Τα πρώτα σημάδια εκτόνωσης στο μέτωπο των δημοσίων συγκοινωνιών καταγράφηκαν χθες καθώς το υπουργείο Υποδομών κάλεσε τους εκπροσώπους των εργαζομένων στα μέσα μαζικής μεταφοράς να προσέλθουν σε διάλογο επί του εγκριθέντος από το Υπουργικό Συμβούλιο νομοσχεδίου για την εξυγίανση των δημοσίων μεταφορών της Αττικής.

Στην έκκληση του υπουργού Υποδομών κ. Δ. Ρέππα απάντησαν θετικά αρκετά συνδικαλιστικά σωματεία των υπαλλήλων των μεταφορικών ΔΕΚΟ, τα οποία μάλιστα «πάγωσαν» το πρόγραμμα των κινητοποιήσεών τους, σε μια ένδειξη καλής θέλησης. Βέβαια καθοριστική θα είναι η σημερινή συνεδρίαση του συντονιστικού οργάνου των συνδικάτων, κατά τη διάρκεια της οποίας αναμένεται να λάβουν τις τελικές αποφάσεις τους γύρω από το πώς θα πορευθούν σε αυτή τη διαδικασία.

Ηδη το υπουργείο Υποδομών έχει εξουσιοδοτήσει τις διοικήσεις των συγκοινωνιακών οργανισμών να ξεκινήσουν διαπραγματεύσεις με τα σωματεία των εργαζομένων, ενώ την ίδια στιγμή αρμόδιοι κυβερνητικοί παράγοντες αναφέρουν ότι ο διάλογος με τους εργαζομένους δεν θα διαρκέσει όσο το νομοσχέδιο είναι σε δημόσια διαβούλευση αλλά θα επεκταθεί χρονικά ως την τελική ψήφισή του από τη Βουλή, κατά πάσα πιθανότητα τον επόμενο μήνα.

Ενδεικτικό της αλλαγής κλίματος στο μέτωπο των συγκοινωνιών είναι ότι, παρ΄ όλη την αρχική εντολή του κ. Ρέππα προς τις διοικήσεις των οργανισμών να εφαρμόσουν κάθε νόμιμο μέσο για την ομαλή λειτουργία των μέσων μαζικής μεταφοράς- και άρα να προχωρήσουν σε πειθαρχικές ή άλλες κυρώσεις κατά των παρανομούντων απεργών-, τελικώς οι επικεφαλής των εταιρειών, παρ΄ όλο που προσέφυγαν στη Δικαιοσύνη κατά της χθεσινής 24ωρης απεργίας, η οποία κηρύχθηκε παράνομη και καταχρηστική, δεν έλαβαν κατασταλτικά μέτρα κατά των απεργών.

Βέβαια, οι διοικήσεις των μεταφορικών ΔΕΚΟ βρίσκονται, κατά πληροφορίες, σε ανοιχτή συνεννόηση προκειμένου να τηρήσουν κοινή γραμμή στο ζήτημα. Θετική εξέλιξη χαρακτηρίζει την πρόκληση για διάλογο ο πρόεδρος του συνδικάτου εργαζομένων της ΕΘΕΛ κ. Ν. Κουλουμπαρίτσης, σημειώνοντας όμως ότι οι αποφάσεις για τη στάση των υπαλλήλων των δημοσίων συγκοινωνιών θα ληφθούν στη σημερινή συνεδρίαση του Συντονιστικού και θα επικυρωθούν από τα διοικητικά συμβούλια των συνδικάτων. Επίσης, και το σωματείο των τεχνικών της ΕΘΕΛ αποφάσισε την παύση των κινητοποιήσεων σε μια κίνηση καλής θέλησης για τη συμμετοχή στον διάλογο, όπως εξηγεί και ο πρόεδρος κ. Α. Ραφτόπουλος. Είναι σαφές ότι ο λόγος των εργαζομένων της ΕΘΕΛ έχει βαρύνουσα σημασία καθώς απαρτίζουν σχεδόν το 60% του συνόλου των υπαλλήλων των αστικών συγκοινωνιών.

Τη συμμετοχή τους στον διάλογο αποφάσισε και το Σωματείο Εργαζομένων Λειτουργίας Μετρό Αθηνών (ΣΕΛΜΑ), όπως επιβεβαιώνει και ο πρόεδρός του κ. Α. Σταματόπουλος. Οπως λέει, σε ένδειξη καλής θέλησης αναστέλλεται η απεργία διαρκείας που είχε κηρυχθεί για την επόμενη εβδομάδα στο μετρό.

Θετικά ανταποκρίθηκαν στην πρόταση για διάλογο και οι εργαζόμενοι στο τραμ, οι οποίοι αποτελούν και τους πλέον χαμηλόμισθους των αστικών συγκοινωνιών, καθώς το μέσο μεικτό ετήσιο μισθολογικό κόστος στην Τραμ ΑΕ ανέρχεται στις 31.500 ευρώ, όταν στους ΗΣΑΠ ξεπερνά τις 80.000 ευρώ.

Αντίθετα, αρνητικά βλέπει το ενδεχόμενο διαλόγου με τις διοικήσεις των οργανισμών ο πρόεδρος των επιχειρησιακών σωματείων των ΗΣΑΠ κ. Ν. Σιαπάτης καθώς κρίνει τη συζήτηση προσχηματική. Ωστόσο, όπως εξηγεί, και οι εργαζόμενοι των ΗΣΑΠ θα καθορίσουν τη στάση τους στη σημερινή συνεδρίαση του συντονιστικού οργάνου.

Εν τω μεταξύ, μια σκληρή διαπραγμάτευση εκτυλίσσεται και στις επιχειρήσεις του ΟΣΕ με επίκεντρο τόσο τις μετατάξεις που θα γίνουν στον οργανισμό όσο και την υπό σχεδιασμό επιχειρησιακή Συλλογική Σύμβαση Εργασίας. Η ομοσπονδία των σιδηροδρομικών δεν αποδέχεται την υποχρεωτική μετάταξη περίπου 400 υπαλλήλων με το επιχείρημα ότι κινδυνεύει η ομαλή λειτουργία των επιχειρήσεων, δοθείσης και της εθελοντικής μετάταξης εκατοντάδων υπαλλήλων. Επίσης, ακανθώδες ζήτημα αποδεικνύεται και η διαπραγμάτευση της νέας επιχειρησιακής σύμβασης καθώς διαπιστώνεται τεράστια απόκλιση μεταξύ των δύο πλευρών. Οι σιδηροδρομικοί προειδοποιούν ότι, αν δεν βρεθεί κοινό έδαφος συνεννόησης, θα προχωρήσουν σε δυναμικές κινητοποιήσεις.