Τέτοιες ημέρες άλλες εποχές, στα δημοσιογραφικά γραφεία δεν είχαμε που να βάλουμε τα …δώρα!

Διάφοροι …μάγοι της επικοινωνίας, που απασχολούνται ή προμοτάρουν μεγάλες επιχειρήσεις, βομβάρδιζαν τους δημοσιογράφους αλλά και τα στελέχη των εταιρειών με διάφορα χριστουγεννιάτικα δώρα, άλλα κακόγουστα, άλλα άχρηστα και σε μερικές περιπτώσεις τόσο ακριβά, που ξέφευγαν από το πνεύμα των χριστουγεννιάτικων ευχών.

Για πρώτη φορά φέτος, τα χριστουγεννιάτικα δώρα μειώθηκαν αισθητά. Οι βουλευτές που άλλοτε έστελναν κιβώτια με κρασιά, γούρια, βιβλία, είδη γραφείου, φέτος στέλνουν μόνο κάρτες κι αυτές μερικές φορές ηλεκτρονικά μέσω του διαδικτύου.

Οι μεγάλες επιχειρήσεις που μέχρι πέρυσι δώριζαν πανάκριβα στυλό, συσκευές navigator, κινητά τηλέφωνα, μανικετόκουμπα και διάφορα άλλα αξεσουάρ για τα οποία ξεχωρίζει ο …σωστός άνδρας, φέτος περιορίστηκαν σε φωτογραφικά λευκώματα, ή σε απλές χριστουγεννιάτικες κάρτες.

Κάτι είναι κι αυτό…

Είναι το πρώτο δείγμα, ότι τα συστήματα εξουσίας που δραστηριοποιούνται στη χώρα, εγκαταλείπουν σιγά σιγά την αλαζονεία με την οποία λειτουργούσαν όλα τα προηγούμενα χρόνια ξοδεύοντας αλόγιστα τα έσοδά τους. Κι αρχίζουν να νοικοκυρεύονται.

Είναι η πρώτη ένδειξη ότι η κρίση τους ανάγκασε επιτέλους να σκέφτονται ωριμότερα και να εκτιμούν περισσότερο την αξία του χρήματος, το οποίο πίστευαν ότι δεν θα στερέψει ποτέ.

Η ίδια εικόνα επικρατεί πλέον παντού, ή σχεδόν παντού. Τα ακριβά εστιατόρια αρχίζουν να μειώνουν τις παράλογες τιμές τους, τα ξενοδοχεία δίπλα στα χιονοδρομικά κέντρα αρχίζουν να κάνουν σκόντο, διαπιστώνοντας ότι τρεις μέρες πριν τα Χριστούγεννα έχουν άδεια δωμάτια.

Όλοι αυτοί μέχρι πέρυσι ρωτούσαν «που τη βλέπετε τη κρίση». Φέτος την βλέπουν όλοι και καλά θα κάνουν να την θυμούνται, κι όταν η κρίση περάσει…