Τα δισκοπωλεία φεύγουν, τα περίπτερα έρχονται

Oι εποχές όπου μια βόλτα στη συνοικία και ακόμη πιο πολύ στο κέντρο της Αθήνας συνδυαζόταν με μια επίσκεψή μας στο αγαπημένο μας δισκάδικο, όπως δείχνουν τα πράγματα, έχουν περάσει ανεπιστρεπτί. Οι νεαρές ηλικίες ούτε καν διανοούνται να αγοράσουν CD- αρκετοί μάλιστα ίσως να αγνοούν και την ύπαρξή του-, ενώ οι μεγαλύτεροι το έχουν προ πολλού βγάλει από τη λίστα των προτεραιοτήτων τους με την ακριβή τιμή του ως τον πρώτο λόγο και το τσάμπα κατέβασμα ως δεύτερο. Και επειδή πενία τέχνας κατεργάζεται, οι δισκογραφικές εταιρείες έχουν το τελευταίο διάστημα καταφύγει σε διάφορα τρυκ προκειμένου να καθυστερήσουν την ολοένα και αυξανόμενη κατηφόρα που έχει πάρει η αγορά.

Oι εποχές όπου μια βόλτα στη συνοικία και ακόμη πιο πολύ στο κέντρο της Αθήνας συνδυαζόταν με μια επίσκεψή μας στο αγαπημένο μας δισκάδικο, όπως δείχνουν τα πράγματα, έχουν περάσει ανεπιστρεπτί. Οι νεαρές ηλικίες ούτε καν διανοούνται να αγοράσουν CD- αρκετοί μάλιστα ίσως να αγνοούν και την ύπαρξή του-, ενώ οι μεγαλύτεροι το έχουν προ πολλού βγάλει από τη λίστα των προτεραιοτήτων τους με την ακριβή τιμή του ως τον πρώτο λόγο και το τσάμπα κατέβασμα ως δεύτερο. Και επειδή πενία τέχνας κατεργάζεται, οι δισκογραφικές εταιρείες έχουν το τελευταίο διάστημα καταφύγει σε διάφορα τρυκ προκειμένου να καθυστερήσουν την ολοένα και αυξανόμενη κατηφόρα που έχει πάρει η αγορά.

O Πρινς έχει πλέον καθιερώσει την κυκλοφορία των CD του μέσα από ταμπλόιντ εφημερίδες, όπως το ίδιο έκανε και ο Μπάουι, ενώ ο Σπρίνγκστιν και πολλοί άλλοι μεγάλοι καλλιτέχνες έχουν καθιερώσει τη δωρεάν πρόσβαση στα τραγούδια τους, έστω και για μικρό διάστημα, λίγο πριν από την επίσημη κυκλοφορία τους. Η συνέχεια ήταν πιο ενδιαφέρουσα αφού πολλοί είναι πλέον οι καλλιτέχνες, εγχώριοι και μη, που κυκλοφορούν μέσω κάποιας εφημερίδας τη νέα δουλειά τους, από την Αλκηστη Πρωτοψάλτη ως τη Δέσποινα Βανδή και τη Lady Gaga. Και πλέον έχει φτάσει ο καιρός που κάποια πολύ εμπορικά CD κυκλοφορούν και στα περίπτερα χωρίς κάποιο περιοδικό ή εφημερίδα να τα καλύπτει. Ηδη στην Ιταλία το φαινόμενο έχει λάβει μεγάλες διαστάσεις και το ίδιο συμβαίνει σε μικρότερο ίσως βαθμό στην Ισπανία και στη Γερμανία. Στη χώρα μας προς αυτή την κατεύθυνση πρωτοστάτησαν ο Γιώργος Αλκαίος με τον Διονύση Σχοινά δημιουργώντας τη δική τους εταιρεία Friends Μusic Factory προκειμένου να διοχετεύσουν στην αγορά τις νέες δουλειές τους πιστεύοντας ότι έτσι θα χτυπήσουν και την πειρατεία. Στο περίπτερο είχαν κυκλοφορήσει επίσης τα CD του Μάικλ Τζάκσον λίγο μετά τον θάνατό του, ενώ σε μειωμένη τιμή κυκλοφόρησε το CD του «Ολα είναι εδώ» ο έλληνας αοιδός Νίκος Βέρτης. Η περίπτωση όμως των Ιron Μaiden και του νέου CD τους «Τhe Final Frontier» είναι εκείνη που θα γράψει ιστορία. Πρώτον, γιατί αποκλειστικά για την Ελλάδα κυκλοφόρησε σε πολυτελή και εντυπωσιακή Α4 έκδοση με ένα βιβλιαράκι 32 σελίδων, με πλούσιο ενημερωτικό και φωτογραφικό υλικό, ενώ η έκδοση του δισκοπωλείου αρκείται στις 16 σελίδες. Δεύτερον και βασικότερο – και αυτό ισχύει για όλες τις παρόμοιες εκδόσεις-, η τιμή του είναι 12,99 ευρώ όταν στα δισκοπωλεία κινείται μεταξύ 16 και 20 ευρώ.

Ο λόγος που κατέφυγε σε μια τέτοια κίνηση η ΕΜΙ, μας εξηγεί η υπεύθυνη του ξένου ρεπερτορίου της εταιρείας Αγγέλα Κόλλια, είναι: «Γιατί πολύ απλά δεν υπάρχουν πια δισκάδικα για να προωθηθεί το φυσικό προϊόν.Εχοντας μια τέτοια κυκλοφορία μεσούντος του θέρους έπρεπε να βρούμε τρόπο να την κάνουμε προσεγγίσιμη στο κοινό τού Νο 1 σε πωλήσεις ονόματός μας στην Ελλάδαπου τον Δεκαπενταύγουστο βρισκόταν σε διακοπές και εκεί τα πράγματα είναι ακόμη χειρότερα. Οι νέοι άνθρωποι δεν πηγαίνουν στα δισκοπωλεία πλέον και το περίπτερο είναι ίσως ο μοναδικός τρόπος να τους υπενθυμίσουμε ότι το CD κυκλοφόρησε. Βεβαίως κάτι τέτοιο δεν μπορεί να γίνει για όλες τις κυκλοφορίες, αφενός γιατί πρακτικά δεν γίνεται να γεμίσεις τα περίπτερα με CD και αφετέρου γιατί υπάρχει ένα πρόβλημα με τα δικαιώματα και τις άδειες των καλλιτεχνών» . Και συμπληρώνει: «Είναι σίγουρα πιο ασφαλές για την πορεία ενός CD να κυκλοφορήσει ταυτόχρονα σε 14.000 σημεία πώλησης και άλλο στα εναπομείναντα μεγάλα μεν αλλά πολύ λίγα δισκάδικα της Ελλάδας».

Ενα αντίτυπο να πουληθεί σε κάθε περίπτερο, οι συνολικές πωλήσεις του CD θα είναι σίγουρα κατά πολύ μεγαλύτερες από εκείνες των δισκοπωλείων όταν, σύμφωνα με άλλον παράγοντα της δισκογραφίας, έχουμε φτάσει στο σημείο το δεύτερο, το τρίτο ή το τέταρτο σε πωλήσεις άλμπουμ στη χώρα μας να πουλάει λιγότερα από εκατό αντίτυπα. Και για να θυμηθούμε το αγαπημένο τραγούδι των R.Ε.Μ., «αυτό είναι το τέλος του κόσμου όπως τον ξέραμε». Εστω και αν κάποτε τα αγαπημένα τραγούδια μας ακούγονταν μέσα από τα αυλάκια ενώ βινυλίου, απόκτημα της βόλτας μας στα δισκάδικα, και όχι από ένα CD που αγοράσαμε μαζί με τα τσιγάρα και το παγωτό ξεκρεμώντας το από τα μανταλάκια ενός περιπτέρου.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Πολιτισμός
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk