ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ

Η γυναίκα που «άνοιξε» τη Χάλκη

«7 Ιανουαρίου 2009. Προσγειωνόμα- στε το πρωί σε μια παγωμένη Πόλη. Κάνει κρύο,ο αέρας διαπερνά τα κόκαλα. Ευτυχώςέχουμε καλό φως, μας βοηθά. Καθαρή εικόνα… Φέραμε μαζί και τις δύο κάμερες.Φθάσαμε εσπευσμένα,μόλις εγκρίθηκε η άδεια για λήψεις στα αγιάσματα: στην Ανάληψη, στη Μονή Παντοκράτορος, στον Αϊ-Γιώργη Κυπαρισσά…Στη Μονή Παντοκράτορος, που καθώς λέγεται υπήρξε η λαμπρότερη μονή της Πόλης, αναμένουμε επί ώρα:η άδεια που έχουμε αφορά το αγίασμα.Μπαίνουμε στο εσωτερικό της μονής.

«7 Ιανουαρίου 2009. Προσγειωνόμα- στε το πρωί σε μια παγωμένη Πόλη. Κάνει κρύο,ο αέρας διαπερνά τα κόκαλα. Ευτυχώςέχουμε καλό φως, μας βοηθά. Καθαρή εικόνα… Φέραμε μαζί και τις δύο κάμερες.Φθάσαμε εσπευσμένα,μόλις εγκρίθηκε η άδεια για λήψεις στα αγιάσματα: στην Ανάληψη, στη Μονή Παντοκράτορος, στον Αϊ-Γιώργη Κυπαρισσά…Στη Μονή Παντοκράτορος, που καθώς λέγεται υπήρξε η λαμπρότερη μονή της Πόλης, αναμένουμε επί ώρα:η άδεια που έχουμε αφορά το αγίασμα.Μπαίνουμε στο εσωτερικό της μονής.Απέχουν κάμερες και φωτογραφικές μηχανές. Ξάφνιασμα!Κλείνω τα μάτια για να “δω τη μία από τις πιο εντυπωσια κές σωζόμενες εκκλησίες. Αναζητώ μέσα στα μισογκρεμισμένα ερείπια τα ίχνη.Κλείνω τα αφτιά μου για να “ακούσω” την καθημερινότητα του βυζαντινού νοσοκομείου που φιλοξενούσε… Η θέα μάς μαγεύει. Γκρι-ασημί τα νερά του Βοσπόρου. Περιμένουμε στο μοναδικό καφέ που βρίσκεται εκεί.Ενα πλάνο μαγικό.Η Μονή Παντοκράτορος μοιάζει να αιωρείται μεταξύ ουρανού και θάλασσας. Ισως βρήκαμε το πλάνο της αρχής…». Με δύο κάμερες, φωτογραφικές μηχανές και μια μικρή ομάδα συνεργατών, η Αναστασία Μάνου βρέθηκε εκείνο το παγωμένο πρωινό στην Κωνσταντινούπολη για τα γυρίσματα του ντοκυμαντέρ «Ιχνηλατώντας την Πόλη» της εταιρείας της, White Fox.

Επιχειρηματίας, μητέρα 12χρονης κόρης, η κυρία Μάνου από νωρίς έμαθε να κρατά τα μάτια ανοιχτά. Είδε την προοπτική του ταξιδιού όταν απευθύνθηκε στον ξεναγό της ομάδας ρωτώντας τον τι έχει προβλεφθεί εν όψει της ανακήρυξης της Κωνσταντινούπολης ως Πολιτιστικής Πρωτεύουσας του 2010 που να αναδεικνύει τον πλούτο που απλωνόταν μπροστά της. Η απάντηση δεν την ικανοποίησε και η απορία μετατράπηκε σε ανησυχία:

Φυτώριο πνευματικών ανθρώπων,οικουμενικών πατριαρχών,κληρικών,επιστημόνων και διαπρεπών ιεραρχών,η Θεολογική Σχολή της Χάλκης θα ανοίξει τις πύλες της επί 25 ημέρες και 8 ώρες κάθε ημέρα,φιλοξενώντας την έμπνευση ελλήνων εικαστικών

«Μα καλά, κανείς δεν θα πει τίποτε για όλα αυτά σε όσους έλ θουν;». Τότε γεννήθηκε η ιδέα μιας εκδήλωσης η οποία θα αποτύπωνε έστω ένα μέρος της ομορφιάς που είδε και της συγκίνησης που ένιωσε στην Πόλη: μια έκθεση ελλήνων καλλιτεχνών με την οποία ύστερα από 30 και πλέον χρόνια θα άνοιγαν οι πύλες της Θεολογικής Σχολής της Χάλκης! Και αυτό ακριβώς θα γίνει στις 28 Αυγούστου με τα εγκαίνια της έκθεσης 101 ελλήνων καλλιτεχνών με τίτλο «Ιχνηλατώντας την Κωνσταντινούπολη», η οποία θα αναπτυχθεί και στο Σισμανόγλειο Μέγαρο (28 Αυγούστου- 23 Σεπτεμβρίου).

Κινητό μουσείο γνωστών ονομάτων Το πλεονέκτημα του σχεδίου είναι ότι για πρώτη φορά η Θεολογική Σχολή της Χάλκης θα μείνει ανοιχτή επί 25 ημέρες και 8 ώρες κάθε ημέρα (όχι βέβαια ως ιερατική σχολή) για να φιλοξενήσει σε εξωτερικούς και εσωτερικούς χώρους τα έργα των καλλιτεχνών και μάλιστα υπό την αιγίδα του Δήμου Πριγκιποννήσων. Η διαδικασία για την επίτευξη του σχεδίου διήρκεσε μήνες και η δήλωση τούρκων επιμελητών τέχνης ότι η έκθεση είναι κινητό μουσείο βοήθησε. «Ισως αυτό καθησυχάσει όσους από τουρκικής πλευράς φανούν καχύποπτοι» επισημαίνει η κυρία Μάνου. Ενα κινητό μουσείο λοιπόν που περιλαμβάνει τις υπογραφές των μεγαλύτερων ελληνικών ονομάτων στις εικαστικές τέχνες, όπως ο Παναγιώτης Τέτσης και ο Αλέκος Φασιανός, αλλά και νεότερων καλλιτεχνών, όπως ο Σάββας Γεωργιάδης ή ο Γιώργος Χαδούλης, «σε έναν παλίμψηστο καμβά που γοητεύει την ψυχή και συμπαρασύρει το βλέμμα σ΄ ένα διηνεκές ταξίδι», όπως σημειώνει η επιμελήτριά της Ιρις Κρητικού.

ΜΕ ΤΟ ΠΟΔΙ ΣΤΟ ΓΚΑΖΙ

4 Η Αναστασία Μάνου

Γεννημένη στην Αθήνα,με πατρική καταγωγή από την Ηπειρο και μητρική από τη Μάνη,η Αναστασία Μάνου ένα από τα πρώτα πράγματα που έμαθε από το σπίτι της είναι ότι«καλύτερα να πατάς γκάζι παρά να σκύβεις το κεφάλι». Σπουδές στα Οικονομικά,μεταπτυχιακό στο Πολυτεχνείο, δουλειά στο Ινστιτούτο Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών.Κάποια στιγμή διαπίστωσε ότι δεν της πήγαινε ένα τόσο«εσωστρεφές επάγγελμα» . Ασχολήθηκε με το ραδιόφωνο και την τηλεόραση (στο οικονομικό ρεπορτάζ),στη συνέχεια εισήλθε στον χώρο της έντυπης δημοσιογραφίας («Το Βήμα»,«Καθημερινή»).Προσωπικά προβλήματα την ανάγκασαν να…απογειωθεί.Ζήτησε από κάποιους γνωστούς της να της μεταβιβάσουν αντί κάποιου τιμήματος την εταιρεία παραγωγής ντοκυμαντέρ που σκόπευαν να κλείσουν.Αρχισε έτσι να δουλεύει πολύ σκληρά τα πρώτα χρόνια,συνειδητοποιώντας ότι δεν είναι εύκολο για μια γυναίκα να επιβιώσει στην Ελλάδα όταν έχει τη δική της επιχείρηση.Εφέτος κλείνει πέντε χρόνια στο τιμόνι της White Fox και,παρά τους δύσκολους καιρούς,η εταιρεία πάει καλά,έχει ανοιχτεί σχεδόν σε όλους τους ελληνικούς τηλεοπτικούς σταθμούς,καθώς επίσης και στην κυπριακή αγορά.

«Ιχνηλατώντας την Κωνσταντινούπολη» 28 Αυγούστου23 Σεπτεμβρίου Ωρες λειτουργίας:

Σισμανόγλειο Μέγαρο: 10.00-20.00, τηλ.0090 541 4047 843 Θεολογική Σχολή Χάλκης:

10.00-18.00, τηλ. 0090 541 4047 917 www.tracingistanbul.com

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Πολιτισμός
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
  • Κινήσεις κρυφές Είναι πλέον αποφασισμένος να σταματήσει να... κρύβει τα πούρα του μέσα στα ροζ ρόλεϊ της Τίτι Βανίλι. ΣΙΒΥΛΛΑ |
Helios Kiosk