Μπορεί το ταλέντο, η πρωτοτυπία και το προσωπικό όραμα να υπερβούν την οικονομική κρίση; Την ώρα που η ανεργία χτυπάει κόκκινο στον γυναικείο πληθυσμό, πέντε νέες παρουσίες ανατρέπουν το στερεότυπο. Οι «θηλυκές εταιρείες» τους μετατρέπονται σε φωτεινή εξαίρεση στον κανόνα που θέλει τις γυναίκες περιθωριοποιημένες, όχι μόνον εξαιτίας της δύσκολης οικονομικής συγκυρίας αλλά και εξαιτίας διακρίσεων. Δεν έχουν περάσει άλλωστε παρά μήνες από τη δημοσίευση έρευνας που διεξήγαγε το World Εconomic Forum, σε συνεργασία με το ΑLΒΑ Graduate Βusiness School, αναγνωρίζοντας ότι στην Ελλάδα του 2010 η ανισότητα παραμένει, εμποδίζοντας στην πραγματικότητα την ανέλιξη γυναικών σε ανώτερες διευθυντικές θέσεις μεγάλων επιχειρήσεων, με ίσους όρους προς τους άνδρες συναδέλφους τους. Το Διαδίκτυο προσφέρει ωστόσο εναλλακτικές λύσεις, η ευρηματικότητα άλλες τόσες. Με εφόδιο καλές σπουδές στον εκάστοτε χώρο και πολύωρη δουλειά, οι κάτωθι κυρίες δίνουν τον δικό τους επαγγελματικό αγώνα διεκδικώντας μερίδιο στην επιτυχία.

Ντίνα Σπανού
Φέρνει υπερτροφές στο πιάτο μας
«Οταν η πρωτοτυπία νίκησε την κρίση» θα μπορούσε να είναι ο τίτλος της επαγγελματικής ιστορίας της κυρίας Ντίνας Σπανού, καθώς το ηλεκτρονικό κατάστημα που σύστησε στην καρδιά της δύσκολης συγκυρίας όχι μόνον έχει εδραιωθεί, αλλά και « δείχνει ναπερπατάει σταθερά» όπως σημειώνει. Κινούμενη στον διατροφικό κλάδο εδώ και πολλά χρόνια, η κυρία Σπανού αξιοποίησε τη δυναμική των νέων τάσεων για βιολογικές, ακατέργαστες (σχεδόν ωμές) υπερτροφές. «Εισάγουμε για παράδειγμα το καμού, που αποτελεί πηγή βιταμίνης C, το τσία, σπόρους που είναι κατάλληλοι για την ομαλή λειτουργία του εντέρου, ή τ ο μάκα, που βοηθάει στην εσωτερική ομοιόσταση του οργανισμού» εξηγεί η ίδια.

Οι τροφές αυτές εισάγονται κυρίως από χώρες της Λατινικής Αμερικής, όπως η Βραζιλία και το Περού, και είναι βιολογικά πιστοποιημένες. « Γνωρίζω ότι οι ρυθμοί ανάπτυξης δεν θα είναι τρελοί, εκτιμώ ωστόσο ότι αυτό έχει και τα καλά του» λέει η 35χρονη ιδιοκτήτρια του e-shop (www. biosophy.gr) με μεταπτυχιακές σπουδές στη Διοίκηση Βιομηχανίας Τροφίμων από το Ιmperial College του Λονδίνου. « Αναπτύσσεσαι οργανικά, κινείσαι συνετά, προσέχεις τα κόστη σου, δεν δανείζεσαικαι σαφώς βρίσκεις εναλλακτικές λύσεις προβολής, μέσω Διαδικτύου για παράδειγμα » η δική της επιχειρηματική συμβουλή.

Ηβη Αγγελέτου Διονυσία Στραβοπόδη
Φθηνά οπτικά…
από αόρατο μαγαζί

Οι κυρίες Ηβη Αγγελέτου και Διονυσία Στραβοπόδη συνδέονται πολλαπλώς: με δεσμά επαγγελματικών συμβολαίων, γάμων και συγγένειας εξ αγχιστείας (οι σύζυγοί τους είναι αδέλφια), αλλά κυρίως φιλίας και καλής χημείας. Αυτή τούς επέτρεψε να αποφασίσουν να στήσουν το δικό τους μαγαζί, διαδικτυακό και αόρατο, πλην όμως λίαν ελπιδοφόρο. « Εν μέσω κρίσης, η βασική ιδέα ήταν να πουλάμε υπερχονδρική, μεγάλες ποσότητεςσε χαμηλές τιμές, με στόχο να “χτυπήσουμε” τους ανταγωνιστές, που λειτουργούν με πωλητέςκαι κόστος πιο υψηλό» λέει η κυρία Αγγελέτου. « Είναι η πρώτη φορά που δημιουργείται στην Ελλάδα ηλεκτρονικό κατάστημα (www. optoeconomy.gr) που προμηθεύει οπτικά καταστήματα με αναλώσιμα, οφθαλμολογικό εξοπλισμό . Σκεπτόμαστε μάλιστα σοβαράνα απευθυνθούμε και εκτός συνόρων».

Σε πρώτη φάση, άλλωστε, οι στόχοι είναι προσιτοί. « Δεν έχουμε υπερφίαλα σχέδια. Γνωρίζουμε καλά ότι θα χρειαστούν ένα- δύο χρόνιαωσότου καθιερώσουμε την παρουσία μας» εξηγεί η κυρία Στραβοπόδη. « Στόχος μας είναι να βγάζουμε τα έξοδά μαςκαι έναν ικανοποιητικό μισθόμε ελεγχόμενες ώρες δουλειάς».

Μαρία Ποντίδου
Οne woman show στα γραφιστικά
Χρειάστηκαν αρκετά χρόνια επαγγελματικής εμπειρίας για να πάρει την απόφαση να ανοίξει το δικό της γραφείο με γραφιστικές- διαδικτυακές υπηρεσίες η κυρία Μαρία Ποντίδου. Δεν τη φόβισε η κρίση, ασφαλώς και « έχει άγχος λόγω εποχής », αλλά τηρουμένων των αναλογιών « πάει καλά » και « επιμένει θετικά » όπως χαρακτηριστικά λέει. Οχι χωρίς τίμημα, αφού δεν είναι λίγες οι φορές που τα μεσάνυχτα τη βρίσκουν- αν και παντρεμένη- πάνω από τα χαρτιά της. Η κρίση δεν επιτρέπει την πρόσληψη υπαλλήλων, εργάζεται κυρίως με εξωτερικούς συνεργάτες, γεγονός που μεταφράζεται σε one… woman show. Με εφόδιο σπουδές και μεταπτυχιακό στο αντικείμενο (γραφικές τέχνες- πολυμέσα), η κυρία Ποντίδου έχει θητεύσει σε εταιρεία δημιουργίας εντύπων ενώ με το Ιnternet «ανακατεύεται» από το 2000, κυρίως με την υλοποίηση ιστοσελίδων. Η αναγνώριση ήλθε με τον τίτλο της art director, υπεύθυνης του δημιουργικού τμήματος, σε γνωστή διαφημιστική εταιρεία. « Ο κλάδος περνάει κρίση,αναζήτησα από νωρίς λύσεις εναλλακτικές, δούλεψα αρχικά ως free lancer, δίδαξα το αντικείμενο, σταδιακά ήλθε-μόλις πέρυσι τον Μάιο -η ιδέα για το γραφείο. Εργάζομαι τόσο πολύ που δεν έχω προλάβει να στήσω για τα καλά τη δική μου ιστοσελίδα (www. mpcreativeservices.gr)!».

Μαρία Καλουτά
«Τρέχει» την τεχνολογία
Δεν είναι πολλές οι γυναίκες που απασχολούνται στον τομέα της Τεχνολογίας. Η κυρία Μαρία Καλουτά , η οποία και «τρέχει» (ως senior regional manager) την αντιπροσωπεία της Logitech σε Ελλάδα, Κύπρο και Ισραήλ, ήταν από τις λίγες που το επιχείρησε νωρίς. Και δεν το μετανιώνει στιγμή, ούτε τώρα που η οικονομική πραγματικότητα πιέζει. « Η κρίση έχει και τα συν της, στον δικό μας χώροτης λιανικής πώλησης» λέει η κυρία Καλουτά. «Ο κόσμος δίδει ιδιαίτερη βαρύτητα στο value for money. Οταν ενδιαφέρεται να αγοράσει ένα πληκτρολόγιο, ένα ποντίκι ή ένα ηχείο για τον υπολογιστή του, στρέφεται μεν στο επώνυμο αλλάπροσέχει την τιμή και καταλήγει να επιλέγει ένα από τα φθηνότερα μοντέλα. Συνεπώςη κάμψη δεν είναι θηριώδης, γιατί δεν έχει πάψει να προτιμά αυτό που πάντα εμπιστευόταν». Χαρακτηρίζει την κατάσταση στην Κύπρο σαφώς καλύτερη σε σχέση με την ελληνική, ενώ ως προς το Ισραήλ τονίζει ότι « δεν τίθεται θέμα σύγκρισης, καθώς η αγορά επηρεάζεται ευθέως από τις ΗΠΑ και έχει διαφορετικούςκαι καλύτερους ρυθμούς, που απέχουν από τα καθ΄ ημάς».