• Αναζήτηση
  • Ο «Ελληνας Μότσαρτ» που ενέπνευσε τον Τόμας Μαν

    Πέρα από τα στενά όρια του κόσμου της κλασικής μουσικής, το όνομα του Λώρη Μαργαρίτη παραμένει άγνωστο. Ωστόσο, το παιδί-θαύμα που χαρακτηρίστηκε, καθόλου άστοχα, «Ελληνας Μότσαρτ», εμπνέοντας μάλιστα με το ταλέντο του σπουδαίους συγγραφείς της εποχής, εξελίχθηκε σε έναν ενήλικο με πορεία περισσότερο από εντυπωσιακή: διέπρεψε στις μουσικές μητροπόλεις της Ευρώπης, υμνήθηκε από μεγάλες προσωπικότητες, ενώ στη διάρκεια της ναζιστικής Κατοχής πλήρωσε τον δικό του «φόρο» για τις επιλογές του.

    Πέρα από τα στενά όρια του κόσμου της κλασικής μουσικής, το όνομα του Λώρη Μαργαρίτη παραμένει άγνωστο. Ωστόσο, το παιδί-θαύμα που χαρακτηρίστηκε, καθόλου άστοχα, «Ελληνας Μότσαρτ», εμπνέοντας μάλιστα με το ταλέντο του σπουδαίους συγγραφείς της εποχής, εξελίχθηκε σε έναν ενήλικο με πορεία περισσότερο από εντυπωσιακή: διέπρεψε στις μουσικές μητροπόλεις της Ευρώπης, υμνήθηκε από μεγάλες προσωπικότητες, ενώ στη διάρκεια της ναζιστικής Κατοχής πλήρωσε τον δικό του «φόρο» για τις επιλογές του. Μέσα από αυτό το πρίσμα, λοιπόν, η σημασία του CD με έργα του για πιάνο που κυκλοφόρησε πρόσφατα διεθνώς από την εταιρεία Νaxos- ερμηνεύει ο νεαρός πιανίστας Απόστολος Παληός – είναι προφανής. Ο Λώρης (Λυκούργος) Μαργαρίτης γεννήθηκε στις 15 Αυγούστου 1895 στο Αίγιο και υπήρξε γόνος αρχοντικής οικογένειας. Η μητέρα του Υακίνθη Μεσσηνέζη τού έδωσε τα πρώτα μαθήματα πιάνου. Οταν τον άκουσε να αυτοσχεδιάζει, εντυπωσιάστηκε από τις ικανότητές του και αποφάσισε να γράψει τον γιο της στο Ωδείο Αθηνών. Σε ηλικία επτά ετών ο Μαργαρίτης είχε ήδη συνθέσει περισσότερα από δέκα έργα, ενώ δύο χρόνια αργότερα, ο μικρός βιρτουόζος έδωσε συναυλία με έργα του στην Αίθουσα Ρίχαρντ Βάγκνερ του Μονάχου την οποία παρακολούθησαν και μέλη της βασιλικής οικογενείας της Βαυαρίας. Ηταν ύστερα από εκείνη την ίδια συναυλία που ο Τόμας Μαν, εντυπωσιασμένος από το ταλέντο του νεαρού Ελληνα, έγραψε το διήγημα «Το παιδί-θαύμα».

    Υστερα από έναν κύκλο λαμπρών σπουδών στη Γερμανία ο Μαργαρίτης επέστρεψε στην Ελλάδα το 1915 και διορίστηκε καθηγητής πιάνου στο Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης. Δέκα χρόνια αργότερα παντρεύτηκε μια ορφανή μαθήτριά του, την αυστροεβραϊκής καταγωγής Ιντα Ρόσενκραντς . Οι δυο τους αποτέλεσαν πιανιστικό ντούο που περιόδευσε με μεγάλη επιτυχία σε ολόκληρη την Ευρώπη.

    Ωστόσο, μετά τη ναζιστική εισβολή στη Θεσσαλονίκη τον Απρίλιο του 1941, ο ίδιος και η σύζυγός του αντιμετώπισαν πολλά προβλήματα με την Γκεστάπο. Την επόμενη χρονιά κατάφεραν να δραπετεύσουν για την Αθήνα. Μετά το τέλος του πολέμου ο Μαργαρίτης επέστρεψε στην περίφημη Μουσική Ακαδημία Μοτσαρτέουμ του Σάλτσμπουργκ, ενώ ως το τέλος της ζωής του- τον Σεπτέμβριο του 1953 από φυματίωση – αφιερώθηκε κυρίως στη διδασκαλία έχοντας αποσπάσει πλήθος διεθνών διακρίσεων και τιμών.

    Για πρώτη φορά
    Ο 31χρονος πιανίστας Απόστολος Παληός έχει εντυπωσιακό βιογραφικό. Σπουδές στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, βραβεία σε διεθνείς διαγωνισμούς, εμφανίσεις σε σπουδαίες αίθουσες συναυλιών ανά τον κόσμο. Αυτόν τον καιρό κάνει τη διδακτορική διατριβή του επάνω στα έργα για πιάνο του Λώρη Μαργαρίτη. Η συγκεκριμένη ηχογράφηση, ενταγμένη στη σειρά «Greek Classics» της Νaxos, η οποία περιλαμβάνει σε μεγάλο βαθμό έργα που ηχογραφούνται για πρώτη φορά, έρχεται να αγκαλιάσει τα ευρύτερα ενδιαφέροντά του. Το CD περιλαμβάνει επίσης τις «Εξι ελληνικές ραψωδίες» του Αυστριακού Φέλιξ Πέτιρεκ, φίλου και συναδέλφου του Μαργαρίτη (αλλά και του Δημήτρη Μητρόπουλου ), ο οποίος, μεταξύ άλλων, δίδαξε και στο Ωδείο Αθηνών.

    Πολιτισμός
    Σίβυλλα
    • Έντυπη έκδοση Στο extreme chic σαλέ… Ο πολυέλαιος του 18ου αιώνα είναι το εντυπωσιακότερο αντικείμενο στο κυρίως σαλόνι του «Ultima Gstaad». Οι κρυστάλλινες λεπτομέρειες έτσι... ΣΙΒΥΛΛΑ
    Helios Kiosk