Σε συμφωνία έως τον Μάρτιο για αλλαγές στις συμβάσεις παραχώρησης εκτιμά ότι θα φτάσει η κυβέρνηση, καθώς το υπουργείο Υποδομών έχει ξεκινήσει διαπραγμάτευσεις με τις κοινοπραξίες και τις τράπεζες που εμπλέκονται στα μεγάλα οδικά έργα.

Όπως πληροφορείται το «ΒΗΜΑonline», στόχος της κυβέρνησης είναι να επιτευχθεί συμφωνία με τους παραχωρησιούχους μέχρι τον Μάρτιο, προκειμένου να έρθουν στη συνέχεια στη Βουλή οι όποιες επικαιροποιήσεις των συμβάσεων παραχώρησης. Και αυτό διότι, συντρέχουν αρκετοί λόγοι – τόσο νομικοί όσο, κυρίως, οικονομικοί – που έχουν προκαλέσει σημαντικά προβλήματα στην εκτέλεση των μεγάλων έργων.

Συγκεκριμένα, το μεγαλύτερο «αγκάθι» που έχει εμφανιστεί στις συμβάσεις παραχώρησης είναι το «πάγωμα» της χρηματοδότησης της κατασκευής των έργων από την πλευρά των τραπεζών. Όπως σημειώνουν κύκλοι του υπουργείου Υποδομών, οι τράπεζες επικαλούνται το υψηλό πλέον κόστος του χρήματος – λόγω της κρίσης – που τις ζημιώνει οικονομικά, καθώς, όταν είχαν υπογραφεί οι συμβάσεις παραχώρησης, οι συμφωνίες δανεισμού προέβλεπαν καλύτερα επιτόκια.

Επίσης, έχουν ανακύψει διάφορα άλλα προβλήματα, λόγω αβελτηρίας της δημόσιας διοίκησης, όπως η αργοπορία στις απαλλοτριώσεις, που έχουν ως αποτέλεσμα ολόκληρα εργοτάξια να περιμένουν πότε θα περιέλθει η γη στη χρήση τους, προκειμένου να συνεχιστούν τα έργα.

Ακόμη, υπάρχουν αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας που ζητούν αλλαγές στη χάραξη των έργων, ενώ σε όλα αυτά ήρθε να προστεθεί και η γιγάντωση του «κινήματος των διοδίων» που έχει προκαλέσει απώλεια εσόδων για τις κοινοπραξίες και ιδιαίτερο σκεπτικισμό τόσο στις κατασκευαστικές εταιρίες όσο και στην κυβέρνηση.

Όλα αυτά τα ζητήματα, τα οποία, έχουν οδηγήσει σε επιβράδυνση την κατασκευή των μεγάλων έργων, βρίσκονται πλέον στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων μεταξύ της κυβέρνησης, των κοινοπραξιών και των τραπεζών. Βέβαια, κυβερνητικοί παράγοντες εκτιμούν ότι σε κάποιο βαθμό τόσο οι τράπεζες όσο και οι παραχωρησιούχοι υπερβάλλουν.

«Ενώ οι απαλλοτριώσεις έπρεπε να είχαν ολοκληρωθεί τον Απρίλιο του 2009, προ των εθνικών εκλογών βρίσκονταν στο 15% για να φτάσουν σήμερα, κατά μέσον όρο, στο 60%»

εξηγεί ο υφυπουργός Υποδομών, κ. Ι. Μαγκριώτης. «Όπως το δημόσιο θα τηρήσει τις συμβατικές του υποχρεώσεις, το ίδιο ζητάμε να κάνουν τόσο οι παραχωρησιούχοι όσο και οι τις τράπεζες» σχολιάζει. Ο κ. Μαγκριώτης σημειώνει ότι ήδη δρομολογούνται τα ηλεκτρονικά διόδια, προκειμένου να καταστεί το σύστημα πληρωμής πιο δίκαιο, ενώ θα έρθουν εκπτωτικές κάρτες για όσους τα διασχίζουν τακτικά, αλλα και ειδικές ρυθμίσεις για τις τοπικές κοινωνίες.

Σύμφωνα με πηγές του υπουργείου Υποδομών, η κυβέρνηση κατεβαίνει στη διαπραγμάτευση με αρκετά όπλα. Αυτά είναι η πίεση για μείωση του ποσοστού κέρδους των κοινοπραξιών (με επιχείρημα την οικονομική κρίση), η περικοπή των ποσοστών που θα εισπράξει μελλοντικά το δημόσιο, αλλά και η επιμήκυνση του χρόνου παραχώρησης της εκμετάλλευσης των οδικών αξόνων, με παράλληλη μείωση της τιμής των διοδίων.

Διεθνής διαγωνισμός για την Αττική Οδό

Κύκλοι του υπουργείου Υποδομών επισημαίνουν ότι για την επέκταση της εκμετάλλευσης της Αττικής Οδού, η οποία κατά πληροφορίες θα είναι 20ετής, θα πραγματοποιηθεί διεθνής διαγωνισμός από το υπουργείο Οικονομικών. Η τρέχουσα σύμβαση παραχώρησης έχει μέγιστη ισχύ 18 ετών από την παράδοση του έργου – λήγει το αργότερο το 2024-, αλλά και ρήτρα που προβλέπει ότι, εάν τα συμπεφωνημένο ποσοστό εσόδων για την κοινοπραξία καλυφθεί ταχύτερα, τότε η σύμβαση λήγει πιο γρήγορα.

Κόστος Διοδίων Αθήνας- Θεσσαλονίκης

Αφιδνών: 2,05 (Νέα Οδός)

Θηβών: 2,50

Τραγάνα: 2,40

Αγία Τριάδα: 1,55

?

Πελασγία: 2,60 (Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου)

Μοσχοχώρι: 2,90

Μακρυχώρι: 1

Πυργετός: 2,30

Λεπτοκαρυά: 3,10

Μάλγαρα: 2,80 (κρατικά)

Σύνολο διαδρομής:

23,20 ευρώ