Το φάλτσο πέθανε Λογισμικό Auto-Tune, o σκιώδης αστέρας της σύγχρονης ποπ

Ελάχιστοι το έχουν ακουστά, όλοι όμως έχουν ακούσει τις ηχογραφήσεις του. Το πρόγραμμα Auto-Tune χρησιμοποιείται σήμερα ευρέως στα στούντιο ηχογράφησης, είτε για τις «ρομποτικές» φωνές που έχουν γίνει μόδα, είτε για να διορθώνει αυτόματα τα φάλτσα των ερμηνευτών.

<b>Το φάλτσο πέθανε</b> Λογισμικό Auto-Tune, o σκιώδης αστέρας της σύγχρονης ποπ | tovima.gr

Ελάχιστοι το έχουν ακουστά, όλοι όμως έχουν ακούσει τις ηχογραφήσεις του. Το πρόγραμμα Auto-Tune χρησιμοποιείται σήμερα ευρέως στα στούντιο ηχογράφησης, είτε για τις «ρομποτικές» φωνές που έχουν γίνει μόδα, είτε για να διορθώνει αυτόματα τα φάλτσα των ερμηνευτών.

«Ειλικρινά, συμβαίνει σχεδόν σε όλες τις φωνητικές ερμηνείες που ακούτε στο ραδιόφωνο» υπερηφανεύεται o Μάρκο Άλπερτ, αντιπρόεδρος μάρκετινγκ στην εταιρεία Antares Audio Technologies που δημιούργησε το Auto-Tune.

Χάρη στο λογισμικό, οι τραγουδιστές μπορούν να διορθώνουν τα φάλτσα τους στον υπολογιστή, αντί να ηχογραφούν ξανά τις νότες που έκαναν λάθος.

Οι συνεχείς επαναλήψεις που χρειαζόταν παλιότερα στην ηχογράφηση προκαλούσαν κόπωση και έκαναν το αποτέλεσμα να φαίνεται συναισθηματικά επίπεδο, υποστηρίζει ο Άλπερτ:

«Παλιά οι τραγουδιστές έπρεπε να λένε το τραγούδι ξανά και ξανά, και μέχρι τότε είχαν χάσει το συναισθηματικό περιεχόμενο της ερμηνείας. Το Auto-Tune χρησιμοποιείται συχνότερα όταν ο τραγουδιστής έχει δώσει μια άψογη ερμηνεία από συναισθηματική άποψη αλλά έχει προβλήματα συχνότητας εδώ κι εκεί» είπε στο LiveScience.com.

Το Auto-Tune είναι απόγονος ενός προγράμματος που δημιούργησε ο γεωφυσικός Άντι Χίντελμπραντ για εντελώς διαφορετική χρήση: βοηθούσε την πετρελαϊκή βιομηχανία Exxon να εξετάζει το υπέδαφος χρησιμοποιώντας ηχητικά κύματα.

Το λογισμικό είναι σχεδιασμένο να διορθώνει τη συχνότητα ανεβάζοντας ή κατεβάζοντας τον ήχο της φωνής στο πλησιέστερο πραγματικό ημιτόνιο.

Η επέμβαση αυτή γίνεται αρκετά ομαλά έτσι ώστε το ανθρώπινο αφτί να μην αντιλαμβάνεται ότι έχει γίνει διόρθωση.

Στην πραγματικότητα, όμως, το Auto-Tune χρησιμοποιείται συχνά και για απότομες, υπερβολικές διορθώσεις, οι οποίες δίνουν εσκεμμένα στη φωνή μια πειραγμένη, «ρομποτική» χρειά.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το τραγούδι με το οποίο ξεκίνησε η καριέρα του Auto-Tune, το Believe που τραγούδησε η Cher το 1998. Τη μόδα συνεχίζουν σήμερα άλλοι σταρ όπως η Lady Gaga και ο Τ-Pains.

Υπάρχουν όμως και μουσικοί που επικρίνουν το πρόγραμμα για την τεχνητή τελειότητα που προσφέρει: Η Κριστίνα Αγκιλέρα, μεταξύ άλλων, είχε χρησιμοποιήσει το Auto-Tune παλαιότερα, αλλά τώρα το επικρίνει. Μάλιστα τον Αύγουστο του 2009 είχε εμφανιστεί με μπλουζάκι που έγραφε «Το Auto-Tune είναι για κότες». Στο ίδιο στρατόπεδο έχει περάσει και ο ράπερ Jay-Z, ο οποίος κυκλοφόρησε πέρυσι ένα κομμάτι με τίτλο «D.O.A (Death of Auto-Tune).

Όμως, παρά τις κατηγορίες ότι ευτελίζει τη μουσική, το Auto-Tune φαίνεται ότι ήρθε για να μείνει, και έχει ήδη αφήσει το σημάδι του στη μαζική κουλτούρα.

Τον περασμένο μήνα, για παράδειγμα, το ερασιτεχνικό συγκρότημα Gregory Brothers χρησιμοποίησε το πρόγραμμα για να μετατρέψει σε τραγούδι ένα βιντεοσκοπημένο απόσπασμα από δελτίο ειδήσεων.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Πολιτισμός
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk