Σε αναγκαστική προσγείωση οδηγήθηκε το φιλόδοξο εγχείρημα της συγχώνευσης της Αegean Αirlines και της Οlympic Αir, καθώς ο ευρωπαίος επίτροπος κ. Χ. Αλμούνια απαγόρεψε την ενοποίηση των δύο εταιρειών, με το επιχείρημα ότι θα οδηγούσε σε «οιονεί μονοπώλιο» της εσωτερικής αγοράς. Μάλιστα, αποκάλυψε ότι πρότεινε στους εκπροσώπους των εταιρειών σκληρά διαρθρωτικά μέτρα, όπως η παραχώρηση μέρους του στόλου αεροσκαφών ή ακόμη και ενός εκ των δύο brand names! «Μία δυνατότητα θα ήταν η παραχώρηση σε ανταγωνιστή μέρους του στόλου των αεροσκαφών και μία άλλη πιθανή λύση θα ήτανεάν ένα από τα δύο brand names γινόταν διαθέσιμο σε νεοεισερχόμενο στην αγορά. Ομως, οι αερογραμμές δεν ήταν σε θέση να αποδεχθούν αυτά τα διαρθρωτικά μέτρα» δήλωσε ο ισπανός επίτροπος.

Ο κ. Αλμούνια σημείωσε ότι οι ανταγωνιστές δεν μπορούν να εισέλθουν στην ελληνική αγορά «λόγω φραγμών», στους οποίους ενέπλεξε μάλιστα και τα τέλη του Διεθνούς Αεροδρομίου Αθηνών, υιοθετώντας ένα από τα παραδοσιακά επιχειρήματα των εταιρειών χαμηλού κόστους. Υπενθυμίζεται ότι το διεθνές αεροδρόμιο είναι το μόνο στον κόσμο που έχει λάβει επτά διακρίσεις στο πλαίσιο του θεσμού των RΟUΤΕS για τα αναπτυξιακά κίνητρα που παρέχει σε αεροπορικές εταιρείες.

Παρά τις παραχωρήσεις στις οποίες προέβησαν οι δύο εταιρίες, όπως η απελευθέρωση χρονοθυρίδων, η πρόσβαση στα προγράμματα τακτικών επιβατών και οι συμφωνίες αεροπορικής διασύνδεσης, αλλά και το διετές «πάγωμα» τιμών στις πτήσεις εσωτερικού, ο κ. Αλμούνια δεν πείστηκε καθώς, όπως σημείωσε, στην Ελλάδα «δεν παρατηρείται η συμφόρηση που διαπιστώθηκε σε άλλα ευρωπαϊκά αεροδρόμια στο πλαίσιο προηγούμενων συγκεντρώσεων ή συμμαχιών».

« Οι υπηρεσίες μου και ο ίδιος προσωπικά κάναμε ό,τι ήταν δυνατόν για να βρούμε μια λύση, αλλά δυστυχώς τα διαρθρωτικά μέτρα που προτάθηκαν από τις επιχειρήσεις δεν θα προστάτευαν επαρκώς τα συμφέροντα των τεσσάρων εκατομμυρίων καταναλωτών που ταξιδεύουν στα εν λόγω δρομολόγια» κατέληξε ο ισπανός αντιπρόεδρος της Κομισιόν.

Η Κομισιόν «μπλόκαρε» τη συγχώνευση των δύο αεροπορικών εταιρειών, καθώς εκτίμησε ότι «θα οδηγούσε σε οιονεί μονοπώλιο της ελληνικής αγοράς αεροπορικών μεταφορών», με αύξηση των κομίστρων και σχεδόν πλήρη έλεγχο της εσωτερικής αγοράς. «Δεν υπάρχουν ρεαλιστικές προοπτικές να εισέλθει στα εν λόγω δρομολόγια νέα αεροπορική εταιρεία ικανού μεγέθους και να συγκρατήσει τις τιμές της συγχωνευθείσας οντότητας» διαπίστωσε.

Η συγκεκριμένη εξέλιξη οδήγησε και στη λύση της συμφωνίας μεταξύ των αερογραμμών. Ωστόσο, όπως ανακοινώθηκε σε κοινό δελτίο Τύπου, οι δύο επιχειρήσεις άφησαν ένα μικρό «παράθυρο» αντίδρασης, καθώς «θα μελετήσουν το κείμενο της απόφασης της ΕΕ και κατόπιν προσεκτικής ανάλυσης και συζήτησης με τους συμβούλους τους,θα αποφασίσουν για τις τυχόν περαιτέρω ενέργειές τους στα πλαίσια των δυνατοτήτων που τους δίνει η κείμενη νομοθεσία».

«Η απόφαση δεν έχει προηγούμενο»
«Δυστυχώς, η ΕΕ κατέληξε στη μη έγκριση της συγκέντρωσης. Χάθηκε μία σημαντική ευκαιρία για ακόμη ισχυρότερη εκπροσώπηση στον ευρωπαϊκό κλάδο αερομεταφορών. Προσαρμοζόμαστε στις εξελίξεις και συνεχίζουμε. Η πορεία μας άλλωστε έχει δείξει ότι πετυχαίνουμε στα δύσκολα» σχολίασε ο πρόεδρος της Αegean κ. Θ. Βασιλάκης.

«Δεν δεχθήκαμε την παραχώρηση ενός εκ των δύο εμπορικών σημάτων ή μέρους του στόλου ως μέτρο, αυτό δεν έχει προηγούμενο στην ιστορία των αεροπορικών συγχωνεύσεων» τόνισε σε δηλώσεις του ο αντιπρόεδρος της Αegean κ. Ευθ. Βασιλάκης. «Τα brand names έχουν μία τεράστια αξία, εμείς φτιάξαμε το δικό μας με σκληρή δουλειά τα τελευταία 12 χρόνια, όπως έκανε και η Οlympic τα τελευταία 50 έτη» συμπλήρωσε.

«Η απόφαση της ΕΕ θα έχει αρνητικές επιπτώσεις τόσο για το επιβατικό κοινό όσο και για την οικονομία της χώρας μας, θα λειτουργήσει δε υπέρ των συμφερόντων των αλλοδαπών ανταγωνιστών μας. Προφανώς κι εμείς, όπως και η Αegean, θα συνεχίσουμε να κάνουμε το καλύτερο δυνατόν για τα στελέχη και το προσωπικό μας, τους μετόχους μας και το επιβατικό κοινό» δήλωσε ο πρόεδρος της Μarfin Ιnvestment Group κ. Α. Βγενόπουλος.

«Η αγορά θα βρει τον δρόμο της»

«Είχαμε υπολογίσει όλα τα πιθανά σενάρια και είχαμε κάνει τους δικούς μας σχεδιασμούς» δήλωσε ο διευθυντής του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών κ. Γ. Παράσχης εκφράζοντας την αισιοδοξία του ότι η «αγορά θα βρει σύντομα τον δρόμο της». «Στην Ελλάδα χρειαζόμαστε δυνατές και εύρωστες εταιρείες για να μπορούν να αντεπεξέλθουν στον ανταγωνισμό, αλλά όχι να δημιουργούν μονοπωλιακές καταστάσεις» σχολίασε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Αντιπροσώπων Αεροπορικών Εταιρειών κ. Ν. Φρατζεσκάκης.