FoodChain

20 γραμμάρια τυρί με 17% λιπαρά δίνουν 54 Κcal (χιλιοθερμίδες) 20 γραμμάρια τυρί με 45% λιπαρά δίνουν 72 Κcal (χιλιοθερμίδες) Τον Ιανουάριο του 2007 στο πιο γνωστό νοσοκομείο της Σουηδίας, το Κarolinska, παρουσιάστηκε μια εκτεταμένη εργασία που αμφισβητούσε ευθέως την άποψη ότι τα λεγόμενα «light» προϊόντα είναι κατάλληλα για να υπερνικηθεί η παχυσαρκία. Ανάμεσα στα άλλα που έμαθαν όσοι βρέθηκαν εκεί ήταν το ότι οι γυναίκες που έπιναν καθημερινά το πλήρες σε λιπαρά γάλα και έτρωγαν τυρί επίσης χωρίς ελαττωμένα λιπαρά πήραν λιγότερο βάρος από εκείνες που είχαν καταφύγει στα light προϊόντα.

FoodChain | tovima.gr

20 γραμμάρια τυρί με 17% λιπαρά δίνουν 54 Κcal (χιλιοθερμίδες)

20 γραμμάρια τυρί με 45% λιπαρά δίνουν 72 Κcal (χιλιοθερμίδες)

Τον Ιανουάριο του 2007 στο πιο γνωστό νοσοκομείο της Σουηδίας, το Κarolinska, παρουσιάστηκε μια εκτεταμένη εργασία που αμφισβητούσε ευθέως την άποψη ότι τα λεγόμενα «light» προϊόντα είναι κατάλληλα για να υπερνικηθεί η παχυσαρκία. Ανάμεσα στα άλλα που έμαθαν όσοι βρέθηκαν εκεί ήταν το ότι οι γυναίκες που έπιναν καθημερινά το πλήρες σε λιπαρά γάλα και έτρωγαν τυρί επίσης χωρίς ελαττωμένα λιπαρά πήραν λιγότερο βάρος από εκείνες που είχαν καταφύγει στα light προϊόντα. Και επρόκειτο για 12.000 γυναίκες που τις παρακολούθησαν επί δέκα χρόνια!

Οι τρεις κολόνες της διατροφής του ανθρώπου είναι τα λίπη, οι πρωτεΐνες, οι υδατάνθρακες. Πηγή των λεγόμενων λιπαρών οξέων που είναι απαραίτητα για την καλή μας υγεία αλλά δεν παράγονται από τον οργανισμό μας είναι τα λίπη. Αρα πρέπει να τα πάρουμε από άλλες πηγές, πιο πολύ από φυτικά έλαια. Ανάλογα με τη δομή τους χωρίζονται σε κεκορεσμένα, μονοακόρεστα και πολυακόρεστα. Τα πρώτα τα βρίσκουμε κυρίως σε τροφές με ζωική προέλευση (γάλα, τυρί, βούτυρο, κρέας πουλερικών και ζώων), αλλά και σε φυτικά προϊόντα όπως το λάδι του κοκοφοίνικα και το βούτυρο του κακάου. Είναι σε στερεά μορφή σε θερμοκρασία δωματίου. Τα μονοακόρεστα είναι ρευστά, θεωρούνται πολύ καλή τροφή με βασικό εκπρόσωπο το ελαιόλαδο. Τα πολυακόρεστα έχουν επίσης ευνοϊκή επίδραση στην υγεία και περιέχονται, όχι μόνο σε αμύγδαλα και καρύδια, αλλά και στα λιπαρά ψάρια σαν Ω3 και στις μαργαρίνες σαν Ω6.

Σημαντικός για τον καταναλωτή όρος, που τον συναντά στις διάφορες συσκευασίες, είναι τα υδρογονωμένα λίπη. Η υδρογόνωση των λιπών επινοήθηκε το 1920 με σκοπό να κάνει τα φθηνά, ρευστά σε συνηθισμένες θερμοκρασίες, φυτικά λίπη να μοιάζουν πιο πολύ με τα ζωικά που είναι σε πιο στέρεη μορφή. Το ρευστό λάδι θερμαίνεται ως τους 200 βαθμούς Κελσίου και κρατιέται εκεί για αρκετές ώρες με τη βοήθεια ενός καταλύτη όπως είναι το νικέλιο ενώ διοχετεύεται ένα ρεύμα υδρογόνου. Τελικά παίρνουμε μια πλαστική ουσία που διευκολύνει τις εταιρείες αλλά δυσκολεύει την υγιεινή διατροφή του καταναλωτή. Διότι τα υδρογονωμένα μπορούν έτσι να μένουν περισσότερο χρόνο στο ράφι αλλά έχουν την ίδια περίπου κακή δράση σε σχέση με το φράξιμο των αρτηριών με τα ζωικά.

Οταν αυτό γίνεται ευρύτερα γνωστό οι καταναλωτές στρέφονται σε τροφές με λιγότερα λιπαρά και πέφτουν στην αγκαλιά των κατασκευαστών «low fat» προϊόντων. Εκεί ο παρατηρητικός καταναλωτής θα δει ότι όσο περισσότερο λίπος έχει αφαιρεθεί τόσο περισσότερο έχουν προστεθεί άλλα συστατικά από τις υπόλοιπες δυο διατροφικές κολόνες, κυρίως άμυλο αλλά και φυτικά έλαια, για να αναπληρώσουν την ελάττωση του λίπους. Μια θεωρία ισχυρίζεται ότι αυτό κάνει κακό στον καταναλωτή. Παρατηρήθηκε ότι συνήθως τρώει περισσότερο όταν σκέπτεται πως το προϊόν είναι light, αισθάνεται λιγότερο χορτάτος και κάτι ακόμη. Σύμφωνα με μια μελέτη που αναφέρεται στο γερμανικό βιβλίο «Λεξικό των Διατροφικών Αυταπατών» των Ρollmer und Warmuth (εκδόσεις Ρiper), στη σελίδα 123, άνθρωποι που ακολούθησαν τη δίαιτα με τα μειωμένων λιπαρών προϊόντα είδαν την καλή χοληστερίνη (ΗDL)

να βυθίζεται, την κακή (LDL) να μένει σταθερή, τα τριγλυκερίδια να ανεβαίνουν. Οσοι επέμειναν μακροχρόνια να τρώνε έτσι αναφέρθηκε ότι άρχισαν να υποφέρουν και από κολικούς της χολής.

Η αριθμητική παίζει και στα σχετικά με τη διατροφή ρόλο. Αν κάποιος φάει δυο φέτες τυρί με χαμηλότερα λιπαρά γιατί νομίζει ότι δεν παχαίνει τότε έχει προσθέσει 108 χιλιοθερμίδες στον λογαριασμό του ενώ αν χορτάσει με μία από το κανονικό τυρί του αρκούν 72, άρα έχει πάρει περίπου 30% λιγότερες. Προσοχή λοιπόν στις εξισώσεις…

algaldadas@yahoo.gr

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Science
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk