Μια φορά κι έναν καιρό υπήρχε… σιδηρόδρομος! Από τη νέα όμως χρονιά και έπειτα από μία δεκαετία συνεχών επενδύσεων στο σιδηροδρομικό δίκτυο (!) η Ελλάδα θα μείνει με το δρομολόγιο Αθηνών – Θεσσαλονίκης και λίγα τοπικά! Και βέβαια τα κόμιστρα αυξάνονται θεαματικά για να φθάσουν το επίπεδο των εισιτηρίων των ΚΤΕΛ.

Σύμφωνα με ανακοίνωση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η οποία αναρτήθηκε χθες το βράδυ στο Διαδίκτυο – για να «κατέβει» ύστερα από λίγη ώρα – παύουν να λειτουργούν από 1ης Ιανουαρίου 2011 και μέχρι νεωτέρας μια σειρά δρομολόγια, ενώ τα εισιτήρια αυξάνονται ως και 120% σε κάποιες περιπτώσεις.

Οι γραμμές που κόβονται

Συγκεκριμένα, σταματούν προσωρινά τα δρομολόγια Αθήνα – Αλεξανδρούπολη – Αθήνα, Θεσσαλονίκη – Φλώρινα – Θεσσαλονίκη, Λάρισα – Καλαμπάκα – Λάρισα, Πάτρα – Πύργος – Καλαμάτα και αντίστροφα, Καλαμάτα – Μεσσήνη – ΤΕΙ – Καλαμάτα, Κόρινθος – Αργος/Ναύπλιο – Τρίπολη και αντίστροφα, καθώς και όλα τα διεθνή από και προς Θεσσαλονίκη!

Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι σχεδόν σε ολόκληρη την Πελοπόννησο και δυτικά της Εδεσσας παύουν να κυκλοφορούν αμαξοστοιχίες. Ακόμη, στο δρομολόγιο Θεσσαλονίκη – Αλεξανδρούπολη – Δίκαια και αντίστροφα απομένουν όλο κι όλο δύο δρομολόγια, ενώ στην Πελοπόννησο θα εκτελούνται μόνο τα δρομολόγια Πάτρα – Ρίο, Ολυμπία – Κατάκωλο και τα ταξίδια του Οδοντωτού Σιδηροδρόμου (Διακοφτό – Καλάβρυτα).

Πιο αργό το ταξίδι με το Intercity Express!

Οπως ανακοίνωσε η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, το Intercity Express θα κάνει στάσεις στο Πλατύ και στο Σιδηροδρομικό Κέντρο Αχαρνών, με αποτέλεσμα το ταξίδι να γίνεται μεγαλύτερο κατά 20 λεπτά (!) και να διαρκεί συνολικά 4 ώρες και 50 λεπτά, αντί 4.30 που ισχύει σήμερα.

Οσον αφορά τα εισιτήρια, αυτά αυξάνονται για να φθάσουν το ύψος των κομίστρων του ΚΤΕΛ. Συγκεκριμένα, στο δρομολόγιο Αθήνα – Θεσσαλονίκη με Intercity το εισιτήριο θα διαμορφωθεί από τα 36,30 στα 55,20 ευρώ, ενώ δίδεται η υπόσχεση για ταξίδι μικρότερο των 5 ωρών.

Αντίστοιχα, το απλό δρομολόγιο Αθήνα – Θεσσαλονίκη θα διαμορφωθεί στα 39 ευρώ, όσο δηλαδή κάνει και το ΚΤΕΛ, ενώ η τιμή στο δρομολόγιο Θεσσαλονίκη – Καλαμπάκα από τα 8,90 εκτοξεύεται στα 15 ευρώ, όταν στο ΚΤΕΛ στοιχίζει 17 ευρώ.

Επίσης, γίνονται και διάφορες άλλες τροποποιήσεις. Για παράδειγμα, τα δρομολόγια Αθήνας – Θεσσαλονίκης με τις αμαξοστοιχίες 884 και 885 αναβαθμίζονται σε Intercity, ενώ καταργούνται οι σταθμεύσεις σε Αγ. Στέφανο και Αμφίκλεια.

Στη θέση των καταργούμενων δρομολογίων, και εφόσον υπάρχει ζήτηση, όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση, θα δρομολογηθούν λεωφορεία. Συγκεκριμένα, αυτό θα γίνει στις γραμμές Αθήνα – Καλαμάτα – Αθήνα (χωρίς ενδιάμεσες σταθμεύσεις), Πλατύ – Γιαννιτσά – Πλατύ (με ανταπόκριση με IC Express), Καλαμπάκα – Γρεβενά – Ιωάννινα – Καλαμπάκα (!) και Λαμία – Καρπενήσι – Λαμία.

Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ επισημαίνει ότι κατ’ αυτόν τον τρόπο για πρώτη φορά θα συνδεθεί η Στερεά Ελλάδα και η Θεσσαλία με το διεθνές αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος» μέσω μετεπιβίβασης στο Σιδηροδρομικό Κέντρο Αχαρνών, ενώ σημειώνει ότι από το καλοκαίρι του 2011 τα τρένα θα συνδεθούν και με το λιμάνι του Πειραιά.

Επίσης, η ανακοίνωση αναφέρεται στην εισαγωγή νέων κερδοφόρων δρομολογίων, όπως το Αγιος Ανδρέας – Πάτρα – Ρίο, αλλά και στην κατάργηση ζημιογόνων, όπως το Αμύνταιο – Κοζάνη, ενώ επικαλείται και την αύξηση των εισιτηρίων στο τρενάκι του Πηλίου. Ολα αυτά μαζί, όπως υποστηρίζει, εξοικονόμησαν περί τις 150.000 ευρώ μηνιαίως.

Ζημιές 230 εκατ.

ευρώ

Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ σημειώνει ότι από το 2007, όταν διαχωρίστηκε από τον ΟΣΕ, παρουσίαζε κάθε χρόνο ζημιές της τάξεως των 230 εκατ. ευρώ, με αποτέλεσμα να έχει στο τέλος του 2009 συσσωρευμένο χρέος πάνω από 700 εκατ. ευρώ.

Οπως σημειώνεται στην ανακοίνωση, από την επαναλειτουργία του τηλεφωνικού κέντρου 1110 από το προσωπικό της εξοικονομήθηκε 1,5 εκατ. ευρώ. Επίσης, το κόστος λειτουργίας μειώθηκε κατά δύο εκατομμύρια από τη μείωση των δευτερευουσών απολαβών και περίπου 800.000 ευρώ από τη μετακόμιση από το κτίριο της οδού Κρατίνου στο μέγαρο του ΟΣΕ στην οδό Καρόλου.

«Ολα τα προσωρινά καταργηθέντα δρομολόγια θα αξιολογηθούν συστηματικά και θα μελετηθούν δράσεις που θα μετατρέψουν τις γραμμές από ζημιογόνες σε βιώσιμες ή θα βρεθούν συμπληρωματικοί πόροι προκειμένου να ενταχθούν και πάλι στο δίκτυο.

Τέτοιες δράσεις θα περιλαμβάνουν την ανάπτυξη θεματικών τρένων προσανατολισμένων σε στοχευόμενες ομάδες επιβατών (π.χ. σχολικές εκδρομές σε Ναύπλιο και Φλώρινα), όπως και τουριστικές διαδρομές σε θρησκευτικούς και πολιτιστικούς προορισμούς. Πόροι θα αναζητηθούν επίσης από δήμους, περιφέρειες και μεγάλες βιομηχανίες που λειτουργούν στις περιοχές με τα καταργηθέντα δρομολόγια» αναφέρεται.

«Πρόθεση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι να εφαρμόσει σύντομα ένα σύστημα διαχείρισης εσόδου (yield management),

το οποίο θα παρέχει εκπτώσεις σε επιβάτες που κλείνουν εγκαίρως εισιτήριο (για παράδειγμα 20% έκπτωση για τρεις ημέρες προπώληση) και βοηθούν στην καλύτερη αξιοποίηση του τροχαίου υλικού, καθώς και σε πελάτες που χρησιμοποιούν συχνά το τρένο μέσω του συστήματος ηλεκτρονικού εισιτηρίου και δεν επιβαρύνουν την εταιρεία με το κόστος έκδοσης εισιτηρίου. Αυτό το πρόγραμμα θα δώσει την ευκαιρία σε επιβάτες που βοηθούν την ΤΡΑΙΝΟΣΕ να κρατήσει το λειτουργικό κόστος χαμηλό να ταξιδεύουν με εισιτήριο χαμηλότερο ακόμη και από το σημερινό» καταλήγει η ανακοίνωση.