η ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΕΚ ΓΕΡΜΑΝΙΑΣ

Η τελευταία παρτίδα των αδελφών Γλου

Το 2010 σίγουρα δεν είναι η καλύτερη χρονιά για τους πειραιώτες αδελφούς Γλου. Κάθε μήνας που περνά κρύβει και μια δυσάρεστη έκπληξη. Και αν ο Ολυμπιακός- ο κ. Γ. Γλου είναι μέτοχος της πειραϊκής ΠΑΕ και μέλος του διοικητικού συμβουλίου του Ερασιτέχνη Ολυμπιακού -, απ΄ ό,τι φαίνεται, άφησε πίσω του την κακή περυσινή σεζόν, οι δύο αδελφοί τα μεγαλύτερα προβλήματά τους μάλλον τα έχουν «μπροστά τους». Το κακό 2009 για την ομώνυμη αλυσίδα καταστημάτων ακολούθησε μια περισσότερο κακή χρονιά – δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι εφέτος παρουσιάστηκαν τα προφανή προβλήματα ρευστότητας.

Το 2010 σίγουρα δεν είναι η καλύτερη χρονιά για τους πειραιώτες αδελφούς Γλου. Κάθε μήνας που περνά κρύβει και μια δυσάρεστη έκπληξη. Και αν ο Ολυμπιακός- ο κ. Γ. Γλου είναι μέτοχος της πειραϊκής ΠΑΕ και μέλος του διοικητικού συμβουλίου του Ερασιτέχνη Ολυμπιακού -, απ΄ ό,τι φαίνεται, άφησε πίσω του την κακή περυσινή σεζόν, οι δύο αδελφοί τα μεγαλύτερα προβλήματά τους μάλλον τα έχουν «μπροστά τους». Το κακό 2009 για την ομώνυμη αλυσίδα καταστημάτων ακολούθησε μια περισσότερο κακή χρονιά – δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι εφέτος παρουσιάστηκαν τα προφανή προβλήματα ρευστότητας. Και λίγο προτού εκπνεύσει το 2010 χτύπησαν οι Γερμανοί της Ρuma. Και ήταν καταπέλτες. Οι δηλώσεις των αφεντικών της εταιρείας αθλητικών ειδών που έκαναν τον γύρο του κόσμου δεν επιδέχονται παρερμηνείες.

Οι έλληνες συνεταίροι τους, οι κκ. Γιώργος και Αντώνης Γλου, υπεξαίρεσαν από την κοινή εταιρεία που διαθέτουν στην Ελλάδα 115 εκατ. ευρώ, έπειτα από έρευνα της Deloitte, από το 2008 ως και το 2010. Και δήλωσαν ότι η έρευνα θα πάει ακόμη πιο πίσω. Τα πράγματα, δηλαδή, είναι πολύ άσχημα. Τέτοια εποχή πριν από 18 χρόνια ήταν που οι αθηναίοι καταναλωτές ανακάλυπταν- σχεδόν σε ένα βράδυ, που λέει ο λόγος – μια νέα αλυσίδα καταστημάτων με την επωνυμία Γλου.

Το μεγάλο ξεπέταγμα
Η εμπορική πειραιώτικη οικογένεια είχε αποφασίσει ότι τα όρια της γειτονικής αγοράς ήταν περιορισμένα και η επιχειρηματική καταξίωσή της μπορεί να έλθει μόνο μέσα από τη μεγάλη αθηναϊκή αγορά- και δεν είχε άδικο. Αλλά δεν θα μπορούσε να φανταστεί ότι τότε που ο Ελληνας πραγματοποιούσε- επιτέλους!- το καταναλωτικό του όνειρο, η καμπή του 2010 θα αμφισβητούσε την ίδια την επιχειρηματική υπόσταση της εταιρείας. Είναι γεγονός ότι η αλυσίδα καταστημάτων των αδελφών Γλου είναι η πρώτη που άνοιξε- με έναν εμφανή τρόπο- τον «χορό» της κρίσης στην κατηγορία των μεγάλων αλυσίδων λιανικής πώλησης. Και η περίπτωσή της αποτελεί κατ΄ αρχάς εμπορικό παράδοξο. Πρόκειται για καταστήματα με φθηνά είδη ένδυσης που την περίοδο της οικονομικής ύφεσης είναι αυτά που κατά τεκμήριο «πηγαίνουν». Η κρίση όμως είναι αμείλικτη. Και προβλήματα τα οποία σε μια ομαλή οικονομικά περίοδο αντιμετωπίζονται, όπως π.χ. η υπερχρέωση, η οποία αντισταθμίζεται από την ανάπτυξη, την περίοδο της κρίσης μεγεθύνονται, γίνονται θηριώδη και αποδεικνύονται μοιραία.

Η επιχείρηση Γλου είναι μία από τις λίγες μεγάλες εμπορικές αλυσίδες της ελληνικής αγοράς που βρίσκονται στη «νεκρή ζώνη». Η επιβίωσή της δεν είναι εξασφαλισμένη. Η εταιρεία βρίσκεται στον «Τειρεσία» αφού έχουν «σκάσει» δεκάδες ακάλυπτες επιταγές και όχι μόνο (απλήρωτα ενοίκια, απλήρωτοι προμηθευτές κτλ.). Τα προβλήματα ρευστότητας ήταν τεράστια και η εταιρεία ήταν ένα βήμα προτού «κατεβάσει ρολά». Οι τράπεζες με τις οποίες συναλλασσόταν επί σειρά ετών αρνήθηκαν την επαναδιαπραγμάτευση των δανείων της- όπως λέγεται, μάλιστα, η εταιρεία έχει σημαντική ακίνητη περιουσία αλλά είναι προσημειωμένη.

Προ μηνών η Ρrobank εξασφάλισε στους Γλου δάνειο περίπου 12 εκατ. ευρώ- κατ΄ άλλους 18 εκατ. ευρώ-, προσημειώνοντας όμως ένα από τα σημαντικότερα ακίνητα της οικογενειακής τους περιουσίας, ένα παλιό αρχοντικό, ανακαινισμένο, που σχεδίασε ο Τσίλερ και απ΄ ό,τι λέγεται ανήκε στη μητέρα τους. Είναι γνωστό στον Πειραιά το πάθος της οικογενείας Γλου με την αγορά των ακινήτων- η μονοκατοικία του κ. Α. Γλου στην Καστέλα αποτελεί σημείο αναφοράς στους επιχειρηματικούς κύκλους της πόλης, όπως και οι τρειςτέσσερις άνδρες της προσωπικής του ασφάλειας που βρίσκονται κάθε βράδυ στην εξώπορτα του κτιρίου.

Και προς στιγμήν βγήκαν από τη δύσκολη θέση. Δεν είναι όμως βέβαιον ότι «έσωσαν και την παρτίδα» – το μέγεθος των αναταράξεων της αγοράς από την εξέλιξη της ύφεσης και οι δικές τους κινήσεις θα κρίνουν την έκβαση της προσπάθειας. Και φυσικά συνεχίζει να βρίσκεται στην αναζήτηση επιπλέον κεφαλαίων κίνησης, αν ληφθεί υπόψη το γεγονός ότι μόνο η αξία των ακάλυπτων επιταγών υπερβαίνει τα 25 εκατ. ευρώ. Το σίγουρο όμως είναι ότι η εταιρεία συρρικνώνεται.

Ετσι, προτού προλάβει να τοποθετηθεί καλά καλά στη ρουμανική αγορά, έφυγε άρον άρον κλείνοντας τα τρία καταστήματα που άνοιξε πέρυσι. Και από τα περίπου 60 καταστήματα που είχε ο όμιλος πριν από ένα-δύο χρόνια, το δίκτυό του έχει περιοριστεί στα περίπου 40 καταστήματα, όσα δηλαδή υπολογίζουν ότι θα είναι και οι πωλήσεις του εφέτος. Το 2009 ήταν καταστροφικό για την οικογένεια Γλου. Οι πωλήσεις της εταιρείας συρρικνώθηκαν στα 66,7 εκατ. ευρώ έναντι 79,5 εκατ. ευρώ το 2008 και κατέγραψε ζημιές ύψους 15,7 εκατ. ευρώ. Και το 2009 το σύνολο των υποχρεώσεων (προς τράπεζες, προμηθευτές, ασφαλιστικά ταμεία και Δημόσιο) ανήλθε στα 117,3 εκατ. ευρώ.

Οι φήμες στον Πειραιά
Στους πειραϊκούς κύκλους κυκλοφόρησε ευρύτατα η εκτίμηση ή μάλλον η πληροφορία πως «η οικογένεια Γλου σκοπεύει να αποχωρήσει από την αγορά της ένδυσης αξιοπρεπώς, χωρίς δηλαδή να χαλάσει το όνομά της στην αγορά». Επ΄ αυτού είναι ενδεικτική η αναφορά που έκανε προσφάτως σε φίλους του ο κ. Γ. Γλου ότι έχει βρει στρατηγικό επενδυτή και πρόκειται σύντομα να υπογράψει.

Αλλά βέβαια για να μπορέσουν οι αδελφοί Γλου να πωλήσουν μέρος ή το σύνολο των γνωστών καταστημάτων η εταιρεία θα πρέπει να «ανακαινιστεί», να αναδιοργανωθεί και να βελτιώσει τα ουσιώδη μεγέθη της και να κλείνει συνεχώς ζημιογόνα καταστήματα περιορίζοντας το δίκτυό της και εγκαταλείποντας πωλήσεις και μερίδιο αγοράς.

Το παράδοξο στην προκειμένη περίπτωση είναι το γεγονός ότι, αν και ο τύπος των καταστημάτων που διαθέτει είναι απολύτως συμβατός με το πλαίσιο και τα δεδομένα που διαμορφώνει η οικονομική ύφεση, δηλαδή φθηνά προϊόντα και είδη ένδυσης που απευθύνονται σε χαμηλά εισοδηματικά στρώματα, ωστόσο είναι η πρώτη μεγάλη αλυσίδα του κλάδου που βρέθηκε «στο κόκκινο». Πηγές της αγοράς αποδίδουν την εξέλιξη αυτή στην αλόγιστη επέκταση του δικτύου που έγινε με υψηλό τραπεζικό δανεισμό και λόγω των προσφορών περιορίστηκε το μεικτό περιθώριο κέρδους, έτσι που όταν «η αγορά γύρισε» και οι πωλήσεις άρχισαν να μειώνονται το πρόβλημα έλαβε μεγάλες διαστάσεις.

Το κυνήγι των Γερμανών
Την περασμένη Δευτέρα η ακμαία- εμφανώς τουλάχιστον- δραστηριότητα των δύο αδελφών, η εισαγωγή και πώληση των αθλητικών ειδών της γερμανικής Ρuma στην ελληνική αγορά, βρέθηκε σε αντίστροφη τροχιά. Οι δηλώσεις στο Reuters του εκπροσώπου της γερμανικής εταιρείας κ. Ουλφ Σαντιέρ, σύμφωνα με τις οποίες στην κοινή εταιρεία, την Ρuma Ηellas (70% έχει η γερμανική Ρuma και 30% τα δύο αδέλφια), υπάρχει «μαύρη τρύπα» 115 εκατ. ευρώ και τίθεται θέμα υπεξαίρεσης, συνιστούν ακόμη ένα επεισόδιο στην κάμψη του άλλοτε «γκλαμουράτου» ομίλου.

Η συνέχεια μάλλον θα παιχτεί στα δικαστήρια. Πόσω μάλλον που οι γερμανικές εφημερίδες έγραφαν ότι η Ρuma έπεσε θύμα ελλήνων απατεώνων και ο εκπρόσωπος της γερμανικής εταιρείας, της τρίτης μεγαλύτερης στην παγκόσμια αγορά αθλητικών ειδών, έλεγε ότι «θα κυνηγήσουμε με κάθε μέσο τους δράστες». Κατά την ανακοίνωση, «η Ρuma ΑG έχει ξεκινήσει έναν ολοκληρωμένο ειδικό έλεγχο από ανεξάρτητο ελεγκτικό οίκο, διόρισε μια νέα ομάδα μάνατζμεντ στην Ελλάδα και έβαλε τέλος σε περαιτέρω παρατυπίες. Σύμφωνα με τα προκαταρκτικά πορίσματα του ελέγχου, υπάρχει η υποψία ότι ο συνεταίρος της ελληνικής κοινοπραξίας μαζί με μέλη της ελληνικής ομάδας μάνατζμεντ διέπραξαν μια σειρά εγκληματικές πράξεις». Ισως οι κκ. Γιώργος και Αντώνης Γλου να είχαν επαναπαυθεί στο γεγονός ότι η κοινή τους εταιρεία με τη γερμανική πολυεθνική ήταν μεταξύ των δέκα καλύτερων θυγατρικών στην Ευρώπη. Η «τελευταία παρτίδα» είναι και η πιο δύσκολη…

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk