Οι πλούσιοι και… χορτασμένοι δεν ενδιαφέρουν τους διαφημιστές

Σανίδα σωτηρίας της παγκόσμιας διαφημιστικής αγοράς είναι πλέον οι «αναδυόμενες χώρες», ιδιαίτερα απέναντι σε μια ευρωπαϊκή αγορά που έχει «κολλήσει» και σε μια αμερικανική η οποία εκτιμάται ότι θα επιβραδυνθεί το 2011. Αυτή είναι η πεποίθηση των μεγάλων διαφημιστικών εταιρειών του πλανήτη, οι επικεφαλής των οποίων συνέρρευσαν χθες στις Κάννες της Γαλλίας για το διαφημιστικό φεστιβάλ Canne Lions. «Οι πελάτες μας συγκεντρώνονται όλο και περισσότερο σε αυτές τις αγορές, που μπορεί να είναι ακόμη μικρέςαλλά αναπτύσσονται γρήγορα» είπε για παράδειγμα ο Μάρτιν Σορέλ, επικεφαλής της ηγέτιδας στον παγκόσμιο διαφημιστικό κλάδο WΡΡ.

Οι πλούσιοι και… χορτασμένοι  δεν ενδιαφέρουν τους διαφημιστές | tovima.gr

Σανίδα σωτηρίας της παγκόσμιας διαφημιστικής αγοράς είναι πλέον οι «αναδυόμενες χώρες», ιδιαίτερα απέναντι σε μια ευρωπαϊκή αγορά που έχει «κολλήσει» και σε μια αμερικανική η οποία εκτιμάται ότι θα επιβραδυνθεί το 2011. Αυτή είναι η πεποίθηση των μεγάλων διαφημιστικών εταιρειών του πλανήτη, οι επικεφαλής των οποίων συνέρρευσαν χθες στις Κάννες της Γαλλίας για το διαφημιστικό φεστιβάλ Canne Lions. «Οι πελάτες μας συγκεντρώνονται όλο και περισσότερο σε αυτές τις αγορές, που μπορεί να είναι ακόμη μικρέςαλλά αναπτύσσονται γρήγορα» είπε για παράδειγμα ο Μάρτιν Σορέλ, επικεφαλής της ηγέτιδας στον παγκόσμιο διαφημιστικό κλάδο WΡΡ. Και εξήγησε ότι «η γηράσκουσα Δυτική Ευρώπη, ό,τι και να γίνει, θα γνωρίσει μακροπρόθεσμα πολύ μικρή ανάπτυξη ή και στασιμότητα».

Αλλά ούτε στις ΗΠΑ, οι οποίες γνώρισαν εντυπωσιακή ανάκαμψη της διαφημιστικής αγοράς το πρώτο πεντάμηνο του 2010, οι προοπτικές είναι πολύ ελπιδοφόρες. Σύμφωνα με την GroupΜ, θυγατρική της WΡΡ, η διαφημιστική δαπάνη εφέτος θα είναι περιοριστεί στα 145 δισ. δολάρια, θα είναι δηλαδή μειωμένη κατά 1,3% συγκριτικά με το 2009. Αντίθετα οι αναδυόμενες αγορές, στις οποίες συμπεριλαμβάνονται οι περίφημες χώρες ΒRΙC (Βραζιλία, Ρωσία, Ινδία, Κίνα) και 11 ακόμη χώρες (μεταξύ των οποίων οι Ινδονησία, η Τουρκία, η Αίγυπτος…) αναμένεται να καταγράψουν ποσοστά οικονομικής ανάπτυξης 8,5% εφέτος. Σημειωτέον ότι για το παγκόσμιο ΑΕΠ αναμένεται αύξηση μόνο 2,5%.

Ετσι ο Σορέλ, χρησιμοποιώντας ποδοσφαιρική γλώσσα, χαρακτήρισε τις χώρες αυτές «Α΄ εθνικής κατηγορίας», πολύ πιο μπροστά από τις χώρες της Βόρειας Αμερικής και ακόμη περισσότερο από τις ευρωπαϊκές. Ο επικεφαλής τής Ρublicis Μορίς Λεβί δεν έκρυψε ότι σε 3 ή 4 χρόνια οι πωλήσεις της γαλλικής εταιρείας στις αναδυόμενες αγορές θα αντιστοιχούν στο 60% των συνολικών εσόδων της- σήμερα αντιστοιχούν στο ήμισυ. Η Ρublicis έχει ήδη προετοιμάσει ένα νέο πρόγραμμα επενδύσεων στην Κίνα από τον ερχόμενο Σεπτέμβριο.

Ακόμη και η Αφρική, η οποία βρίσκεται πίσω από τις πολύ δυναμικές «αναδυόμενες» χώρες, αναγνωρίζεται ως μια μελλοντική προσοδοφόρος αγορά, η «νέα αναδυόμενη αγορά του διαφημιστικού πλανήτη», όπως τη χαρακτήρισε ο επικεφαλής τής Ηavas Worldwide Ντέιβιντ Τζονς. «Την επόμενη δεκαετία θα δούμε την Αφρική να αναγνωρίζεται ως η νέα Ασία, ως η νέα γη των ευκαιριών» δήλωσε στο Reuters ο Τζονς. Το Μουντιάλ δεν είναι παρά μια ένδειξη. Την ώρα που οι μεγάλες εταιρείες τηλεπικοινωνιών συνωστίζονται για να αναπτυχθούν σε μια ήπειρο όπου ο πληθυσμός της περνάει απευθείας στην κινητή τηλεφωνία χωρίς να έχει γνωρίσει τη σταθερή, η Diageo θεωρεί ήδη τη Νιγηρία μία από τις κύριες αγορές της για την προώθηση της διάσημης μπίρας Guinness. Η στροφή των διαφημιστών προς τις νυν ή… μελλοντικές αναδυόμενες αγορές μοιάζει σωτήρια για τον κλάδο. Υπήρξε πράγματι εντυπωσιακή ανάπτυξη της διαφημιστικής αγοράς στην Αμερική εφέτος. «Ουδέποτε κατά την τριακονταετή καριέρα μου είχα ανάλογη εμπειρία» δήλωσε ο Σορέλ. Αλλά η Βarclays Capital σε πρόσφατη έρευνά της συμπέρανε ότι η έκρηξη της αμερικανικής διαφημιστικής αγοράς το 2010 στηρίζεται σε λίγα διαφημιστικά προϊόντα: στα αυτοκίνητα, στους Ολυμπιακούς Αγώνες του Βανκούβερ και, τέλος, στις εκλογές του φθινοπώρου. Και προβλέπει «έντονη επιβράδυνση» το 2011.

Oσο για την Ευρώπη: «Συνεχίζει να βρίσκεται στην ουρά…Δεν ελπίζουμε σε ανάκαμψη εφέτος» παραδέχθηκε ο επικεφαλής της αμερικανικής Ιnterpublic Μάικλ Ροθ. Ο Γουίλιαμ Εκλεσεαρ τής Clear Channel Οutdoor επεσήμανε στο Reuters ότι η κατάσταση στην Ευρώπη είναι πολύ ανησυχητική και φοβάται τις περικοπές προϋπολογισμών το φθινόπωρο. Σύμφωνα με την GroupΜ, η παγκόσμια διαφημιστική δαπάνη θα φθάσει εφέτος στα 451 δισ. δολάρια, που είναι τα επίπεδα των ετών 2006 και 2007. Για το 2011 η εταιρεία προβλέπει αύξηση 4,5%. Στην αύξηση αυτή κύρια συμβολή θα έχουν η Βραζιλία, η Ρωσία, η Ινδία, η Ινδονησία και η Κίνα, ενώ επίσης κρίσιμο ρόλο, σύμφωνα με την GroupΜ, θα διαδραματίσει η ψηφιακή διαφήμιση, η οποία, σημειωτέον, δεν επηρεάστηκε καθόλου από την ύφεση.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk