Πορεία μέσα στην ύφεση, με εκατοντάδες λουκέτα σε πρατήρια καυσίμων, προβλέπουν για το 2011 οι εκπρόσωποι των εταιρειών εμπορίας πετρελαιοειδών.

Παράλληλα επισημαίνουν για μία ακόμη φορά τα τεράστια προβλήματα στην αγορά αλλά και τις απώλειες για το Δημόσιο, που συνεπάγεται η ύπαρξη εκτεταμένου λαθρεμπορίου στα καύσιμα.

«Περίπου 1.000 πρατήρια έχουν κλείσει τον τελευταίο ενάμιση χρόνο, αλλά πλέον κλείνουν και άλλα, καθημερινά», είπε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών (ΣΕΕΠΕ), κ.Σ. Χριστογιάννης,μιλώντας σε δημοσιογράφους.

Από το Φεβρουάριο οι τιμές διυλιστηρίου στη βενζίνη έχουν αυξηθείκατά 24,5% ενώοι φόροι (ΕΦΚ, ΦΠΑ, εισφορές) έχουν «πολλαπλασιαστεί» κατά 63,5%, με αποτέλεσμα οι τιμές αντλίας στην αμόλυβδη βενζίνη να έχουν αυξηθεί κατά 40%. Από τα 1,1 ευρώ, η αμόλυβδη έχει φτάσει στα 1,55 ευρώ το λίτρο.

Από αυτά τα 50,38 λεπτά είναι η τιμή διυλιστηρίου, 97,27 λεπτά οι φόροι και 7,70 λεπτά το μεικτό περιθώριο κέρδους εταιρειών και πρατηρίων συνεπώς οι φόροι είναι το 62,5% της τελικής τιμής.

Αναφορικά με το λαθρεμπόριο, οι πετρελαιάδες εκτιμούν ότι οι ετήσιες απώλειες για τα κρατικά έσοδα από τον ΕΦΚ και το ΦΠΑ είναι 350 έως 500 εκατ. ευρώ.

Οι εταιρείες προτείνουν δέσμη 9 μέτρων με προτάσεις όπως: Εξίσωση των φόρων στα πετρέλαια θέρμανσης και κίνησης με επιστροφή του φόρου απευθείας στους καταναλωτές (χαμηλά και μεσαία εισοδήματα) και να δίνεται προκαταβολή με τη μορφή επιδόματος.

Αμεση εφαρμογή του συστήματος ελέγχου εκροών στα πρατήρια με τη σύνδεση των αντλιών με τις ταμειακές μηχανές και ταυτόχρονα την κατάργηση της υπουργικής απόφασης που αναγνωρίζει δικαιολογημένες αποκλίσεις της τάξης του 8%.
Ελεγχο της διακίνησης ναυτιλιακών καυσίμων, υποχρεωτική σήμανση όλων των ΙΧ και ΔΧ βυτιοφόρων με το σήμα της εταιρείας που ανήκουν και αφαίρεση άδειας λειτουργίας των πρατηρίων όπου διαπιστώνονται «μηχανάκια» σε αντλίες.

Δεν έχουν εξαρθρωθεί επίσης, τα κυκλώματα εικονικών εξαγωγών καυσίμων, όσοι δηλαδή προμηθεύονται αφορολόγητα καύσιμα (βενζίνες και ντίζελ κίνησης) από εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών με δήθεν σκοπό την εξαγωγή τους , αλλά τα οποία σε συνεννόηση με τα τελωνεία , διατίθενται παράνομα στην εσωτερική αγορά, ενώ καθυστερεί η υπογραφή υπουργικής απόφασης για την αδειοδότηση ΙΧ βυτιοφόρων, παρ΄ότι ο σχετικός νόμος έχει ψηφιστεί εδώ και πολλούς μήνες.

Τέλος, ο ΣΕΕΠΕ προειδοποιεί για ενδεχόμενες αρρυθμίες στον εφοδιασμό της αγοράς με πετρέλαιο θέρμανσης την περίοδο της Πρωτοχρονιάς λόγω της αλλαγής του φορολογικού καθεστώτος.

Από 1ης Ιανουαρίου καταργείται η προκαταβολή του υψηλού Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης για το πετρέλαιο θέρμανσης. Σύμφωνα με τον κ.Σ. Χριστογιάννη, ως το τέλος του χρόνου οι διακινητές πετρελαίου θα προσπαθήσουν να διαθέσουν στους καταναλωτές το πετρέλαιο που έχουν στις δεξαμενές τους -το οποίο έχουν αγοράσει με τον υψηλό φορολογικό συντελεστή- και θα περιμένουν να επανεφοδιαστούν το νέο έτος με το χαμηλό φόρο, χωρίς να χρειάζεται να περιμένουν επιστροφές. Ο Σύνδεσμος έχει υποβάλει έγγραφο στο υπουργείο Οικονομικών, στο οποίο επισημαίνει ότι οι εκτελωνισμοί καυσίμων θα ξεκινήσουν ουσιαστικά από τις 3 Ιανουαρίου (αφού η Πρωτοχρονιά είναι Σάββατο) και ζητεί να επιτραπεί για μια μεταβατική περίοδο λίγων ημερών στις αρχές Ιανουαρίου η διάθεση πετρελαίου με το παλιό καθεστώς.