ΑΥΞΗΣΕΙΣ ΦΠΑ

Θερινό κύμα ανατιμήσεων σαρώνει την αγορά

Ηδεύτερη αύξηση των τριών συντελεστών του ΦΠΑ εντός του 2010- από 5% σε 5,5%, από 10% σε 11% και από 21% σε 23%, σύμφωνα με όσα έχει ψηφίσει η Βουλή- θα είναι πραγματικότητα από 1ης Ιουλίου. Οι τιμές των προϊόντων και των υπηρεσιών που ανήκουν στον υψηλό συντελεστή θα επιβαρυνθούν με ανατίμηση 1,7% και στον συντελεστή 11% με ανατίμηση 0,9%. Η κατάσταση στην αγορά είναι αρκετά σύνθετη. Η τιμολογιακή συμπεριφορά των επιχειρήσεων ποικίλλει από κλάδο σε κλάδο και βασική παράμετρος αποτελεί κατ΄ αρχήν το ποσοστό μείωσης της κατανάλωσης.

Ηδεύτερη αύξηση των τριών συντελεστών του ΦΠΑ εντός του 2010- από 5% σε 5,5%, από 10% σε 11% και από 21% σε 23%, σύμφωνα με όσα έχει ψηφίσει η Βουλή- θα είναι πραγματικότητα από 1ης Ιουλίου. Οι τιμές των προϊόντων και των υπηρεσιών που ανήκουν στον υψηλό συντελεστή θα επιβαρυνθούν με ανατίμηση 1,7% και στον συντελεστή 11% με ανατίμηση 0,9%. Η κατάσταση στην αγορά είναι αρκετά σύνθετη. Η τιμολογιακή συμπεριφορά των επιχειρήσεων ποικίλλει από κλάδο σε κλάδο και βασική παράμετρος αποτελεί κατ΄ αρχήν το ποσοστό μείωσης της κατανάλωσης. Συμπληρωματικά παράγοντες που παίζουν ρόλο είναι το μέγεθος της επιχείρησης, το εύρος της κερδοφορίας ή των ζημιών που έχει, καθώς επίσης και το αν τα προϊόντα που διακινεί είναι βασικά καταναλωτικά αγαθά ή όχι και φυσικά το μέγεθος του ανταγωνισμού που επικρατεί.

Κατ΄ αρχάς στον τομέα των προϊόντων, με βάση τα όσα έχουν γνωστοποιήσει οι επιχειρηματίες στη Γενική Γραμματεία Εμπορίου του υπουργείου Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας στη διάρκεια των τελευταίων εβδομάδων, τα προϊόντα ένδυσης και υπόδησης που έχουν υποστεί σημαντική μείωση πωλήσεων εφέτος διακινούνται έτσι κι αλλιώς με έκπτωση- εύκολα η μικρή εμπορική επιχείρηση διαπραγματεύεται με τον καταναλωτή την τιμή του προϊόντος αλλά και οι μεγάλες επιχειρήσεις βρίσκονται κατ΄ ουσίαν σε καθεστώς προσφορών ή εκπτώσεων. Παρόμοια είναι και η συμπεριφορά άλλων εμπορικών κλάδων που διακινούν προϊόντα μη άμεσης ανάγκης. Και φυσικά η τάση αυτή θα ενισχυθεί από το γεγονός ότι από τις 15 Ιουλίου ως και τις 31 Αυγούστου είναι η θερινή περίοδος των εκπτώσεων. Ετσι δεν αναμένεται σε αυτές τις κατηγορίες να γίνει αισθητή η αύξηση των συντελεστών του ΦΠΑ.

Τα σουπερμάρκετ
Η κατάσταση διαφοροποιείται στα ράφια και στα ψυγεία των σουπερμάρκετ- πρόκειται για είδη άμεσης ανάγκης, που αποτελούν τον σκληρό πυρήνα της κατανάλωσης.

Στην προηγούμενη αύξηση των συντελεστών του ΦΠΑ οι αλυσίδες των σουπερμάρκετ- δεδομένου ότι υπάρχει ισχυρός ανταγωνισμός στην κατηγορία των προϊόντων «ιδιωτικής ετικέτας» με τις discount αλυσίδες- απορρόφησαν τις ανατιμήσεις στα «δικά τους» προϊόντα. Στην προκειμένη περίπτωση αξίζει να σημειωθεί ότι στο διάστημα των δύο-τριών τελευταίων χρόνων οι αλυσίδες των σουπερμάρκετ κατόρθωσαν να ανακόψουν τους ρυθμούς ανάπτυξης των discounters στην ελληνική αγορά, ωστόσο όμως η Lidl απέκτησε τον γερμανό ανταγωνιστή της, την Αldi, η οποία αναπτύσσεται έστω και με μικρότερους ρυθμούς από τους αρχικούς σχεδιασμούς της.

Η επιθετική πολιτική τιμών που συνεχίζουν να ακολουθούν οι δύο discounters της αγοράς- η Lidl έχει προχωρήσει σε σχετική διαφημιστική εκστρατεία, ενώ η Αldi κατά πληροφορίες σκοπεύει να ακολουθήσει- θα ασκήσει πίεση στα προϊόντα «ιδιωτικής ετικέτας» των αλυσίδων σουπερμάρκετ και υπάρχει κίνδυνος ειδικά σε αυτή τη συγκυρία οι αλυσίδες να απολέσουν το πλεονέκτημα που απέκτησαν την τελευταία περίοδο αν δεν ακολουθήσουν τον ανταγωνισμό. Παράλληλα έχει αυξηθεί το κόστος λειτουργίας των επιχειρήσεων (αύξηση ειδικού φόρου κατανάλωσης ηλεκτρικού ρεύματος, ρήτρας καυσίμων και τέλος υπέρ ανανεώσιμων πηγών ενέργειας).

Η πιο πιθανή εξέλιξη, πάντως, όπως επισημαίνουν πηγές του υπουργείου, θα αφορά τα προϊόντα «ιδιωτικής ετικέτας» που έχουν τα περιθώρια να απορροφήσουν μέρος των ανατιμήσεων και σε περιπτώσεις των επωνύμων που πωλούνται στις λεγόμενες «ψυχολογικές τιμές»- πρόκειται για τιμές όπως π.χ. 4,99 ευρώ ή 3,19 ευρώ, αν και βέβαια σ΄ αυτές τις περιπτώσεις είναι πιο εύκολη η ανατίμηση από τη διατήρηση της τιμής. Οι προμηθευτές
Σε κάθε περίπτωση, όμως, οι προμηθευτικές εταιρείες (βιομηχανικές και εισαγωγικές) σχεδιάζουν να απαλύνουν την πρώτη εντύπωση με πάσης φύσεως προσφορές προς τους καταναλωτές.

Επίσης αυξάνονται οι τιμές των φαρμάκων, στα οποία δεν υπάρχουν πλέον περιθώρια απορρόφησης της ανατίμησης, ενώ στο τέλος Ιουλίου πρόκειται να γίνει η τρίτη αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης του καπνού, που ανέρχεται στο 33%, με προφανή επίπτωση την ανατίμηση των τσιγάρων από 3,80 ευρώ το πακέτο στα 4,30-4,40 ευρώ. Τα φθηνά τσιγάρα θα πωλούνται προς 2,80-3 ευρώ το πακέτο.

Ακόμη υπολογίζεται ότι η κατά δύο μονάδες αύξηση του υψηλού συντελεστή από 21% σε 23% θα επιβαρύνει την τιμή της αμόλυβδης βενζίνης κατά 1,5 λεπτό το λίτρο και του πετρελαίου κίνησης κατά 1 λεπτό.

Στον τομέα των υπηρεσιών το μεγαλύτερο πρόβλημα θα παρατηρηθεί στις ανατιμήσεις κατά 10% των τιμολογίων των ιδιωτικών θεραπευτηρίων και νοσηλευτηρίων, όπως και στα ιδιωτικά διαγνωστικά κέντρα- ως τώρα η τιμολόγηση αυτών των υπηρεσιών δεν επιβαρυνόταν με ΦΠΑ-, με αποτέλεσμα να επιβαρυνθούν οι χειμαζόμενοι προϋπολογισμοί των ασφαλιστικών ταμείων αλλά και οι οικογενειακοί προϋπολογισμοί, ανάλογα με την περίπτωση.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk