Κοινό γενετικό υπόβαθρο για τους καρκίνους μαστού και ωοθηκών

Τρεις μεγάλες μελέτες που δημοσιεύονται αυτή την εβδομάδα στο Nature Genetics αναγνωρίζουν νέες γονιδιακές ποικιλομορφίες που συνδέονται με τους καρκίνους του μαστού και των ωοθηκών. Μάλιστα μια περιοχή του χρωμοσώματος 9 φαίνεται να επηρεάζει τον κίνδυνο και για τις δύο ασθένειες.

Τρεις μεγάλες μελέτες που δημοσιεύονται αυτή την εβδομάδα αναγνωρίζουν νέες γονιδιακές ποικιλομορφίες που συνδέονται με τους καρκίνους του μαστού και των ωοθηκών.

Οι ανακαλύψεις θα μπορούσαν να διευκολύνουν μελλοντικά την αναγνώριση των γυναικών που αντιμετωπίζουν τον υψηλότερο κίνδυνο. Θα μπορούσαν να διευκολύνουν επίσης την ανάπτυξη εξατομικευμένων θεραπειών.

Η πρώτη από τις τρεις μελέτες στο περιοδικό Nature αφορά τον καρκίνο του μαστού και εστιάζει στο γονίδιο BRCA1, το οποίο είναι γνωστό ότι αυξάνει τον κίνδυνο εμφάνισης της ασθένειας στο 65%. Η ανάλυση έδειξε ότι οι γυναίκες με το BRCA1 οι οποίες φέρουν ταυτόχρονα και μια συγκεκριμένη ποικιλομορφία στο χρωμόσωμα 9 (19p13) αντιμετωπίζουν ακόμα υψηλότερο κίνδυνο.

«Εντοπίσαμε μια περιοχή του DNA η οποία λειτουργεί σαν διακόπτης έντασης του ήχου -ανεβάζει ή κατεβάζει τον κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου του μαστού από βλάβες στο γονίδιο BRCA1» σχολίασε στο Reuters ο Αντώνης Αντωνίου του Πανεπιστημίου του Κέμπριτζ, επικεφαλής της μελέτης.

Σε μια δεύτερη μελέτη, η ίδια περιοχή του χρωμοσώματος 9 βρέθηκε να επηρεάζει την πιθανότητα εμφάνισης καρκίνου των ωοθηκών σε γυναίκες που δεν φέρουν το BRCA1.

Η τρίτη μελέτη, στην οποία συνεργάστηκαν ερευνητές από την Ευρώπη, τις ΗΠΑ, τον Καναδά και την Αυστραλία, επιβεβαιώνει το ρόλο αυτής της περιοχής του χρωμοσώματος 9, και επιπλέον αναγνωρίζει ακόμα τέσσερα σημεία του γονιδιώματος (στα χρωμοσώματα 2, 3, 8 και 17) που συνδέονται με τον κίνδυνο καρκίνου των ωοθηκών.

Ο ρόλος όλων αυτών των ποικιλομορφιών στη βιολογία του καρκίνου παραμένει ακόμα ασαφής. Οι ερευνητές ελπίζουν πάντως ότι οι τρεις μελέτες θα βοηθήσουν την ανάπτυξη προληπτικών γενετικών τεστ.

Αυτό θα είχε ιδιαίτερη σημασία στον καρκίνο των ωοθηκών, καθώς η ασθένεια εντοπίζεται συνήθως σε προχωρημένο στάδιο, όταν η πιθανότητα επιτυχούς αντιμετώπισης είναι πια μικρή.

Από τις 230.000 γυναίκες σε όλο τον κόσμο στις οποίες διαγιγνώσκεται κάθε χρόνο καρκίνος των ωοθηκών, οι 130.000 χάνουν τελικά τη ζωή τους.