Μικρές σε μέγεθος και με ελάχιστους εργαζόμενους, χωρίς προοπτική εξαγωγών και χωρίς ροπή στις νέες τεχνολογίες είναι οι ελληνικές επιχειρήσεις σύμφωνα με έρευνα του ΙΟΒΕ που αναφέρεται στο 2009.

Ταυτόχρονα οι Έλληνες επιχειρηματίες,

κυρίως οι νέοι, διαθέτουν υψηλή αυτοπεποίθηση για τις γνώσεις τους και υπέρμετρη αισιοδοξία οτι θα πετύχουν αλλά ταυτόχρονα προσπαθούν να κρύψουν επιμελώς το φόβο της αποτυχίας που τους κατατρέχει!

Σύμφωνα με τη μελέτη περίπου 180.000 άτομα

έβαλαν λουκέτο στη δουλειά που είχαν ή στην οποία συμμετείχαν. οι επιχειρηματικοί τομείς στους οποίους δραστρηριοποιούνται οι έλληνες είναι το εμπόριο και η παροχή υπηρεσιών. Ως κύρια αιτία (45,7%) για την αναστολή προβάλλεται η έλλειψη επαρκούς κερδοφορίας.

Οι κυριότερες καινούργιες δουλειές που ανοίγουν ή θα ανοίξουν στο άμεσο μέλλον, είναι οι καφετέριες, τα περίπτερα και τα είδη ψιλικών, το γρήγορο φαγητό και οι κάθε λογής επιχειρήσεις εστίασης, οι εμπορικές επιχειρήσεις που σχετίζονται με γυναικεία (ρούχα, παπούτσια, κοσμήματα, είδη δώρων) και παιδικά είδη, το εμπόριο τροφίμων, η διαχείριση εφοδιασμού (logistics) όπου περιλαμβάνονται και τα χιλιάδες catering που υπάρχουν πλέον στη χώρα και ο ευρύτερος τομέας του τουρισμού, απο τα καταλύματα έως τις εκδρομές.

Συνολικά περίπου 1,6 εκατ. άτομα στην Ελλάδα είναι επιχειρηματίες, απο τα οποία 600.000 βρίσκονται στα αρχικά στάδια επιχειρηματικής δραστηριότητας.

Λόγω του σταδιακού αποκλεισμού διορισμών στο Δημόσιο,

περίπου 1,2 εκατ. άτομα, δηλαδή περίπου το 17% του συνολικού πληθυσμού ηλικίας 18-64 ετών, δηλώνουν οτι σκοπεύουν να ανοίξουν δική τους επιχείρηση μέσα στα επόμενα τρία χρόνια αλλά το 47% απο αυτούς θα το κάνει απο ανάγκη (επειδή δεν έχει άλλη διέξοδο στη ζωή του) έναντι 39,5% πέρυσι.

Η τάση αυτή μπορεί να αποδοθεί και στις δυσμενείς εξελίξεις στην εγχώρια αγορά εργασίας: τα άτομα ωθούνται στην επιχειρηματικότητα είτε λόγω πίεσης από πραγματική απώλεια θέσης εργασίας, είτε λόγω φόβου για ενδεχόμενη απώλειά της βραχυπρόθεσμα ή ακόμα λόγω της δυσαρέσκειας από την υπάρχουσα απασχόληση.

Οι επιπτώσεις της κρίσης στην επιχειρηματικότητα

Η φετινή έρευνα έχει συμπεριλάβει ερωτήματα που σχετίζονται με την οικονομική κρίση και εξετάζουν ακριβώς αυτές τις αντιδράσεις των επιχειρηματιών σε κάθε χώρα.

Γενικότερα, οι καθιερωμένοι επιχειρηματίες εμφανίζονται περισσότερο απαισιόδοξοι από ό,τι οι νέοι, γεγονός που μπορεί να αποδοθεί στη μεγαλύτερη εμπειρία, την τριβή με τα καθημερινά προβλήματα και τη βαθύτερη αντίληψη των απαιτήσεων για τη λειτουργία μιας επιχείρησης από τους πρώτους. Σε ό,τι αφορά στην ίδρυση μιας νέας επιχείρησης, τρεις στους τέσσερις καθιερωμένους Έλληνες επιχειρηματίες κρίνουν πως το 2009 κάτι τέτοιο ήταν σχετικά δυσκολότερο συγκριτικά με το 2008, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό των επιχειρηματιών αρχικών σταδίων αγγίζει οριακά το 70%. Ενδιαφέρον έχει το γεγονός ότι περίπου ένας στους δέκα επιχειρηματίες δηλώνει πως αντιμετώπισε πολύ λιγότερες δυσκολίες κατά τη φετινή χρονιά στην προσπάθειά του να ιδρύσει μια επιχείρηση.

Η διατήρηση και ανάπτυξη των επιχειρήσεων που λειτουργούν ήταν δυσκολότερη για τους καθιερωμένους επιχειρηματίες στην Ελλάδα. Ταυτόχρονα, μόλις το 13% των καθιερωμένων και το 17,5% των νέων και επίδοξων επιχειρηματιών αναγνωρίζουν ευκαιρίες ανάπτυξης μιας επιχείρησης εν μέσω της κρίσης.

Όσον αφορά στις επιπτώσεις της κρίσης στους επιμέρους κλάδους της ελληνικής οικονομίας, προκύπτει ότι όλοι οι τομείς δραστηριότητας έχουν πληγεί, με τις επιχειρήσεις του πρωτογενούς τομέα σε μεγαλύτερο βαθμό βάσει των αποτελεσμάτων. Και η μεταποίηση φαίνεται να έχει επηρεαστεί αρνητικά, καθώς η συντριπτική πλειοψηφία των μεταποιητικών επιχειρηματιών αρχικών σταδίων δηλώνει συρρίκνωση των ευκαιριών. Πάντως, υπάρχει και ένα 7% επιχειρηματιών από το χώρο της μεταποίησης που δηλώνει ότι οι ευκαιρίες αυξήθηκαν. Παρόμοια, αν και κατά τι λιγότερο αρνητική, είναι η εικόνα στις επιχειρήσεις που έχουν ως τελικό πελάτη τον καταναλωτή, παρ’ όλο που και εδώ υπάρχει ένα μικρό ποσοστό που θεωρεί ότι η κρίση δημιούργησε ευκαιρίες. Το ΙΟΒΕ εκπονεί την Ετήσια Έκθεση για την Επιχειρηματικότητα στην Ελλάδα στο πλαίσιο της συμμετοχής του στο διεθνές ερευνητικό πρόγραμμα GLOBAL ENTREPRENEURSHIP MONITOR (GEM). Το GEM είναι ένα ερευνητικό Πρόγραμμα που συλλέγει εμπειρικά δεδομένα από ένα ευρύ σύνολο χωρών παγκοσμίως και μέσω ειδικών εκδόσεων και εκθέσεων συνεισφέρει στη παγκόσμια συζήτηση για την επιχειρηματικότητα.

Την έκθεση, που παρουσιάστηκε σήμετα σε ειδική εκδήλωση, εκπόνησαν οι κ.Σ. Ιωαννίδης, Καθηγητής στο Πάντειο και Α. Τσακανίκας, Υπεύθυνος Ερευνών ΙΟΒΕ και η κ. Στελίνα Χατζηχρήστου, Ερευνήτρια ΙΟΒΕ.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ