ΛΟΝΔΙΝΟ O «χριστουγεννιάτικος εφιάλτης» εκατοντάδων χιλιάδων ευρωπαίων ταξιδιωτών, που παγιδεύτηκαν λόγω της κακοκαιρίας στα αεροδρόμια της Γηραιάς Ηπείρου, μπορεί να πέρασε, αλλά τώρα ήρθε η ώρα του καταλογισμού των ευθυνών- και της αποζημίωσης (ή όχι) όλων αυτών των καταταλαιπωρημένων ανθρώπων.

Μεγάλοι αερολιμένες-«κλειδιά», όπως το Χίθροου, το Σαρλ ντε Γκωλ και το αεροδρόμιο της Φραγκφούρτης, έχουν πλέον «στοχοποιηθεί» ως βασικοί υπεύθυνοι για τα βάσανα των επιβατών: τόσο η Ευρωπαϊκή Επιτροπή όσο και πολλές ευρωπαϊκές κυβερνήσεις αλλά και αεροπορικές εταιρείες έχουν ήδη καταδικάσει δημόσια τις διοικήσεις πολλών κομβικής σημασίας αεροδρομίων, σημειώνοντας τις δραματικές ελλείψεις που παρατηρήθηκαν την κρίσιμη στιγμή της χιονοθύελλας τόσο σε απαραίτητα «εποχικά» υλικά- όπως, για παράδειγμα, το ειδικό αντιψυκτικό υγρό για τις πτέρυγες των αεροπλάνων- όσο και σε έμψυχο δυναμικό.

Στο Χίθροου, που βρίσκεται υπό ιδιωτική διαχείριση, από τα 60 ειδικά οχήματα καθαρισμού των αεροδιαδρόμων λειτούργησαν τελικά μόνο τα δέκα, ενώ το σχέδιο εκτάκτου ανάγκηςπου είχε καταρτιστεί, υποτίθεται, υπό τη στενή επίβλεψη του βρετανικού υπουργείου Μεταφορών- απέτυχε παταγωδώς να αντιμετωπίσει μια θεωρητικώς προβλεπόμενη, μέσα στο καταχείμωνο, έξαρση της κακοκαιρίας. Οι δραματικές περικοπές δαπανών και οι απολύσεις μόνιμου προσωπικού τα τελευταία χρόνια, ώστε να αυξηθεί η κερδοφορία του αερολιμένος, έπαιξαν, όπως φαίνεται, σημαντικό ρόλο στην επιδείνωση της κατάστασης.

Ωστόσο μεγάλη ευθύνη για την εορταστική ταλαιπωρία έχουν και οι αεροπορικές εταιρείες: σύμφωνα με προκαταρκτική αναφορά της βρετανικής Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, πολλές εταιρείες «εγκατέλειψαν» αβοήθητους τους επιβάτες τους μετά την ακύρωση των πτήσεών τους, χωρίς να ασχοληθούν καθόλου με την εξεύρεση καταλύματος, τη χορήγηση τροφίμων και πόσιμου νερού και άλλες συμβατικές υποχρεώσεις τους.

Παρατηρήθηκε επίσης μέγα έλλειμμα πληροφόρησης όσον αφορά τα συμβατικά δικαιώματα και τις εναλλακτικές επιλογές των ταξιδιωτών: πολλοί «εγκλωβισμένοι» επιβάτες αναγκάστηκαν να ταξιδέψουν με ό,τι μέσο βρήκαν, ξοδεύοντας μικρές περιουσίες για να φθάσουν στον προορισμό τους- και τώρα ενθαρρύνονται από τις Αρχές να «ζητήσουν τα ρέστα» από τις αεροπορικές εταιρείες που τους άφησαν έκθετους, να κοιμούνται κατά εκατοντάδες σε κρεβάτια εκστρατείας ή ακόμη και στα πατώματα των αεροδρομίων.

Σύμφωνα με τους ισχύοντες κανονισμούς της Ευρωπαϊκής Ενωσης, όποιος ταξιδέψει στην Ευρώπη με ευρωπαϊκή εταιρεία ή κλείσει εισιτήριο με μη ευρωπαϊκή εταιρεία, που ωστόσο έχει αφετηρία κάποιο ευρωπαϊκό αεροδρόμιο, δικαιούται πλήρη αποζημίωση για όσα πρόσθετα έξοδα έκανε εξαιτίας της έλλειψης πληροφόρησης ή της αδιαφορίας από πλευράς των αερογραμμών.