Φως στο γενετικό υπόβαθρο του καρκίνου παχέος εντέρου

ΛΟΝΔΙΝΟ Μία και μόνο παραλλαγή στον γενετικό κώδικα μπορεί να οδηγήσει σε καρκίνο του εντέρου, σύμφωνα με μια νέα διεθνή μελέτη επικεφαλής της οποίας ήταν ειδικοί του βρετανικού Ινστιτούτου Ερευνας για τον Καρκίνο (ΙCR). Το νέο εύρημα εκτιμάται ότι μπορεί να δώσει ώθηση στην ανάπτυξη καινούργιων φαρμάκων για την αντιμετώπιση της νόσου. Οι ερευνητές ανακάλυψαν ότι μία και μόνο αλλαγή σε ένα «γράμμα» του γενετικού κώδικα σε μια γονιδιακή παραλλαγή, η οποία ονομάζεται rs16888589, οδηγεί σε παραγωγή μεγαλύτερης ποσότητας πρωτεΐνης από ένα γονίδιο, το ΕΙFΗ3.

Φως στο γενετικό  υπόβαθρο  του καρκίνου  παχέος εντέρου | tovima.gr

Απέδειξαν επίσης ότι υψηλά επίπεδα της πρωτεΐνης του ΕΙFΗ3 οδηγούν σε ανάπτυξη καρκίνου του παχέος εντέρου, όπως αναφέρουν στο επιστημονικό περιοδικό «Genetics». Ο επικεφαλής της μελέτης Ρίτσαρντ Χούλστον εξήγησε ότι « γνωρίζαμε από μελέτες σε άλλες μορφές καρκίνου ότι τα υψηλά επίπεδα της ΕΙFΗ3 οδηγούν σε κυτταρικό πολλαπλασιασμό, σε ανάπτυξη και επιβίωση των καρκινικών κυττάρων, ωστόσο είναι η πρώτη επιβεβαίωση ότι αυτή η πρωτεΐνη εμπλέκεται και στον καρκίνο του εντέρου».

Μια δεύτερη μελέτη, η οποία δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό «Gut», έδειξε ότι η καθημερινή λήψη μικρής δόσης ασπιρίνης- 75 mg- μπορεί να αποτελέσει «ασπίδα» ενάντια στον καρκίνο του εντέρου. Συγκεκριμένα η τακτική λήψη του φαρμάκου, για διάστημα από ένα έως τρία έτη, μείωνε τον κίνδυνο εμφάνισης της συγκεκριμένης μορφής καρκίνου κατά 19%. Η λήψη ασπιρίνης από τρία έως πέντε χρόνια μείωνε τις πιθανότητες εμφάνισης της νόσου κατά 24%, ενώ η λήψη της από πέντε έως δέκα χρόνια κατά 31%.