Φορο-αμνηστία για χιλιάδες επιχειρήσεις

Φορολογική αμνηστία σε χιλιάδες επαγγελματίες και μικρομεσαίες επιχειρήσεις δίνει η κυβέρνηση προκειμένου να εισπράξει περίπου 2,5 δισ. ευρώ για να καλυφθεί η μαύρη τρύπα των εσόδων που μήνα με τον μήνα διευρύνεται. Με ρύθμιση (αυτόματη περαίωση) που προετοιμάζει το υπουργείο Οικονομικών θα δοθεί η ευκαιρία να κλείσουν όλες οι εκκρεμότητες του παρελθόντος, δηλαδή περίπου 1.000.000 ανέλεγκτες χρήσεις και χιλιάδες άλλες φορολογικές υποθέσεις που λιμνάζουν στα διοικητικά δικαστήρια.

Φορολογική αμνηστία σε χιλιάδες επαγγελματίες και μικρομεσαίες επιχειρήσεις δίνει η κυβέρνηση προκειμένου να εισπράξει περίπου 2,5 δισ. ευρώ για να καλυφθεί η μαύρη τρύπα των εσόδων που μήνα με τον μήνα διευρύνεται. Με ρύθμιση (αυτόματη περαίωση) που προετοιμάζει το υπουργείο Οικονομικών θα δοθεί η ευκαιρία να κλείσουν όλες οι εκκρεμότητες του παρελθόντος, δηλαδή περίπου 1.000.000 ανέλεγκτες χρήσεις και χιλιάδες άλλες φορολογικές υποθέσεις που λιμνάζουν στα διοικητικά δικαστήρια.

Σύμφωνα με αρμόδιο παράγοντα του υπουργείου Οικονομικών, ο τρόπος με τον οποίο θα υπολογιστεί το ετήσιο κόστος για να κλείσουν τα βιβλία τους οι επιτηδευματίες θα είναι απλός και το ελάχιστο κόστος αναμένεται να διαμορφωθεί από 400 ευρώ ως 600 ευρώ ανά χρήση, ενώ για υψηλούς ετήσιους τζίρους μπορεί να φθάσει τα 1.000 ευρώ ανά χρήση ή και υψηλότερα. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι ένας επαγγελματίας ή μια μικρομεσαία επιχείρηση μπορεί να κλείσει τα βιβλία της για δέκα χρόνια (2000-2009) με κόστος που θα διαμορφωθεί περί τα 5.000 ευρώ κατ΄ ελάχιστον.

Παράγοντες της αγοράς χαρακτηρίζουν το ελάχιστο αυτό ποσό λογικό αν σκεφθεί κανείς ότι μόνο σε μία χρήση μπορεί να έχουν αποκρύψει εισοδήματα ή να έχουν φουσκώσει τις δαπάνες και να έχουν έτσι αποφύγει την πληρωμή φόρου εισοδήματος ή ΦΠΑ που ξεπερνά αυτό το ύψος.

Στην περαίωση αναμένεται να ενταχθούν όλοι οι ελεύθεροι επαγγελματίες και όλες οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις με ετήσιο τζίρο ως 9.000.000 ευρώ καθώς πάνω από το ποσό αυτό οι επιχειρήσεις θεωρούνται «μεγάλες» και υπάγονται και ελέγχονται από το Διαπεριφερειακό Ελεγκτικό Κέντρο.

Οσοι έχουν «κλείσει» χρήσεις παρελθόντων οικονομικών ετών με τη διαδικασία είτε της περαίωσης είτε της αυτοπεραίωσης δεν θα χρειαστεί για τις χρήσεις αυτές να πληρώσουν κάποιο ποσό καθώς θεωρούνται περαιωμένες. Αν όμως μέσα στα δέκα χρόνια που θα περιληφθούν στη ρύθμιση υπάρχουν ανέλεγκτες χρήσεις, τότε μόνο για αυτές θα μπορούν οι επιτηδευματίες να ενταχθούν στη νέα ρύθμιση που σχεδιάζεται για να έχουν εφεξής καθαρό «φορολογικό μητρώο».

Χθες πραγματοποιήθηκε ευρεία σύσκεψη στο υπουργείο Οικονομικών προκειμένου να αποφασιστούν οι λεπτομέρειες εφαρμογής του μέτρου κατόπιν και των ανακοινώσεων που έκανε ο ίδιος ο πρωθυπουργός κ. Γ. Παπανδρέου από το βήμα της Διεθνούς Εκθεσης Θεσσαλονίκης και τους λογαριασμούς των επαγγελματιών και των επιχειρήσεων με την Εφορία.

Αγκάθι αποτελεί ο τρόπος με τον λέγοντας «θέλουμε να κλείσουμε οριστικά το παρελθόν» οποίο θα ρυθμιστούν περιπτώσεις που εκκρεμούν στα δικαστήρια. Σύμφωνα με το σχέδιο που επεξεργάζονται οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών, όσες υποθέσεις βρίσκονται στα δικαστήρια έπειτα από προσφυγή επιχειρήσεων και επιτηδευματιών θα μπορούν να ενταχθούν στη ρύθμιση εφόσον παραιτηθούν της προσφυγής. Προϋπόθεση αυτές οι υποθέσεις να μην έχουν συζητηθεί ενώπιον διοικητικού εφετείου. Σήμερα αυτό που επικρατεί είναι να κάνει κάποιος προσφυγή στο Διοικητικό Πρωτοδικείο και αν βγει καταδικαστική απόφαση να προσφύγει στο Εφετείο και στη συνέχεια στο Συμβούλιο της Επικρατείας. Για να ενταχθεί ένας επαγγελματίας ή μια επιχείρηση στη νέα περαίωση θα πρέπει να αποδεχθεί τα πρόστιμα που έχουν επιβληθεί σε περίπτωση ελέγχου, καταβάλλοντας ωστόσο πολύ χαμηλότερο ποσό από αυτό που αρχικώς έχει επιβληθεί.

Τέσσερα είναι τα επικρατέστερα σενάρια βάσει των οποίων θα υπολογιστεί το ετήσιο κόστος για επιχειρήσεις και επαγγελματίες ώστε να προχωρήσουν στην περαίωση-κλεί- σιμο των ανέλεγκτων εκκρεμών φορολογικών υποθέσεών τους:

Το πρώτο και επικρατέστερο σενάριο είναι να υπολογίζεται το κόστος κλεισίματος ως το γινόμενο τριών πραγμάτων: των ακαθαρίστων εσόδων της επιχείρησης, ενός χαμηλού συντελεστή λογιστικών διαφορών (0,5%-2%) και του συντελεστή φορολογίας της επιχείρησης (π.χ., 25%). Αν εφαρμοστεί η συγκεκριμένη διαδικασία, τότε θα μπορεί πολύ εύκολα το σύστημα ΤΑΧΙS να υπολογίσει το ποσό της περαίωσης και να αποστείλει σε όλες τις επιχειρήσεις που έχουν ανέλεγκτες χρήσεις εκκαθαριστικό σημείωμα με το συνολικό ποσό που χρειάζεται να καταβάλει ο επιτηδευματίας για να αποκτήσει «καθαρό φορολογικό μητρώο». Ως ελάχιστο ποσό ανά χρήση αναμένεται να καθορίσει το υπουργείο Οικονομικών τα 400-600 ευρώ ώστε να μπορέσει να ενταχθεί το σύνολο των μικρομεσαίων και ελεύθερων επαγγελματιών.

Το δεύτερο σενάριο έχει να κάνει με τα ακαθάριστα έσοδα της επιχείρησης, τον μοναδικό συντελεστή καθαρού κέρδους και έναν συντελεστή περαίωσης ο οποίος θα κυμαίνεται από 0,5% ως 3%. Ο τρόπος αυτός έχει αρκετές ομοιότητες με αυτόν που εμφανίζεται ως επικρατέστερο σενάριο αλλά έχει και μια σημαντική δυσκολία στην εφαρμογή. Αυτή έχει να κάνει με το γεγονός ότι μπορεί λόγω των δραστηριοτήτων μιας επιχείρησης να ισχύουν διαφορετικοί κατά περίπτωση μοναδικοί συντελεστές.

Το τρίτο σενάριο αφορά τις πραγματικές δαπάνες της επιχείρησης. Αυτές θα πολλαπλασιάζονται με έναν ειδικό συντελεστή (2%-4%) και στο αποτέλεσμα που θα προκύπτει θα υπολογίζεται φόρος εισοδήματος με συντελεστή 25% και ΦΠΑ.

Το τέταρτο σενάριο που υπάρχει στο τραπέζι των συζητήσεων είναι να ισχύσει μεικτό σύστημα, δηλαδή να γίνεται σύγκριση αποτελεσμάτων βάσει ακαθαρίστων εσόδων και δαπανών με σκοπό να επιλεγεί εκείνο που δίνει τον υψηλότερο φόρο.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Πολιτική
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk