ΑΠΟΨΗ

Εταιρική κουλτούρα και επιχειρηματική ηθική

Η εταιρική κουλτούρα είναι από τους όρους οι οποίοι δεν γίνονται πάντα εύκολα αντιληπτοί. Ενας βασικός ορισμός της είναι ο συλλογικός τρόπος με τον οποίον υλοποιούνται κάποιες ενέργειες μέσα σε μια εταιρεία ή έναν οργανισμό. Δεδομένου ότι ο όρος κουλτούρα είναι σχετικός και όχι αυστηρά καθορισμένος, κάθε ανθρώπινη ομάδα δύναται να δημιουργήσει τη δική της κουλτούρα, η οποία στη συνέχεια θα καθορίσει τις αποφάσεις που θα λαμβάνονται κατά τη διάρκεια της ζωής μιας εταιρείας ή ενός οργανισμού.

Εταιρική κουλτούρα  και επιχειρηματική ηθική | tovima.gr

Η εταιρική κουλτούρα είναι από τους όρους οι οποίοι δεν γίνονται πάντα εύκολα αντιληπτοί. Ενας βασικός ορισμός της είναι ο συλλογικός τρόπος με τον οποίον υλοποιούνται κάποιες ενέργειες μέσα σε μια εταιρεία ή έναν οργανισμό.

Δεδομένου ότι ο όρος κουλτούρα είναι σχετικός και όχι αυστηρά καθορισμένος, κάθε ανθρώπινη ομάδα δύναται να δημιουργήσει τη δική της κουλτούρα, η οποία στη συνέχεια θα καθορίσει τις αποφάσεις που θα λαμβάνονται κατά τη διάρκεια της ζωής μιας εταιρείας ή ενός οργανισμού.

Η κουλτούρα απαντάται σε διάφορες μορφές μέσα σε μια επιχείρηση.

Μπορούμε να αναγνωρίσουμε τα συστατικά της από το πώς επικοινωνείται η πληροφορία και διαχέεται η γνώση, από τις αποκρίσεις που λαμβάνουμε από τους εργαζομένους, από το πώς μετράται η αποδοτικότητα, από το πώς συντονίζονται τα έργα σε έναν οργανισμό.

Συχνά πυκνά οι επιχειρήσεις διαλαλούν ότι « οι άνθρωποί μας είναι το σημαντικότερο κεφάλαιο για την εταιρεία μας », ως στοιχείο εταιρικής κουλτούρας. Ωστόσο οι εργαζόμενοι γίνονται μάρτυρες ακατανόητων και απρόσμενων ενεργειών. Γίνονται αποδέκτες e-mails που τους υποδεικνύουν πού θα καθήσουν, πώς θα ντυθούν και πού θα αναφέρονται, χωρίς προηγούμενη ενημέρωση. Ενίοτε, σε αρκετές περιπτώσεις, οι ευκαιρίες ανάπτυξης και εκπαίδευσης «κόβονται» στον βωμό της μείωσης του κόστους, ειδικά σε περιόδους οικονομικής κρίσης. Με άλλα λόγια, πρακτικές που αντανακλούν μια συγκεκριμένη κουλτούρα έχουν μεγαλύτερη επίδραση στο προσωπικό από οποιαδήποτε καλοδιατυπωμένη τοιχοκολλημένη ανακοίνωση αρχών, αξιών, οράματος και αποστολής.

Αναπόφευκτα, επομένως, η εταιρική κουλτούρα συνδέεται άμεσα ίσως με το πιο σημαντικό κομμάτι του παζλ, αυτό που λέμε επιχειρηματική ηθική και εταιρική υπευθυνότητα.

Η επιχειρηματική ηθική στο πλαίσιο εσωτερικής λειτουργίας είναι αναγκαίο να επικοινωνηθεί κατάλληλα στο προσωπικό υπογραμμίζοντας την αδιαπραγμάτευτη δέσμευση της διοίκησης για τήρηση της ηθικής μέσα από έναν κώδικα δεοντολογίας και συμπεριφοράς.

Από την άλλη πλευρά, στην εποχή της αειφόρου ανάπτυξης, της κλιματικής αλλαγής, της υποβάθμισης του περιβάλλοντος αλλά και της επιχειρηματικής εξωστρέφειας, προκύπτει η ανάγκη διαμόρφωσης ενός στρατηγικού πλαισίου αρχών εταιρικής υπευθυνότητας με έμφαση στην κοινωνία και το περιβάλλον, το οποίο θα ορίζει ξεκάθαρα τους άξονες δράσης συνυφασμένους με την εκάστοτε επιχειρηματική δραστηριότητα.

Ο κ. Βασίλης Ρεγκούζας είναι πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΣΤΟΧΑΣΙΣ Σύμβουλοι Επιχειρήσεων ΑΕ.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Γνώμες
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk