«Οι γυναίκες δεν καταλαβαίνουν την τεχνολογία». «Τα αγόρια έχουν έφεση στα μαθηματικά». «Οι άνδρες είναι πιο τολμηροί επιχειρηματίες».

Δεν είναι λίγα τα στερεότυπα που κατατρύχουν το λεγόμενο «ασθενές» φύλο, από τα μαθητικά χρόνια ως τα πρώτα βήματα στην εργασιακή αγορά και στον κόσμο των επιχειρήσεων. Οι σύγχρονες γυναίκες της εποχής του Διαδικτύου, όμως, αδιαφορούν – και μάλιστα επιδεικτικά. Επιστρατεύουν τη φαντασία και την ευρηματικότητα, καταπολεμούν τους δισταγμούς τους, οπλίζονται με αποφασιστικότητα και δημιουργούν πρωτότυπες επιχειρήσεις που συνδυάζουν χαμηλό κόστος, υψηλή απόδοση και… άρωμα γυναίκας. Η επιτυχία τους αποδεικνύει ότι, σε τελική ανάλυση, τα στερεότυπα καταρρίπτονται όχι με λόγια, αλλά με έργα.


Ολα ξεκινούν από μια ιδέα. Αυτή εξελίσσεται σε επιχειρηματικό σχέδιο. Με τη σειρά του το σχέδιο αναζητεί χρηματοδότες και εν τέλει υλοποιείται σε σύγχρονη διαδικτυακή επιχείρηση. Είναι πράγματι τόσο απλό; «Δεν είναι απλό, όμως δεν είναι και τόσο περίπλοκο όσο οι περισσότερες γυναίκες πιστεύουν. Ο μεγαλύτερος μύθος σχετικά με τις e-επιχειρήσεις είναι ότι απαιτούν ειδικές γνώσεις πληροφορικής ή τεχνολογίας. Στην πραγματικότητα χρειάζεται μια έξυπνη ιδέα και μια εις βάθος γνώση των κανόνων συμπεριφοράς στο Διαδίκτυο» σχολιάζει μιλώντας στο «Βήμα» η κυρία Αλις Κοροβέση.

Η ίδια διατηρεί δύο e-επιχειρήσεις: ένα διαδικτυακό μεσιτικό γραφείο το οποίο απευθύνεται αποκλειστικά σε ξένους επενδυτές που επιθυμούν να αποκτήσουν περιουσία στην Ελλάδα (hellenic-property. com) και μία ιστοσελίδα που προωθεί και οργανώνει την κατασκευή «παθητικών» κτιρίων, δηλαδή κτιρίων που καταναλώνουν μόλις το 10% της ενέργειας των συμβατικών. Ερωτηθείσα, άλλωστε, για το «μυστικό της επιτυχίας», η κυρία Κοροβέση τονίζει ότι δεν είναι ούτε οι γνώσεις προγραμματισμού ούτε ένα πτυχίο πληροφορικής! «Είναι η καλή διαχείριση της εικόνας της επιχείρησης στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και η αναζήτηση σωστών συνεργατών και συνδέσμων που μπορούν να προωθήσουν τη δουλειά σου σε διάφορα διαδικτυακά κέντρα επιρροής» λέει χαρακτηριστικά.

Ο κ. Δημήτρης Αθανασιάδης είναι ειδικός σε θέματα επιχειρηματικότητας στο Διαδίκτυο, καθώς είναι μέλος του ΔΣ της εταιρείας Openfund, η οποία διενεργεί διαγωνισμούς για πρωτότυπες e-επιχειρήσεις και στη συνέχεια εξασφαλίζει στους νικητές χρηματοδότηση μέσω σειράς μεγάλων επενδυτών. Αξιολογώντας χιλιάδες προτάσεις για ιντερνετικές επιχειρήσεις, ο κ. Αθανασιάδης έχει καταλήξει ότι «η συμμετοχή των γυναικών σε αυτές είναι ακόμη χαμηλή, κυρίως λόγω της “αριθμητικής” υπεροχής των ανδρών σε θέματα τεχνικών γνώσεων. Σιγά σιγά όμως θα γίνει αντιληπτό ότι το επιχειρείν στο Internet βασίζεται πλέον κυρίως σε ικανότητες που δεν έχουν να κάνουν με αυστηρά τεχνικά θέματα, όπως η διαδικτυακή προώθηση, η αλληλεπίδραση με χρήστες και η διαχείριση κοινοτήτων. Ταυτόχρονα τα τεχνικά εργαλεία εξελίσσονται και εν τέλει θα καταλήξουμε να μην απαιτούνται τεχνικές γνώσεις για να ξεκινήσει κάποιος μια e-επιχείρηση» σχολιάζει.

Υπάρχουν

«γυναικεία» προσόντα;

Στις διαδικτυακές επιχειρήσεις όλα κρίνονται από την αρχική ιδέα. Αντισυμβατική, πρωτότυπη, έξυπνη. Μπορεί να είναι και «γυναικεία»; Οι περισσότερες γυναίκες επιχειρηματίες απορρίπτουν κατηγορηματικά τους διαχωρισμούς σε «γυναικείες» και «ανδρικές». Αντιλαμβάνονται, ωστόσο, ότι υπάρχει ένα μεγάλο καταναλωτικό κοινό γένους θηλυκού. Συνεπώς, αν οι ίδιες κατορθώσουν να αφουγκραστούν τις ανάγκες της εν λόγω ομάδας, θα αποκτήσουν συγκριτικό πλεονέκτημα στην αγορά. Αυτό κατόρθωσε να κάνει η κυρία Μαριλού Τζεμπελίκου, μία από τους τρεις συνεταίρους μιας πρωτότυπης διαδικτυακής πλατφόρμας με χιλιάδες προϊόντα μόδας που συγκεντρώνονται από e-shop της Ελλάδας και του εξωτερικού. Η εν λόγω πλατφόρμα (www. fashinating. com) προσφέρει έναν διαδικτυακό… προσωπικό στυλίστα, ο οποίος βοηθά τους καταναλωτές να διαμορφώσουν το προσωπικό τους στυλ, λαμβάνοντας υπόψη χιλιάδες διαφορετικά προϊόντα, χωρίς καν να βγουν από το σαλόνι τους!

«Ο χρήστης κάνει “κλικ” στα εικονιζόμενα προϊόντα που του αρέσουν και με βάση τις επιλογές του τίθεται σε λειτουργία ένας ειδικός αλγόριθμος που διαμορφώνει ένα προφίλ για τα “γούστα” του συγκεκριμένου χρήστη.

Στη συνέχεια, το πρόγραμμα “σκανάρει” τα χιλιάδες προϊόντα που περιέχει και του προτείνει άλλα που ανήκουν στο ίδιο ενδυματολογικό στυλ. Αυτά μπορεί να τα αγοράσει ο ίδιος απευθείας, μέσω του συνδεδεμένου e-shop» εξηγεί η κυρία Τζεμπελίκου.

Του έβαλαν

τα γυαλιά!

Οπως συνήθως συμβαίνει με τις πρωτότυπες ιδέες, η αρχική σύλληψη ήταν αποτέλεσμα καθαρής… σύμπτωσης. «Ενας στενός φίλος μου και μετέπειτα συνεταίρος αναζητούσε να αγοράσει ένα νέο ζευγάρι γυαλιά. Επειδή δεν μπορούσε να αποφασίσει, άρχισε να φωτογραφίζει τον εαυτό του με διάφορα ζευγάρια και να αναρτά τις φωτογραφίες στο Facebook, ώστε να ψηφίσουν οι φίλοι του! Μπορεί να ακούγεται αστείο, όμως αυτό μας απέδειξε ότι το Διαδίκτυο είναι μια τεράστια πηγή πληροφοριών σε θέματα μόδας και αυτές τις πληροφορίες μπορούμε να τις εκμεταλλευτούμε επιχειρηματικά» καταλήγει η κυρία Τζεμπελίκου.

Οσοι πιστεύουν, βέβαια, ότι οι γυναίκες έχουν συγκριτικό πλεονέκτημα μόνο σε θέματα μόδας και αισθητικής είναι βαθιά νυχτωμένοι. «Αν υποθέσουμε ότι υπάρχουν “γυναικείες” ιδιότητες, τότε η σημαντικότερη θα ήταν σίγουρα η ικανότητα των γυναικών να διαχειρίζονται κρίσεις με αποτελεσματικότητα. Πριν από το Internet κάθε επιχειρηματική απόφαση, κάθε επιστολή ή δελτίο Τύπου περνούσε από αρκετά χέρια προτού λάβει δημοσιότητα. Στην εποχή του Internet όλες οι αποφάσεις λαμβάνονται ταχύτατα. Σκέφτεσαι, γράφεις, “ανεβάζεις” στο Internet. Δεν υπάρχει χώρος για λάθη» λέει στο «Βήμα» η κυρία Βίκη Κολοβού, προγραμματίστρια και ιδιοκτήτρια επιχείρησης (netwire.gr) που δραστηριοποιείται στην εκπόνηση στρατηγικών και λύσεων για εταιρείες που θέλουν να επεκταθούν στο Internet και σε εφαρμογές κινητών τηλεφώνων. «Πελάτες μας είναι διάφορες εταιρείες που έχουν εδραιωμένη θέση στην αγορά, ωστόσο δεν έχουν τις κατάλληλες γνώσεις για να διαχειριστούν το Internet και τα social media. Εμείς τους βοηθάμε να χτίσουν μια στρατηγική μέσα από αυτά τα νέα εργαλεία. Είναι καινούργια και είναι λογικό να φοβόμαστε καθετί νέο. Αν όμως το γνωρίσουμε, θα ανακαλύψουμε τις τρομερές του δυνατότητες. Αυτό προσπαθούμε να τους διδάξουμε» καταλήγει η κυρία Κολοβού.

Τέλος

στις προκαταλήψεις

Ισως ο μεγαλύτερος εχθρός της γυναίκας που εισέρχεται στις e-μπίζνες είναι ο κίνδυνος να αγκυλωθεί σε παρωχημένες αντιλήψεις που σχετίζονται με τη θέση της γυναίκας στις επιχειρήσεις. Οπως τονίζουν γυναίκες επιχειρηματίες, αν η επιχειρηματίας καταφέρει να ξεπεράσει τα σεξιστικά στερεότυπα στα πρώτα βήματά της, τότε νέοι ορίζοντες ανοίγονται για τη φαντασία και τις ικανότητές της.

«Οι προκαταλήψεις δεν έχουν να κάνουν τόσο με την επιχειρηματικότητα στο Internet όσο με τη γυναίκα στις επιχειρήσεις γενικότερα.

Το κλειδί για να μην επιτρέπεις σε κανέναν να σε κρίνει με βάση το φύλο σου είναι η ποιότητα της εργασίας και η συνεχής ενημέρωση για τις νέες εξελίξεις στα επαγγελματικά δρώμενα. Πέρα από αυτό, είναι πολύ σημαντική η ειλικρίνεια στις επαγγελματικές επαφές, η αναγνώριση ότι ο καθένας μας είναι ειδικός σε κάτι συγκεκριμένο _ και όχι στα πάντα _ και ότι όλοι μαθαίνουμε καθημερινά καινούργια πράγματα» αναφέρει μιλώντας στο «Βήμα» η κυρία Σοφία Γκιούσου, η οποία διευθύνει στο Λονδίνο ηλεκτρονική επιχείρηση (www. somafusion. com) που δραστηριοποιείται στον χώρο της ψηφιακής επικοινωνίας και της χάραξης πολιτικής εταιρειών, κυρίως στον τομέα του τουρισμού.

Παρ’ ότι ζει μόνιμα στο Λονδίνο, η κυρία Γκιούσου διατηρεί στενή επαφή με τα ελληνικά δρώμενα σε ό,τι αφορά τη γυναικεία e-επιχειρηματικότητα. «Για τα ελληνικά δεδομένα, αιτία των προβλημάτων δεν είναι το φύλο του επιχειρηματία, αλλά το γεγονός ότι στην Ελλάδα η επιχειρηματικότητα στο σύνολό της αντιμετωπίζει σοβαρές προκλήσεις. Η γραφειοκρατία, η απουσία ευελιξίας και μια αγορά που βασίζεται για πάρα πολλά χρόνια σε τεχνητά υποστηρίγματα και όχι στην ενθάρρυνση της ουσιαστικής καινοτομίας είναι μόνο μερικά από τα προβλήματα. Σίγουρα, πάντως, οι Ελληνίδες έχουν μεγάλο δυναμικό σε αυτόν τον τομέα και μπορούν να δουν τα πράγματα διαφορετικά» καταλήγει η κυρία Γκιούσου.

«Εφτιαξα e-shop στα…

πενήντα μου»

«Είχα περάσει τα 40 και δεν είχα ασχοληθεί ποτέ με υπολογιστές.

Για το Internet ήξερα μόνο τα βασικά _ το πολύ πολύ να στέλνω ένα e-mail δηλαδή. Ολα άρχισαν όταν οι δύο κόρες μου έφυγαν για σπουδές στο εξωτερικό. Για να μπορώ να επικοινωνώ μαζί τους μέσω Internet παρακολούθησα τα μαθήματα για το πτυχίο ECDL και έμαθα να χρησιμοποιώ το msn. Σταδιακά άρχισα να εξοικειώνομαι με το Διαδίκτυο» θυμάται η 52χρονη κυρία Δέσποινα Σαχινίδου.

Για να γεμίσει τον ελεύθερο χρόνο της, ο οποίος είχε αυξηθεί εν μιά νυκτί, η κυρία Σαχινίδου ξεκίνησε μαθήματα κατασκευής κοσμημάτων και σύντομα άρχισε να γεμίζει τις ώρες της δημιουργώντας ευφάνταστα κολιέ, βραχιόλια και δερμάτινα πέδιλα με χάντρες. Λίγο αργότερα μετακόμισε στην Αταλάντη Φθιώτιδας και είδε τον ελεύθερο χρόνο της να αυξάνεται για ακόμη μια φορά.

«Επρεπε να βρω κάτι να κάνω,

δεν μπορούσα να κάθομαι άλλο με σταυρωμένα χέρια! Τότε ήταν που το σκέφτηκα για πρώτη φορά: οι φίλες μου λάτρευαν τα κοσμήματα που σχεδίαζα. Γιατί να μη δημιουργούσα ένα e-shop όπου θα μπορούσα να τα πουλάω online;» διηγείται η κυρία Σαχινίδου. Με τη βοήθεια της κόρης της που ήδη εργαζόταν μόνιμα στο Λονδίνο, η νεοφώτιστη businesswoman δημιούργησε μια ηλεκτρονική επιχείρηση με έδρα τη Βρετανία και επωνυμία «Μαμά Δέσποινα» (www. mamadespoina.gr).

Η διαδικασία έχει ως εξής: η κυρία Σαχινίδου κατασκευάζει ένα κόσμημα και στη συνέχεια το φωτογραφίζει με ένα ευφάνταστο concept ελληνικής επαρχίας _ περίτεχνα βραχιόλια ανάμεσα σε κατακόκκινα ρόδια και φιλοτεχνημένα σανδάλια επάνω σε άχυρα είναι μερικές από τις «καλλιτεχνικές» φωτογραφίες που έχει αναρτήσει στο site της η «Μαμά Δέσποινα». Οι πελάτισσες κάνουν την online παραγγελία, πληρώνουν μέσω του ηλεκτρονικού δικτύου PayPal και η κυρία Σαχινίδου στέλνει το προϊόν με το ταχυδρομείο. Στη συνέχεια η κόρη της αποστέλλει την επίσημη απόδειξη από τη Βρετανία.

«Φυσικά δεν περιμένω να γίνω εκατομμυριούχος από αυτό το εγχείρημα.

Είναι όμως μια ενδιαφέρουσα απασχόληση που μου αποφέρει ένα σταθερό έξτρα εισόδημα και κυρίως με κάνει να νιώθω παραγωγική και δημιουργική. Μακάρι περισσότερες γυναίκες να τολμούσαν να υλοποιήσουν τη φαντασία τους μέσω του Διαδικτύου» καταλήγει η «Μαμά Δέσποινα».

Θηλυκοί «σπασίκλες»,

ενωθείτε

Μια πρωτότυπη διαδικτυακή ομάδα έχει κάνει την εμφάνισή της τα τελευταία δύο χρόνια στο ελληνικό Διαδίκτυο. Και το όνομα αυτής, «Girl Geek Dinners», το οποίο ελληνιστί αποδίδεται: «Δείπνα για γυναίκες… σπασίκλες»! Στόχος της να κινητοποιήσει και να ενημερώσει τις γυναίκες σε θέματα τεχνολογίας και Internet, μέσα από μια χαλαρή και διασκεδαστική διαδικασία που θυμίζει ένα ανεπίσημο «δείπνο». Η συμμετοχή επιτρέπεται μόνο σε γυναίκες, ενώ οι άνδρες γίνονται δεκτοί μόνο αν συνοδεύονται από κάποια γυναίκα!

Τα Girl Geek Dinners ξεκίνησαν τον Αύγουστο του 2005 στο Λονδίνο, όταν η κυρία Σάρα Μπλόου, που είχε εκδηλώσει ενδιαφέρον για την τεχνολογία, αντιλήφθηκε ότι ήταν συστηματικά η μοναδική γυναίκα στις εκδηλώσεις που αφορούσαν τέτοια θέματα. Απαυδισμένη από το γεγονός ότι έπρεπε διαρκώς να αποδεικνύει στους άλλους ότι είχε και αυτή… δικαίωμα στην τεχνολογία, αποφάσισε να ιδρύσει τα Girl Geek Dinners, ώστε να φέρει σε επαφή γυναίκες με παρόμοια ενδιαφέροντα.

Ο εν λόγω θεσμός μεταφέρθηκε στην Ελλάδα τον Ιούνιο του 2008 από την κυρία Δέσποινα Μπακιρτζή, ειδική σε θέματα επικοινωνίας και μάρκετινγκ για προϊόντα τεχνολογίας. Μέχρι σήμερα έχουν πραγματοποιηθεί 19 «δείπνα» κατά τα οποία έχουν μιλήσει αρκετές γυναίκες για τα καινοτόμα εγχειρήματα που ανέλαβαν σχετικά με τις νέες τεχνολογίες και το Internet: «Το αποτέλεσμα είναι ότι οι ομιλήτριες μεταφέρουν όχι μόνο τον ενθουσιασμό αλλά και την εμπειρία τους, ενθαρρύνοντας έτσι και άλλες να ασχοληθούν με τις νέες τεχνολογίες. Μέλη του ακροατηρίου προχώρησαν στο να ξεκινήσουν τις δικές τους online επιχειρήσεις, χωρίς να έχουν κάποια ιδιαίτερη σχέση με την τεχνολογία. Το γεγονός ότι αυτό δεν τις αποθάρρυνε από το να “ανεβάσουν” επιτυχώς την ιδέα τους στο Internet είναι το μεγαλύτερο δώρο για μας» σχολιάζει η κυρία Κατερίνα Πόντη, μέλος της οργανωτικής επιτροπής των Girl Geek Dinners (ggd.gr).