Αραβογερμανική σύμπραξη για τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά

Επειτα από ένα σίριαλ που ξεκίνησε πριν από περίπου έναν χρόνο, όταν η Τhyssen Κrupp Μarine Systems (ΤΚΜS) κατήγγειλε τις συμβάσεις των υποβρυχίων του Πολεμικού Ναυτικού, το ΚΥΣΕΑ (αλλά και η Διυπουργική Επιτροπή Αποκρατικοποιήσεων) ενέκρινε χθες τα σχέδια συμβάσεων για τη μεταβίβαση των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά στους Αραβες της Αbu Dhabi Μar (ΑDΜ). Βάσει της συμφωνίας αυτής, η οποία απομένει να εγκριθεί από το Υπουργικό Συμβούλιο και τη Βουλή, η ΑDΜ αποκτά το 75,1% των Ελληνικών Ναυπηγείων ΑΕ, με τους Γερμανούς της ΤΚΜS να διατηρούν το 24,9%.

Επειτα από ένα σίριαλ που ξεκίνησε πριν από περίπου έναν χρόνο, όταν η Τhyssen Κrupp Μarine Systems (ΤΚΜS) κατήγγειλε τις συμβάσεις των υποβρυχίων του Πολεμικού Ναυτικού, το ΚΥΣΕΑ (αλλά και η Διυπουργική Επιτροπή Αποκρατικοποιήσεων) ενέκρινε χθες τα σχέδια συμβάσεων για τη μεταβίβαση των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά στους Αραβες της Αbu Dhabi Μar (ΑDΜ). Βάσει της συμφωνίας αυτής, η οποία απομένει να εγκριθεί από το Υπουργικό Συμβούλιο και τη Βουλή, η ΑDΜ αποκτά το 75,1% των Ελληνικών Ναυπηγείων ΑΕ, με τους Γερμανούς της ΤΚΜS να διατηρούν το 24,9%. Το σχετικό σχέδιο νόμου κατετέθη χθες στο Κοινοβούλιο.

Ο υπουργός Εθνικής Αμυνας κ. Ευ. Βενιζέλος δήλωσε ότι «κόβουμε έναν γόρδιο δεσμό που ταλαιπωρεί το Δημόσιο και το Ναυτικό 10 ολόκληρα χρόνια. Αυτή τη στιγμή έχουμε αποκτήσει εγγυήσεις, τα υποβρύχια περιέρχονται στο Πολεμικό Ναυτικό και πιάνουν τόπο δύο δισεκατομμύρια ευρώ που είχε πληρώσει το Δημόσιο τα προηγούμενα χρόνια δίχως να έχει πάρει στα χέρια του τίποτα στην πραγματικότητα. Νομίζω» , πρόσθεσε, «ότι οι νέες εγγυήσεις με τις οποίες περιβάλλεται η σύμβαση αυτή, η κατάργηση των αντισταθμιστικών, οι θεσμοί διαφάνειας που θα λειτουργούν, δημιουργούν και μια νέα ατμόσφαιρα στον δημόσιο βίο». Ενα από τα κρισιμότερα σημεία της συμφωνίας, η οποία καθυστέρησε καθώς το Πολεμικό Ναυτικό ερευνώντας εξονυχιστικά τα κείμενα είχε εντοπίσει τεχνικά ζητήματα που έχρηζαν διόρθωσης, αφορά την τύχη του «Παπανικολή».

Το υποβρύχιο θα περάσει τελικά στην ιδιοκτησία του Ελληνικού Δημοσίου, μετά την πιστοποίηση της επάρκειάς του και κατά τις νέες εν πλω δοκιμές που διεξήχθησαν, παρουσία κλιμακίου του Πολεμικού Ναυτικού, στο Κίελο και στη Νορβηγία την άνοιξη και το καλοκαίρι του 2010. Το βεβαρημένο ιστορικό του «Παπανικολή» πάντως λειτουργεί αρνητικά στην ένταξή του στον ελληνικό στόλο. Η ελληνική πλευρά εκτιμά ότι μπορεί να πωλήσει το υποβρύχιο σε μια τιμή που με μετριοπαθείς εκτιμήσεις θα ανέλθει σε τουλάχιστον 350 εκατ. ευρώ.

Το ποσό αυτό θα χρησιμοποιηθεί ώστε να πληρωθεί μέρος του ενός δισ. ευρώ που θα καταβληθεί για την κατασκευή δύο νέων υποβρυχίων τύπου 214 στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά.

ΙΣΚΑΝΤΑΡ ΣΑΦΑ
Ποιος είναι ο «αόρατος» αγοραστής
Οι άνθρωποι που έχουν δει τον Ισκαντάρ Σάφα (φωτογραφία)

να εισέρχεται στο Πεντάγωνο πρέπει να μετριούνται στα δάχτυλα του ενός χεριού. Ο νέος «ισχυρός ανήρ» των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά προτιμά εδώ και πολλά χρόνια να κινείται στη σκιά. Πρόσωπο με ισχυρές διασυνδέσεις στην εύφλεκτη Μέση Ανατολή, λάτρης της τέχνης και των πινάκων ζωγραφικής, ο κ. Σάφα εμφανίστηκε αιφνιδιαστικά στο προσκήνιο (ή μάλλον στο… παρασκήνιο) της υπόθεσης του Σκαραμαγκά, όταν οι γερμανοί ιδιοκτήτες των ναυπηγείων εκλήθησαν να προτείνουν ποιος θα μπορούσε να τους αντικαταστήσει.

Ο Ισκαντάρ Σάφα γεννήθηκε στη Βηρυτό το 1952. Κατάγεται από πλούσια οικογένεια Μαρωνιτών από την πόλη Γκαντίρ του Βορείου Λιβάνου. Ο πατέρας του ήταν υψηλόβαθμος κρατικός λειτουργός κατά την περίοδο που η χώρα τελούσε υπό γαλλική εντολή. Ωστόσο, όπως είχε γράψει η έγκυρη «Le Figaro» το 2002, τα πλούτη της οικογένειας φαίνεται ότι προήλθαν από κατασκευαστικά συμβόλαια στη Σαουδική Αραβία. Ο κ. Σάφα πάντως σπούδασε στη γνωστή σχολή επιχειρήσεων ΙΝSΕΑD στο Φοντενεμπλό της Γαλλίας προτού συστήσει, μαζί με τον αδελφό του Ακραμ, την εταιρεία holding Τriacorp, η οποία δραστηριοποιήθηκε σε συστήματα ασφαλείας και οπλικών συστημάτων.

Μέσω της εταιρείας Ρrivinvest ο κ. Σάφα ελέγχει περίπου το 30% της ΑDΜ. Το υπόλοιπο 75% ανήκει στον όμιλο Αλ Αϊν που φέρεται να ελέγχεται από την πριγκιπική οικογένεια του Αμπου Ντάμπι. Ωστόσο αυτός που «τρέχει» το εταιρικό σχήμα είναι ο Σάφα. Τον Ιούλιο του 2009 μάλιστα, η ΑDΜ απέκτησε τα ναυπηγεία του Νόμπισκρουγκ στο Ρέντσμπουργκ της Γερμανίας. Τον Οκτώβριο του 2009 επίσης ο κ. Σάφα και η ΑDΜ αγόρασαν το 80% της εταιρείας Βlohm+Voss, η οποία είναι η βασική κατασκευάστρια των πλοίων επιφανείας του γερμανικού Πολεμικού Ναυτικού. Και στη συνέχεια συνέστησαν κοινοπραξία (με ποσοστό 50%- 50%) με την ΤΚΜS για την κατασκευή τέτοιων πλοίων. ΤΙ ΠΡΟΒΛΕΠΕΙ Η ΣΥΜΒΑΣΗ
Η Αbu Dhabi Μar αποκτά το 75,1% του Σκαραμαγκά και οι Γερμανοί της Τhyssen Κrupp Μarine Systems διατηρούν το 24,9%.

Ο Σκαραμαγκάς θα λειτουργήσει επί μία 15ετία αποκλειστικά ως στρατιωτικό ναυπηγείο κατόπιν συμφωνίας με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τη διαγραφή του προστίμου για τις παράνομες κρατικές ενισχύσεις.

Το Δημόσιο αποκτά δικαίωμα βέτο για τα μέλη του ΔΣ του Σκαραμαγκά.

Το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό παραλαμβάνει τον «Παπανικολή» που όμως θα πωληθεί.

Διατηρούνται οι θέσεις εργασίας, ενώ στο προσωπικό των ναυπηγείων θα ενσωματωθούν και οι 150 εργαζόμενοι της αποσχισθείσας εταιρείας τροχαίου υλικού.

Καταργούνται τα αντισταθμιστικά ωφελήματα στη σύμβαση.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Κοινωνία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk