Ταξίδι στην Ελλάδα του Θεόφιλου

Ανθρώπινες φιγούρες περασμένων εποχών που κοιτάζουν κατά μέτωπο τους επισκέπτες της έκθεσης «στημένοι» επιμελώς σαν να πρόκειται να βγουν φωτογραφία. Ακόμη και ο Ερωτόκριτος, παρά τον εναγκαλισμό της Αρετούσας, έχει αλλού στραμμένη την προσοχή του… Οι ήρωες του Θεόφιλου που παρελαύνουν στους πίνακες της έκθεσης που εγκαινιάστηκε χθες στο Μουσείο Μπενάκη κοιτάζουν, όπως και ο ίδιος, τον κόσμο κατάματα με την ευθύτητα, την απλότητα και την αφέλεια, ίσως, της άδολης ψυχής του. Στην αίθουσα περιοδικών εκθέσεων του μουσείου μια συλλογή 20 έργων που ανήκουν στην Εμπορική Τράπεζα μεταδίδει φως και χρώμα «ελληνικό»- όπως πολλάκις έχει επισημανθεί από τους μελετητές του.

Ανθρώπινες φιγούρες περασμένων εποχών που κοιτάζουν κατά μέτωπο τους επισκέπτες της έκθεσης «στημένοι» επιμελώς σαν να πρόκειται να βγουν φωτογραφία. Ακόμη και ο Ερωτόκριτος, παρά τον εναγκαλισμό της Αρετούσας, έχει αλλού στραμμένη την προσοχή του… Οι ήρωες του Θεόφιλου που παρελαύνουν στους πίνακες της έκθεσης που εγκαινιάστηκε χθες στο Μουσείο Μπενάκη κοιτάζουν, όπως και ο ίδιος, τον κόσμο κατάματα με την ευθύτητα, την απλότητα και την αφέλεια, ίσως, της άδολης ψυχής του. Στην αίθουσα περιοδικών εκθέσεων του μουσείου μια συλλογή 20 έργων που ανήκουν στην Εμπορική Τράπεζα μεταδίδει φως και χρώμα «ελληνικό»- όπως πολλάκις έχει επισημανθεί από τους μελετητές του.

Για πρώτη φορά εκτίθεται αυτή η συλλογή στο σύνολό της. Το ενδιαφέρον της, ότι περιλαμβάνει αρκετά αντιπροσωπευτικά δείγματα της δουλειάς του Θεόφιλου από διάφορες περιόδους της ζωής του. Οι ήρωες της Ελληνικής Επανάστασης, όπως ο Μάρκος Μπότσαρης, συνομιλούν έτσι με τους «κρήτες οπλαρχηγούς» που απεικονίζονται σε ένα τοπίο γεμάτο ελαιόδενδρα, οι νοικοκυραίοι παριστάνονται έφιπποι, οι αγρότες στις εργασίες τους στο ύπαιθρο, οι ερωτευμένοι σε σκηνές ρομαντικού αποχαιρετισμού. Τα συγκεκριμένα έργα προέρχονται τόσο από την περίοδο της 30χρονης παραμονής του ζωγράφου στον Βόλο όσο και από τα χρόνια στη γενέτειρά του Μυτιλήνη. Σε κάθε περίπτωση όμως δίνουν το έναυσμα για την επισήμανση της ιδιαίτερης θέσης του στην ελληνική ζωγραφική. Γιατί αυτός ο ασπούδαστος, βραδύγλωσσος και αριστερόχειρας γιος υποδηματοποιού επρόκειτο να «μιλήσει» με τις ζωγραφιές του με τον πιο αληθινό και καίριο τρόπο για την ελληνική ιστορία των ηρώων αλλά και των απλών ανθρώπων. Γι΄ αυτό άλλωστε το 1976 κηρύχθηκε το έργο του ως «ειδικής κρατικής προστασίας».

Η έκθεση συνοδεύεται από το λεύκωμα της Εμπορικής Τράπεζας «Θεόφιλος» με περισσότερα από 300 έργα του ζωγράφου, όπως είχε εκδοθεί το 1967, με ένα εξαιρετικό κείμενο του Γιάννη Τσαρούχη και σε επιμέλεια του ιδίου και του Γιώργου Μανουσάκη. Κατά τη διάρκειά της θα προβάλλεται το αφιέρωμα της εκπομπής «Παρασκήνιο» με τίτλο «2003-Θεόφιλος ξανά;» σε σκηνοθεσία Λάκη Παπαστάθη.

ΠΟΥ ΚΑΙ ΠΟΤΕ
η Μουσείο Μπενάκη, Κεντρικό Κτίριο, Κουμπάρη 1 η Από 15 Σεπτεμβρίου ως 31 Οκτωβρίου

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Πολιτισμός
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk