Το δυναμικό κοινό, οι άνθρωποι που θα αλλάξουν τον κόσμο, η παρεξηγημένη γενιά: όπως και αν τους ονομάσεις, το σίγουρο είναι ότι ζουν ανάμεσά μας. Αλλοτε μεταμφιεσμένοι σε μελαγχολικούς emo, άλλοτε με πιο προβλέψιμη αμφίεση, πασχίζουν να ανακαλύψουν την ταυτότητά τους, την ίδια στιγμή που οι γονείς προσπαθούν να τους μεγαλώσουν «σωστά», το facebook θέλει να τους πιάσει «φίλους» και η τηλεόραση να τους κάνει «target group».

Πριν από δύο χρόνια και λίγες ημέρες μετά τη δολοφονία του Αλέξη Γρηγορόπουλου η παράσταση «Chatroom» ανέβηκε στο θέατρο Χώρα καλύπτοντας το κενό ανάμεσα στο παιδικό και στο ενήλικο θέατρο, προσφέροντας στο εφηβικό κοινό μια διαφορετική διέξοδο. Μπολιασμένη με αρκετούς ακόμη νέους ηθοποιούς, η ομάδα της Σοφίας Βγενοπούλου παρουσίασε προχθές την παράσταση «DNA» στο Θέατρο του Νέου Κόσμου, συνεχίζοντας αυτή την παράδοση θεάτρου για εφήβους που αρχίζει να δημιουργείται και στη χώρα μας _ ακολουθώντας το καλό παράδειγμα του Λονδίνου. Οσο για το θέατρο Χώρα, παρουσιάζει το έργο «Ρισπέκτ» προσκαλώντας μαθητές Γυμνασίου, Λυκείου, αλλά και όσους θέλουν να κατανοήσουν αυτή την τόσο ιδιαίτερη «φυλή».

Οι συγγραφείς

Και οι δύο είναι Βρετανοί. Ο Τζακ Θορν, ο οποίος υπογράφει το «Ρισπέκτ», φημίζεται για το μαύρο χιούμορ του και δεν διστάζει να κάνει έντονη σάτιρα στη βρετανική κυβέρνηση η οποία τόσα χρόνια υπόσχεται ότι θα αναβαθμίσει τις κακόφημες περιοχές της πρωτεύουσας. Ο Ντένις Κέλι, ο οποίος έγραψε το «DNA», σταμάτησε το σχολείο στα 16 επειδή «δεν έπαιρνε τα γράμματα». Λίγα χρόνια αργότερα ένα σεμινάριο συγγραφής τον έπεισε ότι είχε ταλέντο να δίνει νόημα στις λέξεις.

Οι σκηνοθέτριες

Η Τζωρτζίνα Κακουδάκη («Ρισπέκτ»), εκτός από σκηνοθέτρια, διδάσκει θέατρο σε δραματικές σχολές και σε σχολεία. Η Σοφία Βγενοπούλου («DNA») είναι και παιδοψυχίατρος, γεγονός που τη βοηθά να αποκωδικοποιήσει τη δαιδαλώδη εφηβική ψυχή.

Οι ηθοποιοί

Το καστ και των δύο παραστάσεων απαρτίζεται από νέους και… πολύ νέους ηθοποιούς, που μόλις έχουν αποφοιτήσει από δραματική σχολή. Ηλικίες που κυμαίνονται από 20 και κάτι έως 30 και λίγο.

Οι συγκυρίες

Το «Chatroom» ανέβηκε από τη Σοφία Βγενοπούλου λίγο μετά τον χαμό του Αλέξη Γρηγορόπουλου. Το «Ρισπέκτ» ανέβηκε λίγο μετά την καταδίκη του Επαμεινώνδα Κορκονέα. Και οι δύο ομάδες ευλόγως δεν θέλουν να συνδυάσουν τις παραστάσεις με αυτά τα γεγονότα. Το σίγουρο πάντως είναι ότι η κοινή γνώμη θυμήθηκε πως οι έφηβοι ζουν ανάμεσά μας όταν τους είδαν εξεγερμένους σε τηλεοπτικά πλάνα.

Τα νεκρά παιδιά

Στο «Ρισπέκτ» ο Τόμι μεγαλώνει απότομα όταν ο μεγαλύτερος αδελφός του δολοφονείται βίαια. Στο «DNA» μια παρέα μετατρέπεται σε συμμορία, καλούμενη να αποσιωπήσει την εξαφάνιση του συμμαθητή τους. Ο Τόμι αποφασίζει να θάψει τον αδελφό του στο πεζοδρόμιο, ενώ η παρέα του «DNA» θάβει τον Ανταμ στο δάσος.

Εφηβική βία από το Λονδίνο ως την Αθήνα

Η δράση στο «Ρισπέκτ» έχει μεταφερθεί στην Αθήνα, με την κακόφημη γειτονιά του Λονδίνου να εδρεύει πλέον στην Κουμουνδούρου και τον Τόμι να έρχεται αντιμέτωπος με μετανάστες, ρατσιστές, αλλά και υπαλλήλους της Πολεοδομίας που του απαγορεύουν να θάψει τον αδελφό του εκεί, γιατί μπορεί να βάλει σε κίνδυνο τα καλώδια της Nova! Στο «DNA» όλα συμβαίνουν πίσω από τα πυκνά φυλλώματα ενός δάσους.

Και τα δύο έργα είναι βίαια, όπως βίαιη είναι και η μετάλλαξη που παθαίνουν μυαλό και σώμα κατά τη διάρκεια της εφηβείας. Και όσο και αν κάποιοι πιστεύουν ότι οι νέοι πρέπει να μένουν αποχαυνωμένοι μπροστά στην τηλεόραση, το πλήθος σχολείων που έχουν ήδη κλείσει θέση για τις δύο παραστάσεις μαρτυρεί το ακριβώς αντίθετο.

?

ΠΟΥ ΚΑΙ ΠΟΤΕ

> «Ρισπέκτ»: Θέατρο Χώρα, Αμοργού 20, Κυψέλη, τηλ. 210 8673.945

> DNA, Θέατρο του Νέου Κόσμου, Αντισθένους και Θαρύπου, τηλ. 210 9212.900