η ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ

Οι τουρίστες σώζουν την ελληνική αγορά με είδη πολυτελείας

«Σωσίβιο» για τα πολυτελή σήματα στην ελληνική αγορά αναδεικνύεται η διάθεση των ελλήνων καταναλωτών για πιο επιλεκτικές σε ποιότητα αγορές παρά την κρίση, αλλά και οι τουρίστες υψηλού εισοδήματος από αναδυόμενες οικονομίες. Οπως προκύπτει σε μια δύσκολη για την εγχώρια κατανάλωση περίοδο, τα πολυτελή σήματα διαθέτουν αντοχές σε σχέση με τη συρρίκνωση της δαπάνης. «Η αγορά των επωνύμων ανεβαίνει προοδευτικά» σημειώνει ο κ. Αν. Μακρής, εκτελεστικός αντιπρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδας (ΣΕΛΠΕ) καθώς ο έλληνας καταναλωτής θέλει να εκφράζει μέσα από αυτά την κοινωνική θέση του.

«Σωσίβιο» για τα πολυτελή σήματα στην ελληνική αγορά αναδεικνύεται η διάθεση των ελλήνων καταναλωτών για πιο επιλεκτικές σε ποιότητα αγορές παρά την κρίση, αλλά και οι τουρίστες υψηλού εισοδήματος από αναδυόμενες οικονομίες. Οπως προκύπτει σε μια δύσκολη για την εγχώρια κατανάλωση περίοδο, τα πολυτελή σήματα διαθέτουν αντοχές σε σχέση με τη συρρίκνωση της δαπάνης. «Η αγορά των επωνύμων ανεβαίνει προοδευτικά» σημειώνει ο κ. Αν. Μακρής, εκτελεστικός αντιπρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδας (ΣΕΛΠΕ)

καθώς ο έλληνας καταναλωτής θέλει να εκφράζει μέσα από αυτά την κοινωνική θέση του.

Και αν αυτό κάποτε γινόταν με την αγορά πολυτελούς κατοικίας ή πολυτελούς αυτοκινήτου, σήμερα δεν είναι το ίδιο εφικτό. Ετσι τα ακριβά επώνυμα προϊόντα «υποκαθιστούν» ως έναν βαθμό την ανάγκη αυτή.

Κύκλοι της αγοράς, άλλωστε, επισημαίνουν ότι πολυτελή επώνυμα προϊόντα δεν αγοράζουν μόνο οι πλούσιοι πελάτες. Αντίθετα, και καταναλωτές μεσαίου ή χαμηλότερου εισοδήματος θα προτιμήσουν να «κάνουν οικονομία» για να αγοράσουν επώνυμη τσάντα.

Γι΄ αυτό και προβλέπουν αύξηση τζίρου στις πολυτελείς φίρμες, αντίθετα με τα μεσαία σήματα που αντιμετωπίζουν πρόβλημα, αντικατοπτρίζοντας την ανάλογη πίεση που δέχονται και τα μεσαία εισοδήματα. Τα μεσαία σήματα εξάλλου είναι αυτά που «χάνουν τον προσανατολισμό» τους στην αγορά, όπως αναφέρουν οι ίδιοι κύκλοι, καθώς ο κόσμος στρέφεται είτε προς τα πιο ακριβά είδη είτε προς τα πολύ φθηνότερα.

«Πάμε καλύτερα από ό,τι περιμέναμε» αναφέρει εκπρόσωπος πολυτελούς φίρμας που έχει παρουσία αρκετά χρόνια στην Ελλάδα. Μάλιστα αποδίδει μέρος των θετικών αποτελεσμάτων και στους ξένους επισκέπτες της ελληνικής πρωτεύουσας και ειδικότερα από Κίνα, Ιαπωνία και Μέ ση Ανατολή, οι οποίοι ανήκουν στη μέση και ανώτερη τάξη και έχουν ενισχύσει ιδιαίτερα τον τζίρο των καταστημάτων από το τέλος Ιουλίου, τον Αύγουστο και τον Σεπτέμβριο. Η εγχώρια αγορά είναι πιο στάσιμη, ωστόσο τις καλύτερες επιδόσεις σε πωλήσεις, όπως παρατηρείται, καταγράφουν οι τσάντες, μια και θεωρούνται πιο διαχρονικές, αποτελούν έκφραση κοινωνικής θέσης για τις γυναίκες και διαμορφώνουν την εμφάνιση, ενώ ακολουθούν τα αξεσουάρ και στη συνέχεια τα υποδήματα και η ένδυση καθώς έχει περισσότερο εποχικό χαρακτήρα.

Παράγοντες της αγοράς παρατηρούν ότι καταναλωτές υψηλού εισοδήματος που συνήθιζαν να κάνουν αγορές στο εξωτερικό έχουν τη διάθεση να ενισχύσουν την εγχώρια αγορά. Ενώ το στοιχείο που προκύπτει το τελευταίο διάστημα είναι ότι τα πολυτελή σήματα «συντηρούνται» από τους ξένους επισκέπτες υψηλού εισοδήματος και ειδικά τους ρώσους τουρίστες, οι οποίοι επιδίδονται σε ιδιαίτερα σημαντικές αγορές στις μπουτίκ της οδού Βουκουρεστίου, στον πιο ακριβό εμπορικό δρόμο της ελληνικής πρωτεύουσας.

Για κάποιους ακόμη και η στασιμότητα σε αυτή τη συγκυρία είναι θετικό σημάδι της διανυόμενης περιόδου, ωστόσο χαρακτηριστική είναι η θετική πορεία του οίκου Ηermes ο οποίος κινήθηκε ανοδικά σε πωλήσεις ακόμη και στην κρίση, ενώ σύμφωνα με πληροφορίες και η εφετινή χρονιά καταγράφει αυξητικούς ρυθμούς με τα πιο δημοφιλή προϊόντα να είναι οι ζώνες, οι γραβάτες και τα κοσμήματα μόδας.

Από πλευράς του γαλλικού πολυτελούς οίκου, που κλείνει πέντε επιτυχημένα χρόνια στην ελληνική αγορά και εγκαινίασε στα τέλη Μαΐου το νέο του κατάστημα στη Μύκονο, αναφέρεται ότι κατά το διάστημα των πρώτων πέντε μηνών του 2010 οι επιδόσεις είναι στα ίδια επίπεδα με την προηγούμενη χρονιά, ενώ παρουσιάζει άνοδο 15% στις πωλήσεις στην Ευρώπη το πρώτο τρίμηνο του 2010 και σε παγκόσμια βάση η αύξηση έφθασε το 20,2% (507,7 εκατ. ευρώ).

Πολυτελή προϊόντα «φτιαγμένα για την Κίνα»
Μπορεί η κατανάλωση στην Ευρώπη να είναι «εκτός μόδας», στην Κίνα όμως η αγορά των πολυτελών ειδών ανθεί, με τους εύπορους καταναλωτές να είναι πιο επιλεκτικοί από ποτέ. Μάλιστα για τους Κινέζους δεν είναι πια ικανοποιητικό να βρίσκουν τα ίδια προϊόντα στο εξωτερικό και στη χώρα τους και να αγοράζουν, για παράδειγμα, τις ίδιες αποσκευές Louis Vuitton ή τσάντα Fendi που βρίσκουν στη Νέα Υόρκη ή στο Παρίσι. Αξιώνουν πολυτελή είδη τα οποία είναι φτιαγμένα ειδικά για αυτούς. Ο γαλλικός πολυτελής οίκος Ηermes πρόσφατα εγκαινίασε μπουτίκ της νέας κινεζικής φίρμας του Shang Χia, η οποία περιλαμβάνει συλλογές με έπιπλα, ένδυση, είδη για το σπίτι και κοσμήματα. Τα υλικά που χρησιμοποιούνται είναι πολυτελή και εγχώρια. Το εγχείρημα έχει τραβήξει την προσοχή πολλών δυτικών σημάτων, μια και επί δεκαετίες τώρα αμερικανικές και ευρωπαϊκές εταιρείες, από την CocaCola ως την Ρrocter & Gamble προσπαθούν να αξιοποιήσουν τη δυναμική της κινεζικής αγοράς. Ωστόσο σε κάποιες περιπτώσεις η εξέλιξη των σημάτων καθυστέρησε σημαντικά, λόγω τού ότι δεν έγινε προσπάθεια να πλησιάσουν το κοινό στο οποίο απευθύνονται, πέρα από την αλλαγή στη συσκευασία και στη γλώσσα.

Και παρ΄ όλο που η πώληση αγαθών στην κινεζική αγορά δεν σημαίνει απαραίτητα αλλαγή αισθητικής όπως στην περίπτωση της Ηermes με την Shang Χia, σημαίνει ωστόσο ότι χρειάζεται να σκεφθεί κάποιος τις ανάγκες των καταναλωτών. Γι΄ αυτό πολλές φίρμες έχουν λανσάρει τον τελευταίο καιρό προϊόντα τα οποία δημιουργήθηκαν ειδικά για τους Κινέζους. Ο γαλλικός οίκος Chloe πρόκειται να παρουσιάσει μιαν εκδοχή της τσάντας «Μarcie» σε κόκκινο που είναι το τυχερό χρώμα τους. Ενώ η φίρμα Levi Strauss & Co. εισήγαγε νέο σήμα για τζιν στην αγορά, με το όνομα Denizen, με πιο στενή γραμμή και στυλ επηρεασμένο από την τοπική αισθητική, για να προσελκύσει την αναδυόμενη μεσαία ασιατική τάξη.

Με τις δυτικές αγορές στα πολυτελή είδη να παρουσιάζουν κάμψη από την αρχή της οικονομικής κρίσης, όσοι δραστηριοποιούνται στη λιανική στρέφουν το βλέμμα τους στην Κίνα, που τείνει να γίνει η τρίτη μεγαλύτερη καταναλωτική αγορά παγκοσμίως, με αξία 2,3 τρισ. δολάρια ως το 2025, σύμφωνα με την εταιρεία συμβούλων ΜcΚinsey & Co. Οι Κινέζοι ήδη αγοράζουν περισσότερα αυτοκίνητα και τηλεοράσεις από οποιονδήποτε άλλον στον κόσμο, ενώ έρχονται δεύτεροι στις πωλήσεις ηλεκτρονικών υπολογιστών. Οποιαδήποτε κατηγορία προϊόντων είναι σε άνοδο: από τα κοσμήματα (25% ετήσια αύξηση), τα καλλυντικά (20% ετήσια αύξηση), έως τα πολυτελή αυτοκίνητα (50% ετήσια αύξηση).

Εξτρα παροχές ξενοδοχείων

Στο πλαίσιο των έξτρα παροχών προς τους πελάτες τους, πολυτελή ξενοδοχεία της Αθήνας έρχονται σε συνεννόηση με καταστήματα πολυτελών ειδών, έτσι ώστε να παρέχεται έκπτωση στις αγορές των πελατών για όσο διάστημα διαμένουν στο ξενοδοχείο.

Αντίστοιχη δυναμική παρουσιάζει και η εμπορική κίνηση της Θεσσαλονίκης όπου οι πολυτελείς φίρμες ανοίγουν «υποκαταστήματα», τα οποία επισκέπτονται ρώσοι και βούλγαροι τουρίστες που φθάνουν οδικώς στη συμπρωτεύουσα. Οπως επισημαίνουν κύκλοι της αγοράς στη Βουλγαρία υπάρχουν περιοδικά έντυπα που κυκλοφορούν κάθε σεζόν και ασχολούνται με τις τάσεις της μόδας και την αγορά της Θεσσαλονίκης. Οι ίδιοι παράγοντες επισημαίνουν ωστόσο την αλλαγή στην ψυχολογία των πελατών, υπογραμμίζοντας ότι οι πωλήσεις δεν γίνονται πλέον όπως οι ίδιοι είχαν συνηθίσει στο παρελθόν. Χαρακτηριστικό των αγορών είναι ότι είναι λιγότερο αυθόρμητες και «θα πρέπει να αντιπροσωπεύουν μιαν επένδυση». «Ο πελάτης θέλει να δώσει τα λεφτά του εκεί όπου αξίζει» υπογραμμίζουν οι ίδιοι παράγοντες και προσθέτουν ότι προτιμά «αντί να αγοράσει δέκα πράγματα να πάρει μόνο ένα καλό». Επίσης απαιτεί καλή εξυπηρέτηση, αλλά επιπλέον και «παροχές», που συνήθως εκφράζονται με τη μορφή έκπτωσης την οποία θα κάνει το κατάστημα (π.χ. έκπτωση 10% με την αγορά δύο ειδών).

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk