Στα πάρκα της Αθήνας οι ερασιτέχνες μαραθωνοδρόμοι προετοιμάζονται για την κλασική διαδρομή της 31ης Οκτωβρίου και εξηγούν γιατί δεν συνδυάζουν το χόμπι τους με έπαθλα και μεγάλες επιδόσεις

«Ο μαραθώνιος μάς άλλαξε τη ζωή»

Αθλητικές εγκαταστάσεις Πολυτεχνειούπολης Ζωγράφου, απόγευμα Κυριακής. Την ώρα που οι περισσότεροι κάτοικοι της πρωτεύουσας χωνεύουν το κυριακάτικο γεύμα ή απολαμβάνουν τον καφέ τους, οι ερασιτέχνες μαραθωνοδρόμοι κορυφώνουν το προπονητικό τους πρόγραμμα με στόχο την 31η Οκτωβρίου και τον κλασικό μαραθώνιο της Αθήνας ο οποίοςσυμπίπτει με την επέτειο των 2.500 χρόνων απο τη μάχη του Μαραθώνα. «Τα τελευταία χρόνιαόλο και περισσότεροι άνθρωποι κάθε ηλικίας και επαγγέλματοςασχολούνται με τους δρόμους αντοχής σαν χόμπι.

Αθλητικές εγκαταστάσεις Πολυτεχνειούπολης Ζωγράφου, απόγευμα Κυριακής. Την ώρα που οι περισσότεροι κάτοικοι της πρωτεύουσας χωνεύουν το κυριακάτικο γεύμα ή απολαμβάνουν τον καφέ τους, οι ερασιτέχνες μαραθωνοδρόμοι κορυφώνουν το προπονητικό τους πρόγραμμα με στόχο την 31η Οκτωβρίου και τον κλασικό μαραθώνιο της Αθήνας ο οποίοςσυμπίπτει με την επέτειο των 2.500 χρόνων απο τη μάχη του Μαραθώνα. «Τα τελευταία χρόνιαόλο και περισσότεροι άνθρωποι κάθε ηλικίας και επαγγέλματοςασχολούνται με τους δρόμους αντοχής σαν χόμπι.Σχεδόν κάθε Σαββατοκύριακο διοργανώνονται αγώνες σε όλη την Ελλάδα. Το κίνητρο δεν είναι ούτε οι επιδόσειςούτε τα έπαθλα αλλά η αλλαγή του τρόπου ζωής μέσα από την άθληση» λέει ο 47χρονος δάσκαλος κ. Παναγιώτης Γκρέκας, ένας από τους 12.000 δρομείς που θα τρέξουν στον μαραθώνιο της Αθήνας. «Ερχόμουν στην Πολυτεχνειούπολη για να περπατήσω. Γνωρίστηκα με τα παιδιά που προπονούνται εδώ και ξεκίνησα. Εφέτοςο στόχος μου είναι να τερματίσω έστω και ένα δευτερόλεπτο κάτω από τις 3,5 ώρες,που είναι η καλύτερη προσωπική μου επίδοση» συμπληρώνει.

Η ιδιαιτερότητα του μαραθωνίου είναι ακριβώς η δυνατότητα που δίνει στον καθέναν να συμμετάσχει ανεξαρτήτως ηλικίας. «Εδώ είναι που πραγματικά μετρούν η συμμετοχή και ο τερματισμός. Φυσικά για να τερματίσει κανείς,να ευχαριστηθεί τον αγώνα αλλά και να μην έχει επιπτώσεις στην υγεία του είναι σημαντικό να προπονείται συστηματικά. Να τρέχει τουλάχιστον 70 χιλιόμετρα την εβδομάδα για αρκετό χρονικό διάστημα» λέει ο κ. Γρηγόρης Σκουλαρίκης, δρομέας και υπεύθυνος της ιστοσελίδας www. running news.gr, με ειδήσεις και πληροφορίες για δρομείς όλων των επιπέδων.

«Πλέον για μένα το τρέξιμο είναι τρόπος ζωής,θυμάμαι όμως πως όταν ήμουν μικρός ήταν επίσης και ένας τρόπος διαφυγής από την πίεση τηςκαθημερινότητας.Με βοηθούσε να καθαρίζω το μυαλό μου. Μετάή ακόμη και κατά τη διάρκειά τουοι ασκήσεις των μαθηματικών λύνονταν πιο εύκολα» θυμάται χαμογελώντας.

Γνωριμίες και… υγιεινή κούραση

Οι περισσότεροι ερασιτέχνες δρομείς προπονούνται καθημερινά σε ομάδες λίγων αθλητών. «Είναι μια κοινωνική δραστηριότητα.Στον υπερμαραθώνιο Πλαταιών- Δελφών, συνολικού μήκους 105 χλμ., γνωρίστηκα με έναν δρομέα στο 40ό χιλιόμετρο της διαδρομής και τερματίσαμε μαζί τον αγώνα.Σήμερα είμαστε πολύ καλοί φίλοι» λέει ο 28χρονος κ. Νίκος Σκουτάρης, ο οποίος ασχολείται συστηματικά με το τρέξιμο εδώ και πέντε χρόνια. «Οταν ξεκίνησα ζύγιζα 97 κιλά, σήμερα η ζυγαριά δείχνει 20 κιλά λιγότερα. Δεν το έκανα γι΄ αυτόόμως, ήρθε απλώς σαν παράπλευρο κέρδος» συμπληρώνει. «Οπως λέω στη γυναίκα μου, όσες δίαιτες και αν κάνεις, αν δεν προσθέσεις λίγη κίνηση στη ζωή σου δεν γίνεται τίποτα» σημειώνει από την πλευρά του ο κ. Γκρέκας.

Η αυξανόμενη δημοτικότητα των δρόμων αντοχής φαίνεται και από την εικόνα στο Αλσος της Νέας Σμύρνης. Αν και η ημέρα είναι εργάσιμη και η βροχή έχει αρχίσει να πέφτει, οι δρομείς μένουν πιστοί στην προπόνησή τους. «Δεν είναι εύκολο να βρίσκεις κάθε μέρα χρόνο για προπόνηση,η…υγιεινή κούραση όμως που σου προσφέρει το τρέξιμο είναι κάτι το ανεπανάληπτο» λέει ο 49χρονος λογιστής κ. Μάκης Παπαδόπουλος. «Οταν ξεκίνησα, πριν από 16 χρόνια, για να κόψω το κάπνισμα, στα άλση έβλεπες κυρίως ανθρώπους που έβγαζαν βόλτα τον σκύλο τους. Εφέτοςμόνο από τον Σύλλογο Αθλουμένων Φίλων Αλσους Νέας Σμύρνηςθα τρέξουν 150 άτομα στον μαραθώνιο» επισημαίνει ο 62χρονος ζωγράφος κ. Γιάννης Αντωνόπουλος, ο οποίος με τη συμμετοχή στον προσεχή αγώνα της Αθήνας θα μετρά 30 τερματισμούς σε μαραθωνίους δρόμους σε Ελλάδα και εξωτερικό.

Αρκετοί είναι οι δρομείς που συνδυάζουν τη συμμετοχή με κάποιο προσωπικό στοίχημα. «Οι περισσότεροι που ξέρω είναι αντικαπνιστές.Υπάρχουν κάποιοι όμωςπου,εν όψει του κλασικού μαραθωνίου, για δύο ή τρεις μήνες “βάζουν το ράσο”,όπως λένε, και διακόπτουν το κάπνισμα» δηλώνει η 22χρονη κυρία Χαρά Σκουλαρίκη, η οποία εφέτος τρέχει για πρώτη φορά στην κλασική διαδρομή. Εκνευρισμός στον δρόμο του Φειδιππίδη
Τους ερασιτέχνες μαραθωνοδρόμους στενοχωρεί το γεγονός ότι οι αγώνες στην Ελλάδα δεν έχουν αποκτήσει ακόμη απήχηση στο ευρύτερο κοινό. «Σε πολλά κομμάτια της διαδρομής ο αθλητής τρέχει μόνος του.Στους αγώνες του εξωτερικούυπάρχουν άπειροι θεατές κατά μήκος της διαδρομής, πολλές φορές και μουσικές μπάντες» λέει ο 52χρονος χρυσοχόος κ. Γιάννης Ιωαννίδης. «Η ιστορικότητα είναι η ευχή και κατάρα της κλασικής διαδρομής. Ευχή, διότι είναι κίνητρο για τον καθέναν να βαδίσει στα χνάρια του Φειδιππίδη. Και κατάρα,διότι ακριβώς επειδή είναι προκαθορισμένηδεν περνάει από όμορφα σημεία και αξιοθέατα,όπως συμβαίνει με άλλους μαραθωνίους. Βέβαια τον τερματισμό στο Καλλιμάρμαρο δεν τον αλλάζω με τίποτε» καταλήγει ο κ. Αντωνόπουλος. «Δυστυχώς,ακόμη και σήμερα στην Ελλάδα υπάρχει έλλειψη παιδείας. Πολλές φορές οι οδηγοί των αυτοκινήτων μάς βρίζουν επειδή ο δρόμος μένει κλειστός» λέει ο κ. Ιωαννίδης.

SΟS!
Προτού αποφασίσετε να ξεκινήσετε γυμναστική ή προπονήσεις στους δρόμους αντοχής,απαιτείται ενδελεχής εξέταση από γιατρό.Επίσης σε κάθε περίπτωση που αισθανθείτε οποιαδήποτε ενόχληση (τσίμπημα στο στήθος,πόνους κτλ.) διακόψτε την άσκηση και απευθυνθείτε άμεσα σε γιατρό! Ο καλύτερος αθλητής είναι εκείνος που γνωρίζει τις δυνατότητές του αλλά και το πότε να σταματήσει.

«Η συμβουλή μου; Σπεύδε βραδέως»

Αν κάποιος το αποφασίσει να τρέξει στην κλασική διαδρομή, καλό θα ήταν να το σκεφθεί καλά: «Για να τερματίσει κανείς στον μαραθώνιο απαιτείται προετοιμασία μηνών. Οποιος το αποφασίσει σήμερα ας προετοιμαστεί λοιπόν για του χρόνου. Υπάρχει βέβαια και ο αγώνας των δέκα χιλιομέτρωνγια τους λιγότερο μυημένους» τονίζει ο κ. Θεόδωρος Ζάχος, παλαιός πρωταθλητής δρόμων αντοχής, ο οποίος σήμερα βοηθάει με την εμπειρία του τους ερασιτέχνες διαδόχους του. Αν υπάρχει μία συμβουλή για όσους τρέξουν για πρώτη φορά εφέτος τα 42.195 μέτρα της διαδρομής, αυτή δεν μπορεί παρά να είναι… σπεύδε βραδέως. «Οσο αργά και αν τρέξεις τα πρώτα χιλιόμετρα, πάντα μπορείς να καλύψεις το χαμένο έδαφος στα επόμενα.Αν κάνεις το λάθος όμως να ξεκινήσεις γρήγορα, είναι βέβαιο ότι θα το πληρώσεις ακριβά στη συνέχεια» λέει ο κ. Σκουλαρίκης. «Η κατανομή δυνάμεων είναι πολύ σημαντική. Εχει συμβεί να υπάρξουν εγκαταλείψεις ακόμη και λίγα μέτρα πριν από το Καλλιμάρμαρο.Εγώ κάποτε,ενώ είχα φτάσει στο “Χίλτον”, δεν άντεξα άλλο και σταμάτησα» θυμάται ο κ. Παπαδόπουλος.

Ο ΠΡΩΤΟΣ ΜΟΥ ΔΡΟΜΟΣ ΑΝΤΟΧΗΣ

EΞΟΠΛΙΣΜΟΣ
Επιλέξτε παπούτσια με επαρκή υποστήριξη για το σωματικό βάρος σας και τις ανατομικές ιδιαιτερότητες των ποδιών σας. Αποφύγετε εξειδικευμένα, πολύ ελαφριά αγωνιστικά παπούτσια μαραθωνίου. ΠΡΟΠΟΝΗΣΗ
Ενας βασικός κανόνας αναφέρει ότι για να τερματίσετε σε έναν μαραθώνιο αρκεί να κάνετε συνολικά μέσα στην εβδομάδα τα 42,2 χλμ.της διαδρομής. Καλύτερο όμως είναι να προπονείστε τουλάχιστον τέσσερις φορές εβδομαδιαίως,καλύπτοντας συνολικά 70 χιλιόμετρα.Ποτέ μην αμελείτε να κάνετε καλή προθέρμανση και αποθεραπεία μετά την άσκηση.

ΥΓΕΙΑ
Αποφύγετε τις υπερβολές στην προπόνηση.Το πιο σημαντικό είναι να φθάσετε υγιείς και χωρίς τραυματισμούς στη γραμμή της εκκίνησης.Μη ρισκάρετε με χιλιομετρικές υπερβολές και υπερβολικά υψηλές εντάσεις.Για οτιδήποτε σας προβληματίσει, επισκεφθείτε γιατρό.

ΔΙΑΤΡΟΦΗ
Πίνετε αρκετό νερό ή και ισοτονικά ποτά με ηλεκτρολύτες.Μάθετε να το κάνετε και εν κινήσει.Το γεύμα πριν από τον αγώνα πρέπει να είναι ελαφρό, πλούσιο σε σύνθετους υδατάνθρακες και χαμηλό σε πρωτεΐνη και λίπη.Κατά τον αγώνα καλό είναι να καταναλώνονται μικρές ποσότητες υδατάνθρακα υψηλού γλυκαιμικού δείκτη για γρήγορη αναπλήρωση ενέργειας.Προσέξτε να μην αφυδατωθείτε και πίνετε υγρά σχεδόν σε κάθε σταθμό υδροδοσίας,αποφεύγοντας όμως τις υπερβολές που μπορεί να επιφέρουν στομαχικές διαταραχές.

ΤΑΚΤΙΚΗ
Ξεκινήστε αργά…πολύ αργά.Να θυμάστε ότι όσο αργά και αν τρέξετε τα πρώτα χιλιόμετρα πάντα θα μπορείτε να καλύψετε το χαμένο έδαφος στα επόμενα,ενώ αν κάνετε το λάθος να ξεκινήσετε πιο γρήγορα είναι βέβαιο ότι θα σας στοιχίσει στη συνέχεια.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Κοινωνία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk