Σε ελεύθερη πτώση βρίσκεται η αγορά αυτοκινήτου, σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοίνωσε χθες η Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ). Συγκεκριμένα, τα αυτοκίνητα (καινούργια ή μεταχειρισμένα εξωτερικού) που κυκλοφόρησαν για πρώτη φορά στην Ελλάδα το διάστημα Ιανουαρίου- Ιουλίου 2010 ανήλθαν σε 139.388 και ήταν μειωμένα κατά 25,2% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2009, έναντι μείωσης 22,9% που σημειώθηκε μεταξύ 2009 και 2008. Σύμφωνα επίσης με την ΕΛΣΤΑΤ, το επτάμηνο εφέτος οι μοτοσικλέτες (άνω των 50 κυβικών εκατοστών) που κυκλοφόρησαν για πρώτη φορά στη χώρα ανήλθαν σε 41.714 και μειώθηκαν κατά 12,8% σε σύγκριση με τις 47.848 του επταμήνου του 2009, ενώ μεταξύ 2009 και 2008 είχε καταγραφεί μείωση 29,8%. Σχολιάζοντας την πτώση στις πωλήσεις, ο Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ) σημειώνει ότι η επανειλημμένη αύξηση της φορολογίας στην αγορά και στη χρήση του αυτοκινήτου (ΦΠΑ, φόροι πολυτελείας, φόροι εταιρικών αυτοκινήτων, τεκμήρια, υψηλότερα τέλη κυκλοφορίας, φόροι στα καύσιμα), σε συνδυασμό με την εύλογη λόγω της κρίσης κάμψη της κατανάλωσης, οδήγησε τον περασμένο μήνα την αγορά σε μείωση κατά 64,3%, ως προς τον Ιούλιο του 2009.

Σε σχέση με τους αντίστοιχους μήνες της περιόδου 2004-2009, όπου ταξινομούνταν κατά μέσον όρο 28.304 νέα αυτοκίνητα, οι 11.539 του περασμένου Ιουλίου συνεπάγονται κάμψη της αγοράς κατά 59,2%. Στις δύο αυτές συγκρίσεις έρχεται να προστεθεί και η μεγάλη μετατόπιση του αγοραστικού ενδιαφέροντος σε μικρότερα αυτοκίνητα, αναφέρεται στην ίδια ανακοίνωση.

Σύμφωνα με τον ΣΕΑΑ, η πτώση της αγοράς αυτοκινήτου έχει οδηγήσει σε πολύ μεγάλη απώλεια δημοσιονομικών εσόδων από Τέλος Ταξινόμησης και ΦΠΑ, αφού η Πολιτεία εισπράττει υπό κανονικές συνθήκες σημαντικά τέτοια ποσά από τις πωλήσεις καινούργιων αυτοκινήτων. Η υστέρηση αυτών των εσόδων στο διάστημα Ιανουαρίου- Ιουλίου 2010, σε σχέση με το ίδιο διάστημα του 2009, υπολογίζεται σε 225 εκατ. ευρώ, ενώ σε σχέση με το ανάλογο διάστημα του 2008 ανέρχεται σε 545 εκατ. ευρώ. Αξίζει να σημειωθεί ότι το κράτος εισέπραττε ετησίως στο παρελθόν πλέον του 1,5 δισ. ευρώ από τις πωλήσεις νέων αυτοκινήτων. Στο σύνολο του 2009, λόγω της πτώσης της αγοράς κατά 17,5% ως προς το 2008, τα έσοδα του κράτους περιορίστηκαν σε 1,1 δισ. ευρώ. Το 2010, όπου η αγορά οδηγείται σε κάμψη 50%, αλλά επίσης και σε ποιοτική πτώση των πωλήσεων, τα έσοδα του κράτους αναμένονται να περιοριστούν σε 730 εκατ. ευρώ. Συνεπώς η απώλεια σε σχέση με τους ήδη πολύ χαμηλούς στόχους που έχουν τεθεί στο προϋπολογισμό του 2010, ήτοι 980 εκατ. ευρώ, θα είναι της τάξεως των 250 εκατ. ευρώ.