Μικρές αυξήσεις αλλά λιγότερα στο καλάθι

Το κόστος που χρειάζεται μια νοικοκυρά για να γεμίζει το καλάθι της δεν παρουσιάζει ιδιαίτερες διαφοροποιήσεις σε σχέση με πέρυσι. Παρ΄ όλα αυτά η γενικότερη οικονομική δυσπραγία έχει κάνει τους καταναλωτές να είναι όλο και πιο σφιγμένοι όταν βρίσκονται μπροστά στο ταμείο του σουπερμάρκετ. « Το πρώτο θέμα για το οποίο δεχόμαστε δεκάδες επισκέψεις και τηλεφωνήματα καθημερινάείναι η υπερχρέωση των νοικοκυριών. Παράλληλα, όμως, οι πολίτες διαμαρτύρονται και για τις τιμές σε πολλά προϊόντα ευρείας κατανάλωσης.

Το κόστος που χρειάζεται μια νοικοκυρά για να γεμίζει το καλάθι της δεν παρουσιάζει ιδιαίτερες διαφοροποιήσεις σε σχέση με πέρυσι. Παρ΄ όλα αυτά η γενικότερη οικονομική δυσπραγία έχει κάνει τους καταναλωτές να είναι όλο και πιο σφιγμένοι όταν βρίσκονται μπροστά στο ταμείο του σουπερμάρκετ. « Το πρώτο θέμα για το οποίο δεχόμαστε δεκάδες επισκέψεις και τηλεφωνήματα καθημερινάείναι η υπερχρέωση των νοικοκυριών. Παράλληλα, όμως, οι πολίτες διαμαρτύρονται και για τις τιμές σε πολλά προϊόντα ευρείας κατανάλωσης. Η αίσθηση της ακρίβειας δεν έχει να κάνει τόσο με πραγματική αύξηση των τιμών όσο με τη μείωση των εισοδημάτων που έχει κάνει “μαγκωμένους” τους καταναλωτές » λέει ο κ. Ηλίας Κοκουγιάνης από την Ενωση Καταναλωτών «Η ποιότητα ζωής» (ΕΚΠΟΙΖΩ). « Η επόμενη περίοδος προμηνύεται ακόμη δυσκολότερη, αν επιβεβαιωθούν οι πληροφορίες που μιλούν για ανατίμηση του ηλεκτρικού ρεύματος. Και, βέβαια, ο κόσμος δεν έχει ακόμη συνειδητοποιήσει τις επιπτώσεις που θα έχει η φημολογούμενη αύξηση στη φορολογία του πετρελαίου θέρμανσης » συμπληρώνει.

Ακόμη και αυτή την περίοδο που η τσέπη του μέσου καταναλωτή έχει αδειάσει, δεν λείπουν τα προϊόντα ευρείας κατανάλωσης που ακρίβυναν. «Η αύξηση του ΦΠΑ έφερε ανατιμήσεις σε αρκετά προϊόντα, που μετακύλησαν αμέσως το κόστος στον καταναλωτή. Επιπλέον οι τιμές των προϊόντων ευρείας κατανάλωσης δεν συμβαδίζουν με τη γενικότερη τάση της αγοράς. Τα είδη ένδυσης είναι πλέον πολύ φτηνά, το ίδιο και τα ηλεκτρικά είδη ή τα προϊόντα υψηλής τεχνολογίας. Αντιθέτως στα είδη που πουλιούνται στο σουπερμάρκετ όπου η ζήτηση είναι ανελαστική, οι τιμές παραμένουν οι ίδιες ή και αυξάνονται» επισημαίνει ο πρόεδρος του Κέντρου Προστασίας Καταναλωτών (ΚΕΠΚΑ) κ. Νίκος Τσεμπερλίδης. « Εχω παρατηρήσει ότι προϊόντα όπως το κρέας ή το τυρί τα αγοράζω το τελευταίο διάστημα ως και 15% ακριβότερα. Ακόμη βέβαια δεν έχω περιορίσει τα έξοδά μου για τρόφιμα » λέει από την πλευρά του ο ιδιωτικός υπάλληλος κ. Παναγιώτης Σαχίνης.

Για τους εκπροσώπους των καταναλωτικών ενώσεων η ακρίβεια της ελληνικής αγοράς στα είδη πρώτης ανάγκης δεν είναι συγκυριακό φαινόμενο. « Ηδη από πέρυσι είχαμε παρουσιάσει μια έρευνα που έδειχνε ότι το ελληνικό παράρτημα διεθνούς αλυσίδας σουπερμάρκετ ήταν κατά 35% ακριβότερο από το αντίστοιχο γερμανικό. Η ακρίβεια στην ελληνική αγορά οφείλεται στην έλλειψη ουσιαστικού ανταγωνισμού αφού η πίτα είναι μοιρασμένη σε ελάχιστες μεγάλες εταιρείες, αλλά και στην κυριαρχία των μεσαζόντων εις βάρος καταναλωτών και παραγωγών » τονίζει ο κ. Τσεμπερλίδης.

Ο φόβος του καταναλωτή μπροστά στο ράφι φαίνεται και από τη συμπεριφορά που επιδεικνύουν κοινωνικές κατηγορίες οι οποίες δεν φημίζονταν ιδιαίτερα για την εγκράτειά τους. « Αν και σπουδάζω και εργάζομαι παρτ τάιμ, φροντίζω να βρίσκω χρόνο να πηγαίνω πάντα στο σουπερμάρκεταφού έχει καλύτερες τιμές από το μίνι μάρκετ της γειτονιάς μου. Τις προάλλες ξύπνησα για πρώτη φορά στη ζωή μου για να πάω στη λαϊκή. Ενας τρόπος για να εξοικονομώ χρήματα είναι η προτίμηση που δείχνω πλέον σε προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, όταν θέλω να αγοράσω λόγου χάρη δημητριακά » λέει η 23χρονη ελληνοπερουβιανή φοιτήτρια Ιζαμπέλα Ρίος.

Οι περισσότεροι πάντως συμφωνούν ότι τα καθημερινά ψώνια εκ φύσεως δεν επιτρέπουν την έρευνα αγοράς που γίνεται σε άλλες αγορές.

« Δεν είναι δυνατόν να λες στον καταναλωτή ψώνισε μακαρόνια από το ένα μέρος και γάλα από το άλλο. Ούτε χρόνο διαθέτει ούτε υπάρχει και κανένα ουσιαστικό οικονομικό όφελος. Τα πρόβλημα είναι ότι και η χαμηλότερη ελληνική τιμή είναι υψηλή για τις οικονομικές δυνατότητες του Ελληνα » δηλώνει ο κ. Κοκουγιάννης.

« Η λύση βρίσκεται στα χέρια του κράτους » τονίζει ο κ. Τσεμπερδέλης. « Δεν αρκεί η επιβολή προστίμων τα οποία πληρώνονται ύστερα από πολλά χρόνια ή και καθόλου. Το βασικό είναι να δίνεται ευρεία δημοσιότητα στα ονόματα των εταιρειών που αισχροκερδούνώστε ο κόσμος να μποϊκοτάρει τα προϊόντα τους. Επίσης, είναι σημαντικό οι κυρώσεις να περιλαμβάνουν προσωπικά και τα στελέχη των εταιρειών που προσχωρούν σε τέτοιες πρακτικέςώστε να στιγματίζονται» καταλήγει.

Προβληματικά τα εισοδήματα
Η κυρία Γιάννα Παπαντωνίου λέει:
«Το πρόβλημα δεν είναι οι τιμές, είναι η μείωση των εισοδημάτων. Ως συνταξιούχος του Δημοσίου το έζησα αυτό από πρώτο χέρι. Φυσικά υπάρχουν και προϊόντα που θα μπορούσαν να είναι φθηνότερα, όπως π.χ.

το ελαιόλαδο. Γενικά εγώ πάντως ψώνιζα, και ψωνίζω ακόμα, κοιτώντας πρώτα την ποιότητα και μετά την τιμή».

Μόνο είδη πρώτης ανάγκης
Η κυρία Σοφία Παπαδοπούλου λέει:
«Ολα τα πράγματα έχουν ακριβύνει, δεν μπορώ να προσδιορίσω σε ποια προϊόντα έχει γίνει η μεγαλύτερη αύξηση. Βέβαια εγώ συνεχίζω να ψωνίζω από το σουπερμάρκετ τις ποσότητες που αγόραζα στο παρελθόν. Στην ηλικία που είμαι δεν κάνω άλλωστε άλλου είδους αγορές, πέρα από τα είδη πρώτης ανάγκης».

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Κοινωνία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk