Δρόμοι χωρίς παγίδες για πεζούς

Μια βόλτα στους δρόμους της Αθήνας και των γύρω περιοχών αρκεί για να αντιληφθεί κανείς τους κινδύνους που ελλοχεύουν για τους πεζούς κάθε ηλικίας: πεζοδρόμια μικρά και σε πολλά σημεία γεμάτα κακοτεχνίες, διαβάσεις για… τολμηρούς, ανυπαρξία υποδομών έξω από σχολεία κτλ. Σύμφωνα με στοιχεία της Τροχαίας, από τις αρχές του χρόνου ως σήμερα έχουν χάσει τη ζωή τους 140 πεζοί σε διάφορες περιοχές της χώρας, παρασυρόμενοι από οχήματα. Τα θύματα ήταν κυρίως μεταξύ 46 και 55 ετών αλλά και παιδιά, ενώ σχεδόν καθημερινά σημειώνονται ατυχήματα με ηλικιωμένους πεζούς.

Μια βόλτα στους δρόμους της Αθήνας και των γύρω περιοχών αρκεί για να αντιληφθεί κανείς τους κινδύνους που ελλοχεύουν για τους πεζούς κάθε ηλικίας: πεζοδρόμια μικρά και σε πολλά σημεία γεμάτα κακοτεχνίες, διαβάσεις για… τολμηρούς, ανυπαρξία υποδομών έξω από σχολεία κτλ. Σύμφωνα με στοιχεία της Τροχαίας, από τις αρχές του χρόνου ως σήμερα έχουν χάσει τη ζωή τους 140 πεζοί σε διάφορες περιοχές της χώρας, παρασυρόμενοι από οχήματα. Τα θύματα ήταν κυρίως μεταξύ 46 και 55 ετών αλλά και παιδιά, ενώ σχεδόν καθημερινά σημειώνονται ατυχήματα με ηλικιωμένους πεζούς. Λύση στο πρόβλημα υπάρχει σύμφωνα με τον συγκοινωνιολόγο και πολιτικό μηχανικό κ. Σταύρο Κωνσταντινίδη, συνεργάτη του υφυπουργού Μεταφορών κ. Σπύρου Βούγια. Σε μελέτη που εκπόνησε, προτείνει μικρές όσο και οικονομικές παρεμβάσεις στην πόλη, οι οποίες μπορούν να αλλάξουν προς το καλύτερο την ασφάλεια των πεζών. Οπως αναφέρει μιλώντας στο «Βήμα» ο κ. Κωνσταντινίδης «οι παρασύρσεις πεζών είναι το μεγάλο πρόβλημα οδικής ασφάλειας των αστικών περιοχών. Οφείλονται αρκετές φορές στην απροσεξία και των ίδιων των πεζών,αλλά κυρίως στην έλλειψη υποδομών.Πλήττονται συνήθως οι περισσότερο ευάλωτες ομάδες (παιδιά και ηλικιωμένοι). Ωστόσο με απλές, φθηνές και στοχευμένες παρεμβάσεις είναι δυνατόν να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα και να υπάρξει θεαματική βελτίωση της οδικής ασφάλειας των πεζών».

Ο κ. Βούγιας τονίζει μιλώντας στο «Βήμα» ότι τέτοιου είδους προτάσεις κινούνται στο πλαίσιο της βιώσιμης κινητικότητας στις πόλεις και ότι ελπίζει πως και οι δήμοι θα συμβάλουν στην προσπάθεια ώστε τα αστικά κέντρα να γίνουν πιο ασφαλή για πεζούς, ποδηλάτες και άτομα με ειδικές ανάγκες. Αποκαλύπτει μάλιστα ότι σύντομα, ενδεχομένως και την ερχόμενη εβδομάδα, τα υπουργεία Μεταφορών, Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής θα φέρουν προς συζήτηση νομοσχέδιο για την οδική ασφάλεια.

Τι προτείνεται για τη βελτίωση της ασφάλειας των πεζών, κυρίως προς τους δήμους, που μπορούν να παρέμβουν στην οδική καθημερινότητα;

Μικρά εργοτάξια
Τα «μικροεργοτάξια», όπως χαρακτηρίζονται, αποτελούν μία από τις πληγές της καθημερινότητας. Οπως επισημαίνεται στη μελέτη, μπορεί να θεωρούνται μεμονωμένες και προσωρινές οχλήσεις, συνολικά όμως η πόλη επιβαρύνεται από εκατοντάδες μικροεργοτάξια, που υποβαθμίζουν μόνιμα τελικά την ασφάλεια των πεζών, την περιβαλλοντική ποιότητα και την αισθητική εικόνα της πόλης. Η πρόταση της μελέτης είναι οι ενδιαφερόμενοι να αδειοδοτούνται, από τους δήμους, με την κατάθεση μίνι μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων. «Ως ελάχιστοι στόχοι να τεθούν, η διατήρηση του θορύβου σε ανεκτά επίπεδα, η υποχρεωτική προστατευτική επικάλυψη και του πιο μικρού έργου για συγκράτηση της σκόνης, η διατήρηση υψηλής αισθητικής ακόμη και στην εργοταξιακή περίφραξη και βεβαίως η αποκατάσταση των συνθηκών για την απρόσκοπτη κίνηση και ασφάλεια των πεζών» σημειώνεται στη μελέτη. Ανυψωμένες διαβάσεις
Το δίκτυο των πεζοδρομίων στις ελληνικές πόλεις είναι σχεδιασμένο έτσι ώστε να ευνοείται η κίνηση των αυτοκινήτων, ενώ τις περισσότερες φορές ο πεζός είναι ανοχύρωτος στις διασταυρώσεις, καθώς απουσιάζει ακόμη και η απλή διαγράμμιση της διάβασης. Προτείνεται λοιπόν η διάβαση να ανυψώνεται στο επίπεδο του πεζοδρομίου ώστε ο πεζός να κινείται στο ίδιο επίπεδο και τα οχήματα να είναι υποχρεωμένα να μειώσουν ταχύτητα και να δώσουν προτεραιότητα.

«Εξυπνα» πεζοδρόμια
Εκτός από τα στενά πεζοδρόμια και την παράνομη στάθμευση που δυσχεραίνουν την κίνηση των πεζών, πολλές φορές συμβάλλουν σε αυτό και αντικείμενα όπως κολονάκια, πινακίδες σήμανσης, κάδοι κ.ά. «Ενα γενικευμένο κριτήριο που καθιστά μια πόλη ανθρώπινη είναι μια γυναίκα με το μωρό της στο καροτσάκι ή ένα άτομο με ειδικές ανάγκεςνα μπορούν να κινηθούν απρόσκοπτα σε όλα ανεξαιρέτως τα πεζοδρόμια. Για να επιτευχθεί αυτό πρέπει να απελευθερωθεί μια ελάχιστη ζώνη πλάτους 1,5-2 μέτρων και να κατασκευαστούν ειδικές ράμπες σε όλες τις διασταυρώσεις» λέει ο κ. Κωνσταντινίδης. Σηματοδότες στα σχολεία
Στα περισσότερα σχολεία δεν υπάρχει καμία ειδική πρόνοια και οι μαθητές δεν απολαμβάνουν καμία προτεραιότητα έναντι της κυκλοφορίας. Στη μελέτη προτείνεται ως αρχική ενέργεια η τοποθέτηση ενός ή περισσότερων ελεγχόμενων από τους πεζούς σηματοδοτών. Οι σηματοδότες ενεργοποιούνται από τους μαθητές και ρυθμίζουν με ασφάλεια την κυκλοφορία κατά τις ώρες αιχμής.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Κοινωνία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk