η ΝΑΥΠΗΓΕΙΑ ΣΚΑΡΑΜΑΓΚΑ

Λύση με εκβιασμούς και συμβιβασμούς

Υστερα από διαπραγματεύσεις που κράτησαν περισσότερο από επτά μήνες, τελικά την περασμένη εβδομάδα υπογράφθηκε η συμφωνία μεταβίβασης του Ναυπηγείου Σκαραμαγκά από τη γερμανική ΤhyssenΚrupp στην Αbu Dhabi Μar, κρατική εταιρεία ναυπηγείων του Εμιράτου, και στην Ρrivinvest, ιδιοκτησίας του χριστιανού μαρωνίτη λιβανέζου επιχειρηματία, Ισκαντάρ Σάφα, η οποία ελέγχει και το 30% της Αbu Dhabi Μar. Σύμφωνα, μάλιστα, με καλά πληροφορημένες πηγές, σε λίγο καιρό όλες οι μετοχές του Σκαραμαγκά θα ανήκουν μόνο στην εταιρεία του Εμιράτου, αλλά ο Ισκαντάρ Σάφα θα παραμείνει στη διοίκηση του ναυπηγείου.

Υστερα από διαπραγματεύσεις που κράτησαν περισσότερο από επτά μήνες, τελικά την περασμένη εβδομάδα υπογράφθηκε η συμφωνία μεταβίβασης του Ναυπηγείου Σκαραμαγκά από τη γερμανική ΤhyssenΚrupp στην Αbu Dhabi Μar, κρατική εταιρεία ναυπηγείων του Εμιράτου, και στην Ρrivinvest, ιδιοκτησίας του χριστιανού μαρωνίτη λιβανέζου επιχειρηματία, Ισκαντάρ Σάφα, η οποία ελέγχει και το 30% της Αbu Dhabi Μar. Σύμφωνα, μάλιστα, με καλά πληροφορημένες πηγές, σε λίγο καιρό όλες οι μετοχές του Σκαραμαγκά θα ανήκουν μόνο στην εταιρεία του Εμιράτου, αλλά ο Ισκαντάρ Σάφα θα παραμείνει στη διοίκηση του ναυπηγείου.

Από τον Μάρτιο που είχε αναγγελθεί η συμφωνία, οι γερμανοί πωλητές προέβαλλαν μεγάλες οικονομικές απαιτήσεις της τελευταίας στιγμής προς το ελληνικό Δημόσιο για να προχωρήσουν στην πώληση, επισείοντας τον κίνδυνο κλεισίματος της μονάδας σε περίπτωση που δεν ολοκληρωθεί η συμφωνία με το Αμπου Ντάμπι. Στις διαπραγματεύσεις ενεπλάκη και ο Ισκαντάρ Σάφα, ο οποίος φέρεται ότι είπε στον υπουργό Εθνικής Αμυνας κ. Ευ. Βενιζέλο ότι θα ήταν αδύνατη η εξαγορά του ναυπηγείου αν η Ελλάδα δεν παραλάμβανε το υποβρύχιο «Παπανικολής», με τα γνωστά προβλήματα πλευστότητας τα οποία οι Γερμανοί υποστηρίζουν ότι έλυσαν, και δεν διασφαλίζονταν επιπλέον παραγγελίες ύψους 1 δισ. ευρώ.

Τελικά, όλες οι πλευρές συμφώνησαν οι Γερμανοί της ΤhyssenΚrupp να μεταβιβάσουν τις μετοχές του Σκαραμαγκά στην Αbu Dhabi Μar και το Πολεμικό Ναυτικό να καταβάλει 300 εκατ. ευρώ στους Γερμανούς και να παραλάβει τα τέσσερα υποβρύχια που κατασκευάστηκαν στον Σκαραμαγκά, μεταξύ των οποίων και τον «Παπανικολή». Ηδη το Δημόσιο κατέβαλλε 250 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 147 εκατ. πήγαν στους Γερμανούς και τα 103 εκατ. στο Ναυπηγείο Σκαραμαγκά.

Από τα χρήματα των ναυπηγείων, 10 εκατ. ευρώ πήγαν στους λογαριασμούς των περίπου 1.100 εργαζομένων για εξόφληση υπολοίπου Αυγούστου, μισθό Σεπτεμβρίου και προκαταβολή Οκτωβρίου, ενώ αύριο ή μεθαύριο οι εργαζόμενοι του ναυπηγείου αναμένεται να εισπράξουν και τα δεδουλευμένα Οκτωβρίου. Τον Δεκέμβριο το Πολεμικό Ναυτικό θα καταβάλει άλλα 50 εκατ. ευρώ στους συμβαλλομένους για να φθάσει συνολικά τα 300 εκατ. ευρώ.

Αρχικά, οι άνθρωποι της ΤhyssenΚrupp ζητούσαν να τους καταβάλει το Δημόσιο 520 εκατ. ευρώ που θεωρούσαν ότι τους χρωστά το Πολεμικό Ναυτικό από τη ναυπήγηση των τεσσάρων υποβρυχίων Τ- 214 και το πρόγραμμα του εκσυγχρονισμού των υποβρυχίων 209/1200. Το Δημόσιο σε αυτή τη συμφωνία συνολικά έχει ήδη καταβάλει πάνω από 2 δισ. ευρώ και του ζητούσαν να καταβάλει ως τον Δεκέμβριο άλλα 520 εκατ. ευρώ, ενώ τελικώς θα καταβάλει 300 εκατ. ευρώ. Ποια είναι και τι θέλει η Αbu Dhabi Μar
Η Αbu Dhabi Μar διαθέτει ναυπηγική μονάδα στο Εμιράτο με 750 εργαζομένους αλλά και ναυπηγείο στη Γαλλία, το CΜΝ Υachts στο Χερβούργο της Νορμανδίας, που εξαγόρασε προ ετών με τη διαπραγματευτική συμβολή του Ισκαντάρ Σάφα, με 480 εργαζομένους.

Η μεγάλη δύναμη της εταιρείας είναι η στρατηγική συμμαχία που συνήψε με την ΤhyssenΚrupp τον Οκτώβριο του 2009 και την οποία υπέγραψε το μεγάλο αφεντικό της Αbu Dhabi Μar, ο Αχμάντ Νταρβίς αλ Μαράρ, μέλος της βασιλικής οικογένειας του Εμιράτου. Η συμφωνία προβλέπει συνεργασία για τη δημιουργία ενός μεγάλου ομίλου με ειδίκευση στις μεγάλες θαλαμηγούς και κοινές επιχειρήσεις σε όλον τον κόσμο. Οι Γερμανοί θα κρατήσουν το κομμάτι της προηγμένης τεχνολογίας στις στρατιωτικές κατασκευές και οι Αραβες τη διοίκηση μέσω της οποίας θα αποκτήσουν εμπειρία.

Στο πλαίσιο της συμφωνίας οι Αραβες εξαγόρασαν από την ΤhyssenΚrupp και το ναυπηγείο Νobiskrug στη Γερμανία που είναι και το καμάρι τους μέχρι στιγμής, αφού μπορούν να κατασκευάζουν μεγάλες θαλαμηγούς (mega yachts) μήκους 200 μέτρων. Το ναυπηγείο διαθέτει δύο μεγάλες κλίνες κατασκευής με 420 εργαζομένους σε έκταση 420 στρεμμάτων. Τελευταίο απόκτημα της συλλογής ο Σκαραμαγκάς που είναι ακόμη άγνωστο αν θα εξειδικευθεί στην κατασκευή και μετασκευή θαλαμηγών ή αν θα παραμείνει στη ρότα του Πολεμικού Ναυτικού. Ενα ερώτημα που απομένει να απαντηθεί είναι και η σχέση που θα χτίσει με το άλλο ελληνικό ναυπηγείο, την Ελευσίνα-Νεώριο.

Ποιος είναι ο Ισκαντάρ Σάφα
Ο χριστιανός μαρωνίτης λιβανέζος εταίρος της Αbu Dabi Μar, που έπαιξε μεγάλο ρόλο στην κατάληξη της συμφωνίας και μάλλον θα αναμειχθεί ενεργά στο μάνατζμεντ του Σκαραμαγκά, είναι ένας 55άρης κοσμοπολίτης με πλούσιο παρελθόν. Ο πατέρας του ήταν στενός συνεργάτης των Γάλλων όταν οι τελευταίοι ασκούσαν σημαντική επιρροή στον Λίβανο. Σπούδασε σε Αμερική και Γαλλία όπου και συνδέθηκε στενά με μέλη της γαλλικής κυβέρνησης επί Ζακ Σιράκ.

Πριν από περίπου δέκα χρόνια κατηγορήθηκε ότι είχε καταχραστεί τρία εκατ. δολάρια που είχαν δοθεί για την απελευθέρωση ομήρων από τη Χεζμπολάχ το 1988, με μεσολαβητή μεταξύ άλλων και τον ίδιο. Τελευταία διεθνής δραστηριότητα του πριν τον Σκαραμαγκά ήταν η κίνηση με την ΑDΜ για την απόκτηση της ναυπηγικής εταιρείας του γερμανικού ναυτικού, Βlohm and Voss, ενώ κατόπιν βοήθησε στην εξαγορά του 25% της κατασκευάστριας γερμανικών υποβρυχίων, της ΗDW.

Οι ενστάσεις για το «ελληνικό» περιβάλλον του Ισκαντάρ Σάφα επικεντρώνονται σε έναν σύμβουλό του που είχε διατελέσει γενικός γραμματέας υπουργείου το 2002 επί υπουργίας κ. Α.Τσοχατζόπουλου και ο οποίος απομακρύνθηκε αιφνιδίως και χωρίς καμία επίσημη εξήγηση από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου, άσχετα με το τι ελέχθη ανεπισήμως.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk