Ο μάταιος αγώνας της ασφάλτου

Τα μεσαιωνικά προνόμια των φορτηγατζήδων τελειώνουν. Οσα κέρδισαν, κέρδισαν. Και δεν μιλάμε μόνο για το ιδιότυπο καθεστώς έκδοσης και διακίνησης αδειών, δεν μιλάμε για την υπεραξία που απέκτησαν αυτές οι άδειες λόγω της συντεχνίας που λειτούργησε σε μεταχουντικό πνεύμα. Οι μεταφορείς δημόσιας χρήσης δούλευαν με προκαθορισμένες τιμές σε βάρος του καταναλωτή. Με προκαθορισμένο υψηλό τιμολόγιο μπορούσαν να υποβαθμίζουν κατά το δοκούν την ποιότητα των υπηρεσιών. Επιβάρυναν όλους τους κλάδους που έπεφταν στην ανάγκη τους, βολεμένοι υπεροπτικά με κανόνες θεσπισμένους αποκλειστικά υπέρ τους.

Τα μεσαιωνικά προνόμια των φορτηγατζήδων τελειώνουν. Οσα κέρδισαν, κέρδισαν. Και δεν μιλάμε μόνο για το ιδιότυπο καθεστώς έκδοσης και διακίνησης αδειών, δεν μιλάμε για την υπεραξία που απέκτησαν αυτές οι άδειες λόγω της συντεχνίας που λειτούργησε σε μεταχουντικό πνεύμα. Οι μεταφορείς δημόσιας χρήσης δούλευαν με προκαθορισμένες τιμές σε βάρος του καταναλωτή. Με προκαθορισμένο υψηλό τιμολόγιο μπορούσαν να υποβαθμίζουν κατά το δοκούν την ποιότητα των υπηρεσιών. Επιβάρυναν όλους τους κλάδους που έπεφταν στην ανάγκη τους, βολεμένοι υπεροπτικά με κανόνες θεσπισμένους αποκλειστικά υπέρ τους. Οι αλλαγές που έρχονται είναι σε μια δίκαιη κατεύθυνση, δίκαιη στο πλαίσιο της ελεύθερης οικονομίας που είναι της μόδας στην Ευρώπη. Ο κ. Δημήτρης Ρέππας δεν έχει να ανησυχεί για την ψήφιση του νομοσχεδίου. Το επάγγελμα θα ανοίξει. Ετσι αυτό που καλείται να εξασφαλίσει ο υπουργός Μεταφορών είναι η ελεύθερη μετακίνηση, η ελεύθερη διακίνηση των αγαθών.

Ο κ. Δημήτρης Ρέππας αίφνης αγρίεψε. Αρχισε τις απειλές. Είπε ότι στην περίπτωση που υπάρξουν εκτεταμένα προβλήματα στην τροφοδοσία της αγοράς το επόμενο διάστημα, η κυβέρνηση θα προχωρήσει στον μηδενισμό της μεταβατικής περιόδου που προβλέπεται πριν από την πλήρη απελευθέρωση του επαγγέλματος. Είπε ότι σκέφτεται να δώσει στα φορτηγά ιδιωτικής χρήσης το δικαίωμα να εκτελούν δημόσιες μεταφορές. Δεν έμεινε μόνο σε αυτά, που απευθύνονται εις ώτα επαναστατημένων οδηγών. Κάλεσε τα επιμελητήρια και τις επιχειρήσεις να κάνουν καταγγελίες στην Αστυνομία και να απευθύνονται στις εισαγγελικές αρχές. Θα λέγαμε ότι κάλεσε τη μία επαγγελματική τάξη να βγάλει το μάτι της άλλης. Πλην όμως δεν είναι έτσι: οι μεταφορείς έχουν ευνοηθεί τόσο πολύ από την πολιτεία που δεν δικαιούνται να δημιουργούν ταραχές. Στην πλειονότητά τους έφτιαξαν μεγάλες περιουσίες, χάρη στην ειδική προστασία που είχαν. Τώρα που πρέπει να μπουν σε φάση ανταγωνισμού, δεν αφήνουν τους υπόλοιπους να αναπνεύσουν.

Η τροφοδοσία της αγοράς και ο αποκλεισμός των δρόμων θα ήταν δευτερεύοντα αν δεν είχαν γίνει ένα σχεδόν μόνιμο, ιδιότυπο καθεστώς που επιβάλλει όποιος νιώθει αδικημένος.

Δεν έχει να κάνει με τους φορτηγατζήδες ούτε με τους αγρότες ή άλλους επαγγελματίες που βγαίνουν στον δρόμο. Δεν έχει να κάνει με τη διασφάλιση των κεκτημένων, με την εξασφάλιση νέων οφελών, ούτε καν με το περιεχόμενο των αιτημάτων. Το πρόβλημα είναι ότι η χώρα βρίσκεται σε μόνιμο χάος και οι Αρχές μοιάζουν ανήμπορες να βάλουν μια τάξη.

Ειδικά με μια κυβέρνηση που αυτοπροσδιορίζεται στον κεντρώο χώρο, το ζήτημα της τάξης και της ασφάλειας δημιουργεί μια συναισθηματική και ιδεολογική ταραχή. Ο κ. Δημήτρης Ρέππας απέτυχε να καλοπιάσει σε συσκέψεις τους αυτοκινητιστές, απέτυχε να αποτρέψει την ανωμαλία στους εθνικούς δρόμους. Το βέβαιον είναι ότι η προτροπή για καταγγελίες δεν του ταιριάζει πολιτικά ούτε και θα εκτονώσει την κατάσταση.

Από την ώρα που θα ψηφιστεί το νομοσχέδιο θα αλλάξει άρδην η ψυχολογία των μεταφορέων. Για λίγες ώρες ακόμη κάτι προσδοκούν. Στο τέλος της εβδομάδας θα είναι σαφές ότι ο αγώνας τους είναι μάταιος. Ισως αρχίσουν να κάνουν σχέδια για να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα της αγοράς. Πόσο καιρό μπορούν να μείνουν στη βοηθητική λωρίδα, πόσα μεροκάματα μπορούν να χάσουν; Η ένταση στην οποία προτρέπει ο υπουργός Μεταφορών θα φέρει αντίθετα αποτελέσματα: αστυνομικές δυνάμεις, εισαγγελείς, κλομπ και αίματα θα προσδίδουν κάτι ηρωικό στην άρνηση των οδηγών να πιάσουν το τιμόνι. Αν δεν συνειδητοποιήσουν την αλλαγή δεδομένων, αν δεν αποδεχτούν ότι υπήρχε μια αδικία υπέρ τους, το βέβαιον είναι ότι θα βαρεθούν να τρώνε σουβλάκια στον δρόμο. Αν φύγουν μάλιστα οι κάμερες, θα χάσουν έναν σοβαρό λόγο να βρίσκονται εκεί.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Γνώμες
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk