Αμέσως μετά την ψήφιση του νομοσχεδίου για την αναδιάρθρωση του ΟΣΕ η κυβέρνηση θα ξεκινήσει τις διαδικασίες περικοπών των εξόδων στις αστικές συγκοινωνίες με τη συγχώνευση φορέων και την αναδιάρθρωση των δρομολογίων και των γραμμών που θα οδηγήσουν σε αυξήσεις στα εισιτήρια.

Οι αστικές συγκοινωνίες που λειτουργούν πλέον με δανεικά για να πληρώσουν τους μισθούς και τα καύσιμα, καθώς οι κρατικές επιδοτήσεις έχουν περιοριστεί στο ελάχιστο λόγω των περιορισμών που έχει επιβάλει η τρόικα, βρίσκονται σε οριακό σημείο και το αρμόδιο υπουργείο θα προχωρήσει στην υλοποίηση μέτρων για να περιοριστούν τα ελλείμματα που φτάνουν τα 3 δισ. ευρώ.

Σε πρώτη φάση προβλέπεται η μετατροπή του ΟΑΣΑ σε μητροπολιτικό φορέα συγκοινωνιών, στον οποίο θα υπάγονται όλα τα μέσα συγκοινωνιών συμπεριλαμβανομένων και των ΚΤΕΛ, και η συγχώνευση των συγκοινωνιακών εταιρειών σε δύο φορείς, έναν για τα μέσα σταθερής τροχιάς και ένα για λεωφορεία και τρόλεϊ, με στόχο τη μείωση των λειτουργικών εξόδων κατά 10%. Ο Οργανισμός θα εξακολουθεί να επιδοτεί τις θυγατρικές, με στόχο όμως τη μείωση του ποσοστού, ώστε η αναλογία επιδότησης εισιτηρίου να φθάσει το 50%-50%, από 75%-25% που έφθανε ως τώρα σε ορισμένες περιπτώσεις.

Δρομολογείται νομοθετική ρύθμιση με την οποία θα υπάρχει καλύτερη διαχείριση του προσωπικού των συγκοινωνιακών φορέων, το οποίο θα μπορεί να μετακινείται από εταιρεία σε εταιρεία, ανάλογα με τις ανάγκες που θα προκύπτουν. Θα υπάρξει ορθολογικότερη ανάπτυξη των δρομολογίων, καθώς σήμερα πολλές φορές το ένα μέσο λειτουργεί ανταγωνιστικά προς το άλλο, καλύπτοντας ίδιες διαδρομές, με τελικό στόχο οι επιβάτες να κατευθύνονται στα μέσα σταθερής τροχιάς (μετρό, ηλεκτρικός και τραμ).

Τέλος, μεταξύ άλλων προβλέπεται η περικοπή επιδομάτων και υπερωριών, ώστε οι δευτερεύουσες απολαβές να μην υπερβαίνουν σε καμία περίπτωση το 8% των κύριων.

Ακόμη εξετάζεται ήδη η δημιουργία οικογενειακών «πακέτων» και προσφορών για μετακινήσεις με μετρό, προαστιακό, τραμ, λεωφορεία και τρό λεϊ. Οι αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας έχουν εξαιρετικά ελλειμματική λειτουργία και αυτό έρχονται να επιβεβαιώσουν και τα στοιχεία που αφορούν το έτος 2009, οπότε και τα ελλείμματα των συγκοινωνιακών φορέων που εποπτεύει ο ΟΑΣΑ (ΗΣΑΠ, ΕΘΕΛ, ΗΛΠΑΠ) εμφανίζονται αυξημένα σε ποσοστό 8% εν συγκρίσει με το έτος 2008.

Τα σοβαρότερα προβλήματα διαπιστώνονται στην ΕΘΕΛ, που διαχειρίζεται τα μπλε λεωφορεία, καθώς το 2009 το λειτουργικό έλλειμμά της διαμορφώθηκε σε 221,6 εκατ. ευρώ και ήταν αυξημένο κατά περίπου 3% σε σχέση με το 2008.

Ζημιές παντού
Ενδεικτική της κατάστασης που έχει δημιουργηθεί είναι ότι οι ΗΣΑΠ το 2009 είχαν ζημιές 105,63 εκατ. ευρώ, ενώ στην προηγούμενη χρήση οι ζημιές είχαν ανέλθει σε 87,36 εκατ. ευρώ, με τον τζίρο να διαμορφώνεται σε 53,07 εκατ. ευρώ. Η αύξηση του λειτουργικού ελλείμματος των ΗΣΑΠ ήταν το αποτέλεσμα του αυξημένου κόστους μισθοδοσίας που έχει η εταιρεία, οι εργαζόμενοι της οποίας πληρώνονται σημαντικά ποσά για υπερωριακή απασχόληση και απασχόληση κατά τις ημέρες ανάπαυσης (ρεπό).

Στην ιδία χρήση η ΕΘΕΛ, τα μπλε λεωφορεία δηλαδή, κατέγραψε ζημιά 327,64 εκατ. ευρώ έναντι 304,5 εκατ. ευρώ το 2008. Η ΕΘΕΛ εμφάνισε πωλήσεις 104,38 εκατ. ευρώ από 101,05 εκατ. ευρώ, ενώ οι συνολικές υποχρεώσεις έχουν εκτιναχθεί σε 1,71 δισ. ευρώ, με την καθαρή θέση να είναι αρνητική κατά 1,28 δισ. ευρώ.

Ακόμη και το τραμ που προστέθηκε τα τελευταία χρόνια στον συγκοινωνιακό χάρτη της πρωτεύουσας εμφανίζει συσσωρευμένες ζημιές άνω των 120 εκατ. ευρώ, με τα έξοδα προσωπικού να έχουν αυξηθεί περίπου κατά 1 εκατ. ευρώ μέσα σε έναν χρόνο και να φθάνουν τα 18,4 εκατ. ευρώ το 2008.