικές τράπεζες για να καλύψουν το δανειακό τους κενό, ενώ, εναλλακτικά, έχουν προτείνει να επιστρατευθεί και η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων με στόχο να λειτουργήσει ως χρηματοδοτική «γέφυρα» των έργων.

Στο μεταξύ, λόγω της οικονομικής δυστοκίας, οι κοινοπραξίες αναγκάζονται να ρίξουν τους ρυθμούς τους και να συρρικνώσουν τα εργοτάξια, προκειμένου, όπως λένε οι εκπρόσωποί τους, να επιβιώσουν μέσα στη θύελλα της κρίσης. Μάλιστα, το πλέον ακραίο σενάριο, το οποίο όμως ουδείς αποκλείει ότι δεν μπορεί να γίνει πραγματικότητα, αποτελεί η αναστολή των εργασιών και η επιστροφή σε αυτές σε καλύτερες ημέρες.

Μείωση διοδίων επιδιώκει η κυβέρνηση

Αντίθετα, από το υπουργείο Υποδομών τα μηνύματα είναι τελείως διαφορετικά, καθώς για μία ακόμη φορά γίνεται λόγος για επερχόμενη μείωση της τιμής των διοδίων, μέσω της παραίτησης του δημοσίου από μέρος των μελλοντικών του εσόδων από τα διόδια.

Η εν λόγω μείωση, η οποία θα αφορά τα υπό κατασκευή τμήματα, θα συνοδεύεται και από εκπτωτικές πολιτικές για τους μονίμους κατοίκους, αλλά και τη δημιουργία παράδρομων, όπου αυτοί δεν υπάρχουν. Επίσης, τον Απρίλιο αναμένεται και ο διαγωνισμός για την δημιουργία επτά σταθμών διοδίων στην Εγνατία Οδό.

Ο κ. Μαγκριώτης, μιλώντας σε συνέδριο για την Οδική Ασφάλεια που διοργάνωσε η Ευρωπαϊκή Ενωση Αυτοκινητοδρόμων με Διόδια (ASECAP) και ενώπιον των εκπροσώπων των παραχωρησιούχων έστειλε ένα ακόμη μήνυμα. «Από τη δική μας εμπειρία δεν αρκεί μόνο να συγκροτηθεί και να διαμορφωθεί μία σύμβαση παραχώρησης με τα λιγότερα ή περισσότερα προβλήματα. Θα πρέπει να ληφθεί πάρα πολύ σοβαρά υπόψη η μελετητική τους ωριμότητα και οι δυνατότητες των δύο πλευρών να ανταποκριθούν σε αυτά που συνυπογράφουν για να μην μπαίνουν μετά τα έργα σε μεγάλη ταλαιπωρία» είπε.

«Δεν χρειάζονται πανηγυρισμοί, αλλά να κοιτάμε περισσότερο την επιτυχία και λιγότερο τις εντυπώσεις και το κόστος – όφελος»
συμπλήρωσε ο υφυπουργός. Ο κ. Μαγκριώτης σημείωσε ότι η κυβέρνηση κινείται σε αυτό το ζήτημα με υπευθυνότητα και ευχήθηκε «όλες οι πλευρές να έχουν μία ανάλογη στάση, διότι όλοι θα ωφεληθούν από την ολοκλήρωση των αυτοκινητοδρόμων».

Πρόγραμμα βελτίωσης του επαρχιακού δικτύου

Ο υφυπουργός Υποδομών αναφέρθηκε και σε ειδικό πρόγραμμα της κυβέρνησης για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας στο δευτερεύον οδικό δίκτυο, συνολικού προϋπολογισμού 500 εκατ. ευρώ, το οποίο εξειδίκευσε στη συνέχεια ο γενικός γραμματέας συγχρηματοδοτούμενων έργων, κ. Σ. Λαμπρόπουλος. Ο κ. Λαμπρόπουλος επισήμανε ότι το πρόγραμμα αφορά μικρές και μεγάλες επεμβάσεις σε 12.000 χιλιόμετρα αυτοκινητοδρόμων.

Το πρώτο σκέλος έχει κάνει με παρεμβάσεις μικρής έκτασης, για τις οποίες σύντομα θα δημοπρατηθεί μεγάλος αριθμός μελετών, με προϋπολογισμό περί τα 250 εκατ. ευρώ. Στο δεύτερο σκέλος συναντώνται πιο πολύπλοκα έργα, όπως π.χ. ανισόπεδοι κόμβοι, οι μελέτες για τα οποία θα ξεκινήσουν στα τέλη του 2011.

Η συνολική παρέμβαση προϋπολογίζεται στα 200 εκατ. ευρώ και ήδη υπάρχει πιλοτική μελέτη που θα εφαρμοστεί στη Θεσσαλία.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Κοινωνία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk