Και όμως, ο «Παπανικολής» έφθασε στην Ελλάδα! Δέκα χρόνια μετά την παραγγελία του, το «υποβρύχιο που γέρνει», όπως δυστυχώς έμεινε στην Ιστορία, παραλαμβάνεται σήμερα και εισέρχεται στον στόλο του Πολεμικού Ναυτικού. Η τελετή έγινε στη Σαλαμίνα, παρουσία του υπουργού Εθνικής Αμυνας κ. Ευ. Βενιζέλου . Νωρίτερα, από το βήμα της υποεπιτροπής Εξοπλισμών της Βουλής, ο κ. Βενιζέλος είχε εξαπολύσει επίθεση σε όσους επιχειρούν να απαξιώσουν το υποβρύχιο. Πρόκειται για «παραδημοσιογραφικές αθλιότητες», όπως δήλωσε χαρακτηριστικά. «Τα ρεπορτάζ σήμερα των περισσότερων εφημερίδωνανέφεραν ότι το υποβρύχιο γύρισε πίσω ξεφλουδισμένο, πως είχε βλάβες και στα σόναρ. Ολα αυτά εντάσσονται σε ένα σύστημα εκβιασμών που αναπτύσσεται». Ως γνωστόν, το «Παπανικολής» παραγγέλθηκε πριν από μία δεκαετία, ενώ τα τελευταία έξι χρόνια παρέμεινε παροπλισμένο στο Κίελο της Γερμανίας- αν εξαιρεθούν οι εν πλω δοκιμές για την αποκατάσταση των τεχνικών αστοχιών. Μετά όμως την ανάληψη της διακυβέρνησης της χώρας από το ΠαΣοΚ και με τους Γερμανούς της Τhyssen Κrupp να εκβιάζουν με την πτώχευση των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, ο υπουργός Εθνικής Αμυνας κ. Βενιζέλος έπρεπε να χειριστεί όχι μόνο τη μεταπώληση των Ναυπηγείων (με τελικό αγοραστή τον Γαλλολιβανέζο Ισκαντάρ Σάφα ) αλλά και την παραλαβή του «στοιχειωμένου» υποβρυχίου.

Το «Παπανικολής» θα κατασκευαζόταν με το προηγμένο Σύστημα Αναερόβιας Πρόωσης που επιτρέπει στο υποβρύχιο να μείνει στον βυθό χωρίς να κάνει ανάδυση για πάνω από δύο εβδομάδες. Η Ελλάδα ήταν η πρώτη χώρα που εισήλθε στο φιλόδοξο πρόγραμμα, προκαταβάλλοντας μάλιστα σχεδόν το 80% της αξίας συνολικά τεσσάρων υποβρυχίων τύπου 214. Η κατασκευή του ξεκίνησε το 2001 και σχεδόν αμέσως μετά την καθέλκυσή του, τον Απρίλιο του 2005, ήρθε το σοκ. Συγκεκριμένα, όταν το υποβρύχιο έπλεε στην επιφάνεια, παρουσίαζε σοβαρή κλίση από 45 ως και σε ορισμένες περιπτώσεις περίπου 60 μοίρες. Η ελληνική κυβέρνηση αρνήθηκε την παραλαβή του «Παπανικολής» και ζήτησε από τη γερμανική πλευρά να τηρήσει τις συμβατικές προδιαγραφές και να αποκατασταθούν τα τεχνικά προβλήματα. Από το σημείο αυτό και μετά ξεκινά ο πόλεμος της ελληνικής κυβέρνησης με τους Γερμανούς. Προκειμένου να κάμψουν την αντίσταση των Ελλήνων και ενδεχομένως να εκδικηθούν για τη μη παραλαβή, οι Γερμανοί λίγες ημέρες μόνο πριν από τις εκλογές του 2009 κατήγγειλαν τη σύμβαση του 2000, με το πρόσχημα ότι το Πολεμικό Ναυτικό χρωστάει 520 εκατ. ευρώ για την αποπληρωμή των υποβρυχίων!

Εκτοτε αρχίζει ένας γύρος σκληρών διαπραγματεύσεων για να μην τιναχθεί η σύμβαση στον αέρα. Τελικά η ελληνική πλευρά έπειτα από νέες δοκιμές αποφασίζει να πάρει το υποβρύχιο, το οποίο κατά τις επανειλημμένες δηλώσεις του κ. Βενιζέλου είναι αξιόπλοο.