1.000.000 μελομακάρονα
Τι είναι ευτυχία; Για τους Αθηναίους, να ζεις σε δρόμο που δεν υπάρχουν σκουπίδια- λένε πως υπάρχουν τέτοιοι στην πρωτεύουσα της Ελλάδας αλλά εδώ, στο Αρχιπέλαγος της Κυψέλης, δεν τους έχω δει: Σπετσών, Αιγίνης, Υδρας, Κερκύρας, Ζακύνθου, Κιμώλου, Κεφαλληνίας, Παξών και σε όλα τα υπόλοιπα νησιά μας οι κάδοι ξεχειλίζουν.
Τι μπορεί να σε κάνει ευτυχέστερο; Να λειτουργούν και τα μέσα μαζικής μεταφοράς- δύο εβδομάδες τώρα οι Αθηναίοι ταλαιπωρούνται καθημερινά από απεργίες και στάσεις εργασίας σε τρόλεϊ, λεωφορεία, μετρό. Ατέλειωτες ουρές ιδιωτικών αυτοκινήτων εγκλωβίζουν στους δρόμους όσους προσπαθούν να απεγκλωβιστούν από το σπίτι τους.
Αν την ίδια ημέρα δεν έχουν οι δρόμοι σκουπίδια, λειτουργούν λεωφορεία, τρόλεϊ, μετρό και επιπλέον δεν έχει κλείσει το κέντρο της πόλης από κάποιους διαδηλωτές, τότε έχουμε την απόλυτη ευτυχία- ο Αθηναίος ζει στα Ηλύσια Πεδία, όχι αυτά του Σαρκοζί, σε εκείνα τα αρχαία των μακάρων· όπου δεν έτρωγαν μακαρόνια (όπως διάφοροι άσχετοι υποστηρίζουν για να ετυμολογήσουν τη λέξη), αλλά, προφανώς, μελομακάρονα, που δεν είναι τίποτα άλλο από αμβροσία ζυμωμένη με νέκταρ.
* Ομως πώς να ευφρανθείς αντικρίζοντας βουνά από μελομακάρονα, δίπλες και κουραμπιέδες, όταν δίπλα ακριβώς στη βιτρίνα του ζαχαροπλαστείου υψώνονται σωροί σκουπιδιών; Πρέπει να φορέσεις σκοπευτικές διόπτρες, να περιορίσεις το οπτικό πεδίο στον ηδονικό στόχο, να ξεχάσεις όλον τον άλλο κόσμο. Αλλά έχουμε και άλλες αισθήσεις, δυστυχώς: πρέπει να φράξεις και τη μύτη για να εμποδίσεις τις αναγουλιαστικές οσμές που έρχονται από δίπλα- και τα αφτιά, για να εμποδίσεις τα κορναρίσματα των απελπισμένων οδηγών να καταστρέψουν την απόλαυση της διοπτρικής σκόπευσης στο μελομακάρονο της ευτυχίας.
* Το «θαύμα των Χριστουγέννων» συμπυκνώνεται στα μελομακάρονα. Αν ο Γιώργος Παπανδρέου θέλει να επιτύχει η πανευρωπαϊκή εκστρατεία για το 1.000.000 υπογραφές υπέρ της αναθεώρησης της Συνθήκης της Λισαβόνας, πρέπει να φροντίσει να δίνεται ένα μελομακάρονο σε καθέναν που θα καλείται να υπογράψει. Η νίκη είναι βέβαιη.
Νομοθετικός οργασμός
Οι παλαιοί κομμουνιστές θα αποκαλούσαν αυτή την κίνηση για το 1.000.000 υπογραφές «βολονταρισμό», σήμερα αποκαλείται «ακτιβισμός». Αλλά ή πρωθυπουργός είναι κανείς, ή ακτιβιστής- όπως λέγανε και οι παλαιοί, κομμουνιστές και μη, «ή παπάς, παπάς ή ζευγάς, ζευγάς». Λέγανε επίσης «δυο καρπούζια δεν χωράνε κάτω από την ίδια μασχάλη» και άλλα παρόμοια.
* Τα απαιτούμενα 1.000.000 μελομακάρονα θα μπορούσαν να ζυμώσουν, να ψήσουν και να μελώσουν οι «Κοινωνικές Επιχειρήσεις» που θα δημιουργηθούν με βάση το νομοσχέδιο που ετοίμασε η Λούκα Κατσέλη για την «Κοινωνική Οικονομία». Θα είναι, λέει, συνεταιριστικές επιχειρήσεις που θα βοηθούν αναξιοπαθή άτομαεπειδή η χώρα ολόκληρη είναι αναξιοπαθής, προφανώς εμπίπτει στις αρμοδιότητές τους.
Εντυπωσιάζει, πάντως, ο τωρινός κοινωνικός νομοθετικός οίστρος της υπουργού που, όντας υπουργός Οικονομίας επί έναν χρόνο, δεν κατάφερε να ετοιμάσει τον αναπτυξιακό νόμο και τον άλλο για τη διευκόλυνση της διαδικασίας ίδρυσης επιχειρήσεων. Υποπτεύομαι ότι κάποια χρήματα της Ενωσης είναι διαθέσιμα για μοίρασμα και η υπουργός τα έβαλε σε κοινωνικό περιτύλιγμα για να δώσει σοσιαλιστικά μαθήματα στη νεοφιλελεύθερη τρόικα και τους εγχώριους πράκτορές της.
* Μόλις άκουσε για «νομοσχέδιο Κατσέλη», ξύπνησε και ο υπουργός Δικαιοσύνης Χάρης Καστανίδης και ανακοίνωσε στη Βουλή ότι σύντομα θα αναλάβει πρωτοβουλία για την αναμόρφωση του νόμου περί «ευθύνης υπουργών»- περί «ατιμωρησίας υπουργών» θα έπρεπε μάλλον να λέγεται. Γιατί δεν το έκανε τόσον καιρό, ποια άλλα επείγοντα θέματα είχε να αντιμετωπίσει, δεν μας το είπε. Και έτσι μένουμε με τη λανθασμένη εντύπωση ότι μόνο σε υποδείξεις περί «επαναδιαπραγμάτευσης του μνημονίου» αναλώνεται και σε κριτική του Παπακωνσταντίνου- που μπορεί και να μην είναι εντελώς λανθασμένη.
Οι μολοτοφιστές ξανάρχονται
* Η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησία της Ελλάδος, ευτυχώς, δεν νομοθετεί- αν και θα το ήθελε πολύ· έχει όμως απόψεις που τις τυπώνει και τις μοιράζει στους πιστούς τις Κυριακές, να διαβάζονται στις εκκλησιές. Οι οποίες συμπυκνώνονται στη φράση ότι, επειδή η πολιτική ηγεσία «καλλιέργησε τις πελατειακές σχέσεις, μόνο και μόνο γιατί είχε ως στόχο την κατοχή και τη νομή της εξουσίας», σήμερα «είμαστεχώρα υπό κατοχή και εκτελούμε εντολές των κυρίαρχων- δανειστών μας».
Ως προς τις αιτίες, δεν έχει άδικο- δεν αναφέρει όμως ότι οι πελατειακές σχέσεις καλλιεργούνται και με τη δική της συμμετοχή, με την καθοδήγηση του χριστεπώνυμου πληρώματος του τι να ψηφίσει, και ευνοούν την περίφημη Δεξιά του Κυρίου, σύμφωνα με τη μόνη σωστή κουβέντα που είπε στη ζωή του ο μακαρίτης αρχιεπίσκοπος Χριστόδουλος Παρασκευαΐδης. Μέσω της διαχείρισης αυτών των πελατειακών σχέσεων, συμμετείχε και η ίδια η Εκκλησία στη «νομή και κατοχή της εξουσίας». Ως προς το αποτέλεσμα όμως, ξεχνά μάλλον η Ιερά Σύνοδος ότι η κυβέρνηση αποφάσισε και η Βουλή εψήφισε τα όσα συμβαίνουν σήμερα- θα μπορούσε και να έχει αρνηθεί το Μνημόνιο και να έχει ακολουθήσει τον περήφανο δρόμο της χρεοκοπίας η κυβέρνηση. Ακόμη και τώρα μπορεί να το κάνει, και είναι πολλοί που το θέλουν αυτό, ακριβώς για να διατηρηθούν τα πράγματα όπως τα ξέραμε και τα υποφέραμε. Μέσα σε αυτούς τους πολλούς, είναι και η Εκκλησία.
* Το χειρότερο όμως γεγονός των ημερών είναι η επανεμφάνιση των μολοτοφιστών, που είχαν λουφάξει μετά το φονικό των τριών υπαλλήλων της Μarfin, στις αρχές Μαΐου. Τους είδα σε βίντεο του ΒΒC (που χάρη στις απεργίες της ΕΣΗΕΑ γίνεται πάλι πηγή πληροφόρησης, όπως επί Κατοχής και επί δικτατορίας) να προσπαθούν να πυρπολήσουν αστυνομικούς που τους είχαν αποκλείσει σε στοά. Ευτυχώς, δεν ήξεραν καλό σημάδι. Οταν όμως οι δολοφόνοι ξαναβγαίνουν στους δρόμους και αναζητούν θύματα, κάποια στιγμή θα πετύχουν τον στόχο τους. Και όλα θα είναι χειρότερα.
Οι Ελληνες ανήκουν στο παρελθόν
Με αυτά και με άλλα, μου φαίνεται πως οι προσπάθειες των φιλομνημονιακών είναι συφοριασμένες, όχι σαν των Τρώων αλλά σαν την προσπάθεια του φεγγαριού που κανόνισε φέτος να έχει πανσέληνο στις 21 Δεκεμβρίου, να φωτίσει το καημένο τη μεγαλύτερη νύχτα του χρόνου- οι χθόνιες δυνάμεις οργάνωσαν συνωμοσία να πέσει η σκιά της Γης πάνω του, να γίνει έκλειψη. Και η νύχτα έγινε ακόμη πιο σκοτεινή.
* Οταν οι αντιμνημονιακοί, από τους μολοτοφιστές ως την Εκκλησία της Ελλάδος και από το ΚΚΕ ως τη ΝΔ, περνώντας και μέσα από το ΠαΣοΚ, συνασπίζονται, η νύχτα που διανύει η χώρα γίνεται ακόμη σκοτεινότερη.
* Και όταν η Νέα Δημοκρατία ανακαλύπτει το σύνθημα «το μέλλον ανήκει στους Ελληνες», αυτό το σκοτεινό μέλλον μας υπόσχεται: αιώνια νύχτα.
* Οι Ελληνες πάντως ανήκουν στο παρελθόν, στο αρχαιοελληνικό και βυζαντινό παρελθόν- άλλο σκοτάδι αυτό. Το χειρότερο είναι πως θεωρείται φως, τέτοια στραβομάρα μάς δέρνει.
* Μόνη ελπίδα, τα μελομακάρονα. Ξέρουν οι τροϊκανοί για τα μελομακάρονα; Κέρασαν ένα τον Στρος-Καν όταν ήρθε, να γλυκαθούν ο ουρανίσκος και η ψυχούλα του; Αν δημιουργηθεί ομάδα ακτιβιστών που, αντί να κυνηγά 1.000.000 υπογραφές, προσφέρει μελομακάρονα στους συνδικαλιστές, μήπως αποφασίσουν να μαζέψουν τα σκουπίδια, να κινήσουν τα οχήματα, να περιορίσουν στα πεζοδρόμια τις πορείες τους; Μήπως έτσι νιώσουν χριστουγεννιάτικα αισθήματα αλληλεγγύης για τους συνανθρώπους τους;
Το «θαύμα των Χριστουγέννων» συμπυκνώνεται στα μελομακάρονα· όσο αυτά υπάρχουν, μπορούμε να είμαστε αισιόδοξοι, και ας διανύουμε βαθιά σκοτεινή νύχτα.
Συναίνεση και συνεργασία με τους κοινωνικούς εταίρους ζητεί η κυβέρνηση.
Εγώ πάντως μετά τα τελευταία οικονομικά μέτρα νιώθω περισσότερο ως κοινωνική εταίρα.
Δημήτρης Ξ., Νοσηλευτής
***
Αταβιστική η βία; Ισωςστις αρχές του 19ου ο Κολοκοτρώνης έσφαζε τους Τούρκους, όπως, καλή ώρα, εμείς τώρα τα γουρουνόπουλα, και το αστυνομικό δελτίο της Νέας Υόρκης, στις αρχές του 20ού, έχει καταγράψει ότι τα πλέον ειδεχθή εγκλήματα τα έκαναν Ελληνες. Ατη; Ισως- η πολιτιστική μας τύφλωση είναι γεγονός υπό τους ήχους του μπουζουκιού και τις αναθυμιάσεις του θυμιατηριού. Ο σκοπός, λοιπόν, αγιάζει τα μέσα; Ο Καμύ, όμως, αντιστρέφοντας, αναρωτήθηκε; Ποιος αγιάζει τον σκοπό;
Γ. Κ.,@otenet.gr
***
Κούρεμα του χρέους, κούρεμα μισθών και συντάξεων. Δεν ακούω όμως για κανένα κούρεμα στους τρίχες και στις τρίχες τους.
Τhe Οracle,@msn.com
***
Μήπως τα μέτρα σχεδιάστηκαν για να φύγουν από τη χώρα οι μετανάστες; Με τέτοιο εργασιακό καθεστώς, ποιος Αλβανός, Πακιστανός, Κούρδος, κτλ. θα θελήσει να παραμείνει στην Ελλάδα; Εχει και στη χώρα του.
Αισιόδοξος,@otenet.gr
***
Διόδωρε, κάθε φορά φορά που βλέπω τη Λούκα Κατσέλη, σκέφτομαι το ίδιο: η «Λούκα», στο χαμόγελο και την καταστροφή, είναι η «Ντόρα του ΠαΣοΚ». Οπως ο Κωστάκης κράτησε την Ντόρα, που τα έκανε όπως τα έκανε στο «Εξωτερικών», έτσι κι ο Γιωργάκης κρατάει τη Λούκα, που τα κάνει όπως τα κάνει στο «Εργασιακών».
Αρνησίδημος Ατθιδομάστιγξ, ο εκ Λονδίνου.
***
Η βία αποτελεί τη ρητορική της εποχής μας, (Ορτέγκα υ Γκασέτ), διότι φαίνεται ότι ο πολιτικός πολιτισμός μας δεν έχει φθάσει ακόμη στοουκ έστι Πειθούς ιερόν άλλο, πλην λόγου(Ευριπίδης), ούτε στοένθα σοφίης δει, βίης έργον ουδέν. (Ηρόδοτος)
Κ. Ν. Γεωργακόπουλος, @yahoyahoο.com
***
Χρόνους πολλούς μετά τη Μεταπολίτευση που την κάμανε Αλλαγή μέσα στην Βουλή και την ευλόγησαν. Λείψανα παλιών κυβερνήσεων και γωνιές αραχνιασμένες στη Ρηγίλλης σαρώνοντας η καταιγίδα που θα γεννήσει η χαλκευμένη στατιστική. Και των Νέων Κυβερνητών τα έργα πληρώνοντας ο Γιωργάκης η Ευρώπη θα φρίξει. Ταραχή θα πέσει στο Μαξίμου, και η Σοφοκλέους θα υποχωρήσει από την πίεση τη μεγάλη των κερδοσκόπων. Που πρώτα θα πασχίσει να κρατήσει τα blue chips ψηλά, σημάδι ότι οι τράπεζες θα πέσουν και τα όνειρα θα πάρουν εκδίκηση. Και μετά θα μιλήσει, να πει:εξόριστε Ποιητή, στον αιώνα σου, λέγε, τι βλέπεις;
– Βλέπω τα έθνη, άλλοτες αλαζονικά, παραδομένα στα spreads.
– Βλέπω τα πελέκια στον αέρα να σκίζουν ομόλογα και έντοκα γραμμάτια. – Βλέπω τους έμπορους να ψάχνουν σκύβοντας πλαστές αποδείξεις.
– Βλέπω την αλληλουχία των αναπόφευκτων μνημονίων.
(Για την παρα-γραφή)
Συνήγορος του Αββαδών
***
Εκτός από το να διοργανώνει κινητοποιήσεις, διαμαρτυρίες, διαδηλώσεις και φεστιβάλ, κάνει και κάτι άλλο ο Σύριζα που μου διαφεύγει;
Νικόλαος εκ Βόλου
***
Δεν οδεύουμε προς εργασιακό μεσαίωνα, όπως λανθασμένα ισχυρίζονται πολλοί, αλλά σε αναβίωση του υπαρκτού σοσιαλισμού: οι εργαζόμενοι θα προσποιούνται ότι δουλεύουν και οι εργοδότες θα προσποιούνται ότι τους πληρώνουν.
Δημήτριος Τσεχίας