ΜόδαΗ εκδίκηση της καραγκούνας

Πόσο υπερήφανα μπορεί να διασχίσει την πασαρέλα μια παραδοσιακή ενδυμασία; Μπορεί το φολκλόρ να περάσει την πύλη της καλαισθησίας; Και τελικά, πόσο μπορεί να εμπνεύσει σχεδιαστές όπως ο Ζαν Πολ Γκοτιέ και ο Τζον Γκαλιάνο μια ελληνική φορεσιά που μέχρι πρότινος πιστεύαμε ότι η θέση της βρίσκεται αποκλειστικά σε ένα λαογραφικό μουσείο ή σε ταινίες με θέμα την Επανάσταση του 1821; Τις απαντήσεις δίνει η έκθεση με τίτλο «Βeyond dress codes: σύγχρονοι σχεδιαστές διαλέγονται με …

Πόσο υπερήφανα μπορεί να διασχίσει την πασαρέλα μια παραδοσιακή ενδυμασία; Μπορεί το φολκλόρ να περάσει την πύλη της καλαισθησίας; Και τελικά, πόσο μπορεί να εμπνεύσει σχεδιαστές όπως ο Ζαν Πολ Γκοτιέ και ο Τζον Γκαλιάνο μια ελληνική φορεσιά που μέχρι πρότινος πιστεύαμε ότι η θέση της βρίσκεται αποκλειστικά σε ένα λαογραφικό μουσείο ή σε ταινίες με θέμα την Επανάσταση του 1821; Τις απαντήσεις δίνει η έκθεση με τίτλο «Βeyond dress codes: σύγχρονοι σχεδιαστές διαλέγονται με την ελληνική παραδοσιακή φορεσιά» την οποία διοργανώνει στις γκαλερί της η Ελληνοαμερικανική Ενωση από τις 27 Σεπτεμβρίου ως τις 27 Οκτωβρίου.

Από δεξιά, σύνολα του βρετανού σχεδιαστή Τζον Γκαλιάνο και του Ιωάννη Γκία που… βγάζουν το ελληνικό παραδοσιακό ένδυμα από το μουσείο στην πασαρέλα

«Η ενδυμασία είναι ένα παιχνίδι απόκρυψης-αποκάλυψης. Από τις απαρχές του ανθρώπινου πολιτισμού ως σήμερα το ένδυμα λειτουργεί ως πολυσήμαντος επικοινωνιακός κώδικας για το πρόσωπο που το φορά. Το ρούχο καλύπτει το σώμα ενώ την ίδια στιγμή αποτελεί στοιχείο εξωτερικού καλλωπισμού ή μαρτυρία στοιχείων της ταυτότητάς μας. Μέσα από το ένδυμα μπορεί κανείς να αντλήσει χρήσιμες πληροφορίες σχετικά με την ιστορία, τα ήθη και τα έθιμα ενός λαού, την οικονομική, πολιτική και κοινωνική οργάνωση ενός τόπου, το φύλο, την ηλικία, την κοινωνική θέση» σημειώνει η ιστορικός μόδας και επιμελήτρια της έκθεσης Lydia Κamitsis.

Στην έκθεση παρουσιάζονται έγχρωμα σχέδια ελληνικών παραδοσιακών ενδυμασιών και κεφαλόδεσμων του σκιτσογράφου Γήση Παπαγεωργίου από όλες τις περιοχές της Ελλάδας. Αποτελούν τη μεγαλύτερη και κατά το δυνατόν πληρέστερη ως σήμερα καταγραφή των ελληνικών παραδοσιακών φορεσιών. Βασικό πυρήνα για τη δημιουργία των σχεδίων αυτών αποτέλεσαν το υλικό και η πλούσια ιδιωτική συλλογή ελληνικών ενδυμασιών του λαογράφου Ανδρέα Παπαγεωργίου, που βρίσκεται στη Λίμνη Ευβοίας. Από τη συνεργασία τους, που περιλάμβανε επιτόπια έρευνα και ταξίδια σε όλη την Ελλάδα, έχουν προκύψει μέχρι στιγμής 520 ολοκληρωμένα και τεκμηριωμένα σχέδια ενδυμασιών από τη Μακεδονία, τη Θράκη, την Ηπειρο, τη Θεσσαλία, την Εύβοια, την Κρήτη, τις Βόρειες Σποράδες, τα νησιά του Αργοσαρωνικού, καθώς επίσης τον Πόντο και την Κύπρο.

Λειτουργώντας ως ένα είδος «οπτικής βιβλιοθήκης», οι φορεσιές αυτές προσφέρουν το έναυσμα σε σύγχρονους δημιουργούς να εμπνευστούν από την παράδοση και να αναδείξουν τις επιρροές της. Ετσι, παράλληλα με τα σχέδια ελληνικών ενδυμασιών εκτίθενται δημιουργίες των κορυφαίων σχεδιαστών Γκοτιέ και Γκαλιάνο, το… φιλελληνικό πνεύμα των οποίων είναι εμφανές σε κάθε ραφή και σε κάθε περίτεχνη πιέτα. Παράλληλα συμμετέχουν, με ρούχα που επιβεβαιώνουν ότι η παράδοση μπορεί να είναι της μόδας, έλληνες σχεδιαστές όπως οι Ιωάννης Γκίας, Γιώργος Ελευθεριάδης, Σοφία Κοκοσαλάκη, Θάνος Κυριακίδης, Αγγελος Μπράτης, Δημήτρης Ντάσιος, Ορσαλία Παρθένη, Deux Ηommes και ΜiRo. Με αυτόν τον τρόπο, η ελληνική φορεσιά βγαίνει από το μπαούλο και πετάει από πάνω της την ενοχλητική ταμπέλα του «μουσειακού είδους».

ΠΟΥ ΚΑΙ ΠΟΤΕ
η Γκαλερί Ελληνοαμερικανικής Ενωσης, Μασσαλίας 22, Κολωνάκι η Από 27 Σεπτεμβρίου ως 27 Οκτωβρίου η Είσοδος ελεύθερη

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Πολιτισμός
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk