ΡΟΥΝΤΟΛΦ ΝΟΥΡΕΓΕΦ Χορευτής, επαναστάτης και «βλάχος» σταρ

Πριν από περίπου 10 χρόνια ο αείμνηστος Λεωνίδας Ντεπιάν είχε παραχωρήσει μια συνέντευξη στο «Βήμα της Κυριακής» όπου, μεταξύ άλλων, μιλούσε για τους θρύλους του χορού με τους οποίους είχε συναναστραφεί προσωπικά στη διάρκεια της καριέρας του. «Τον Νουρέγεφ τον γνωρίσατε ποτέ;» ερωτήθηκε κάποια στιγμή. Ο Ντεπιάν χαμογέλασε, κάθησε πιο αναπαυτικά στην πολυθρόνα του και διηγήθηκε μια ιστορία: «Τον γνώρισα κάποτε που είχε έρθει με τη Φοντέιν στο Ηρώδειο. Α,ναι.Ηταν πραγματικός σταρ.

Πριν από περίπου 10 χρόνια ο αείμνηστος Λεωνίδας Ντεπιάν είχε παραχωρήσει μια συνέντευξη στο «Βήμα της Κυριακής» όπου, μεταξύ άλλων, μιλούσε για τους θρύλους του χορού με τους οποίους είχε συναναστραφεί προσωπικά στη διάρκεια της καριέρας του. «Τον Νουρέγεφ τον γνωρίσατε ποτέ;» ερωτήθηκε κάποια στιγμή. Ο Ντεπιάν χαμογέλασε, κάθησε πιο αναπαυτικά στην πολυθρόνα του και διηγήθηκε μια ιστορία: «Τον γνώρισα κάποτε που είχε έρθει με τη Φοντέιν στο Ηρώδειο. Α,ναι.Ηταν πραγματικός σταρ. Εμπαινε σε εστιατόριο να φάει και υπέφερε.Αγωνιούσε για το πώς δείχνει, για το αν ο κόσμος είχε αντιληφθεί την παρουσία του, για το ποιο προφίλ του έδειχνε καλύτερο…Κάποια φορά ο Μενότι έδωσε μια δεξίωση προς τιμήν του στο Λος Αντζελες.Φτάνει,λοιπόν,ο Νουρέγεφ,του προσφέρουν ένα ουίσκι, του δείχνουν τον μπουφέ και τον καλούν να σερβιριστεί. Τι κάνει τότε αυτός; Χύνει το ουίσκι και πάει και κλειδώνεται σε ένα δωμάτιο λέγοντας:“Ενας Νουρέγεφ δεν σερβίρεται,τον σερβίρουν”.Βλάχος ήταν ο άνθρωπος… Δεν καταλάβαινε ότι αυτό που ζητούσε ήταν λιγότερο τιμητικό από αυτό που του πρότειναν. Με την απρέπειά τουόμωςκατάφερε να δημιουργήσει θέμα. Την άλλη μέρα το έγραψαν όλες οι εφημερίδες,το δημοσίευσε το “Τime”…» («Το Βήμα της Κυριακής», 10.6.2001).

Με την ιστορία σκοπός του Ντεπιάν ήταν να υπογραμμίσει τη διαφορά ανάμεσα σε έναν καλό χορευτή και σε έναν πραγματικό σταρ. «Ο καλλιτέχνης πουλά τη δουλειά του, ο σταρ τον εαυτό του» έλεγε στην ίδια συνέντευξη. «Ο Νουρέγεφ υπήρχε διά βίου.Αρρωστος και γερασμένος γέμιζε το Ηρώδειο.Ο κόσμος καθόταν στην ουρά 24ωρα λέγοντας ο ένας στον άλλον: «Α, δεν μπορεί πια να χορέψει…». Ο Νουρέγεφ δεν χόρευε πιααλλά οι Αθηναίοι ξενυχτούσαν στα εκδοτήρια. Ηθελαν να τον δουνακόμη και στην πτώση του».

Σύμφωνα με τον Ντεπιάν, αυτή ακριβώς η διαφορά συμπεριφοράς με τη Μαργκότ Φοντέιν ήταν που τους έκανε να ισορροπούν αριστοτεχνικά ως καλλιτεχνικό ζευγάρι. Σε αντίθεση με το εκρηκτικό ταμπεραμέντο εκείνου, εκείνη παρέμεινε σεμνή. Μαζί του, όμως, κατάφερε να κάνει μια δεύτερη λαμπρή καριέρα. «Οταν γνωρίστηκαν,η Φοντέιν είχε ήδη δώσει την τελευταία της παράσταση» θυμόταν ο Ντεπιάν. «Ηταν πρόεδρος της Βασιλικής Ακαδημίας και επρόκειτο να χορέψει σε ένα μικρό γκαλά που διοργανωνόταν εκεί. Της μίλησαν λοιπόν για κάποιο ρωσάκι προτείνοντάς της να χορέψει μαζί του…Εκείνος χορεύοντας με το μεγάλο όνομα της Δύσης στερέωσε την ευρωπαϊκή σταδιοδρομία του και εκείνη, αντίστοιχα, πραγματικά ξεκίνησε μια δεύτερη καριέρα. (…)Παρέμεινεόμωςαπίστευτα σεμνή…». «Κάθε φορά που χορεύω μαζί του» έλεγε η κατά 19 χρόνια μεγαλύτερη περίφημη παρτενέρ του «δεν βλέπω τον ίδιο αλλά την προσωποποίηση του μπαλέτου». Ενας από τους διασημότερους χορευτές του 20ού αιώνα, ο Νουρέγεφ υπήρξε ο πρώτος μετά τον θρυλικό Νιζίνσκι που κατάφερε να υπογραμμίσει τη σημασία των ανδρικών ρόλων. Τα εντυπωσιακά του άλματα, οι γρήγορες στροφές του αλλά κυρίως η ίδια η λάμψη την οποία εξέπεμπε από σκηνής κυριολεκτικά μαγνήτιζαν το κοινό.

Τάταρος την καταγωγή, ο Νουρέγεφ (17.3.1938- 6.1.1993) έδειξε από νωρίς τον επαναστατικό, ασυμβίβαστο χαρακτήρα του. Εφηβος ακόμη στην πρώην Σοβιετική Ενωση αρνήθηκε να γίνει μέλος της Κομμουνιστικής Νεολαίας ενώ έπαιρνε κρυφά μαθήματα αγγλικών. Τόσο στα πρώτα του βήματα στα πάλαι ποτέ Μπαλέτα Κίροφ (νυν Μαριίνσκι) όσο και αργότερα, όταν αυτομόλησε στη Δύση, ουδέποτε φοβήθηκε τη σκληρή δουλειά. Παράλληλα δεν σταμάτησε να αναζητεί νέες προκλήσεις, στην τηλεόραση και στον κινηματογράφο και αργότερα στη διεύθυνση ορχήστρας.

Λίγο πριν από τον θάνατό του από ΑΙDS, ο ίδιος δήλωνε προφητικά: «Οι δημιουργοί πεθαίνουναλλά ό,τι δημιούργησαν ζει αιώνια».

ΝΤΕΪΒΙΝΤ ΜΑΧΑΤΕΛΙ: Ο ΧΟΡΟΣ ΜΑΣ ΔΙΝΕΙ ΕΛΠΙΔΑ ΓΙΑ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ
Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του γκαλά και πρώτος χορευτής του Βασιλικού Μπαλέτου του Λονδίνου, του συγκροτήματος με το οποίο ο Νουρέγεφ ταύτισε το όνομά του, μιλάει για τον θρυλικό Ρούντι και την καλλιτεχνική κληρονομιά του – Είναι η πρώτη φορά που θα βρεθείτε στην Ελλάδα;

«Εχω έρθει παλαιότερα για διακοπές και πραγματικά μου αρέσει ιδιαίτερα η χώρα σας.Σέβομαι πολύ την προσφορά της Ελλάδας στην ανθρωπότητα.Η δημοκρατία,η φιλοσοφία,η επιστήμη,το αρχαίο δράμα και οι τέχνες γενικότερα οφείλουν πάρα πολλά σε αυτόν τον τόπο».

– Αυτή τη στιγμή,πάντως,η συγκυρία είναι πολύ δύσκολη.Τι σκέπτεστε γι΄ αυτό;

«Επί του παρόντος η οικονομική κατάσταση είναι δύσκολη και σκληρή παντού.Ακόμη και χώρες με πολύ ισχυρότερη οικονομία από την ελληνική υποφέρουν και δοκιμάζονται.Ωστόσο,από τη φύση μου είμαι αισιόδοξος και πιστεύω πως η Ελλάδα θα καταφέρει να ξεπεράσει τα προβλήματά της.Η τέχνη γενικότερα και φυσικά ο χορός είναι πολύ σημαντικό όπλο το οποίο μας δίνει ελπίδα,πίστη και κουράγιο για το μέλλον». – Κατά τη γνώμη σας,τι ήταν αυτό που έκανε τον Νουρέγεφ τόσο ξεχωριστό;

«Πέρα από σημαντικός χορευτής, ο σημαντικότερος κατά τη γνώμη μου,ήταν και εξαιρετικά ισχυρή προσωπικότητα.Αποφασισμένος και αφοσιωμένος σε αυτό που έκανε.Δούλευε ακατάπαυστα και συνήθιζε να λέει ότι “κάθε βήμα σας πρέπει να είναι χρωματισμένο με το αίμα σας”. Παράλληλα ο ίδιος ευλογήθηκε να έχει σπουδαίους δασκάλους αλλά και σπουδαίους συνεργάτες».

– Ποια είναι η κληρονομιά του σήμερα στο Βασιλικό Μπαλέτο του Λονδίνου;

«Αυτή τη στιγμή δεν υπάρχουν χορογραφίες του Νουρέγεφ στο συγκρότημα.

Ωστόσο αυτό δεν σημαίνει καθόλου ότι έχει ξεχαστεί.

Αντιθέτως, πριν από μερικά χρόνια διοργανώθηκε ειδική εκδήλωση στη μνήμη του,ανάλογη με αυτές που γίνονται συχνά. Προσωπικά θα ήθελα όλοι μας- και κυρίως οι νεότεροι- να τον θυμόμαστε για πάντα και να αποτιμούμε στις διαστάσεις της την προσφορά του στο Βασιλικό Μπαλέτο, με αποκορύφωμα, φυσικά,τη λαμπρή συνεργασία του με τη Μαργκότ Φοντέιν».

Το γκαλά στη μνήμη του Ρούντολφ Νουρέγεφ θα δοθεί στις 13 Σεπτεμβρίου στο Ηρώδειο.Συμμετέ- χουν,εκτός άλλων,πρώτοι χορευτές και σολίστ από το Βασιλικό Μπαλέτο του Λονδίνου, την Οπερα του Παρισιού,το θέατρο Μαριίνσκι της Αγίας Πετρούπολης,το θέατρο Μπαλσόι της Μόσχας.Θα παρουσιαστούν αποσπάσματα από τα έργα «Δον Κιχώτης», «Ρωμαίος και Ιουλιέτα»,«Λίμνη των Κύκνων» κτλ.Εισιτήρια προπωλούνται από τα ταμεία του Φεστιβάλ Αθηνών (Πανεπιστημίου 39).Περισσότερες πληροφορίες στο τηλ. 210 7234.567.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Πολιτισμός
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
  • Κινήσεις κρυφές Είναι πλέον αποφασισμένος να σταματήσει να... κρύβει τα πούρα του μέσα στα ροζ ρόλεϊ της Τίτι Βανίλι. ΣΙΒΥΛΛΑ |
Helios Kiosk